Monday, May 19, 2025

Dagens mail: Kära Roman, hej, jag hoppas att din hälsa förbättras med ditt knä. Jag ville fråga dig, jag hittade ett mynt bland min mors tillhörigheter. Är det bekant för dig? Tack på förhand för all din hjälp!




Dotter till Edzia och Jakób Liberman skrev till mig idag: Kära Roman, hej, jag hoppas att din hälsa förbättras med ditt knä. Jag ville fråga dig, jag hittade ett mynt bland min mors tillhörigheter. Är det bekant för dig? Tack på förhand för all din hjälp!

Naturligtvis känner jag till detta "mynt". Edzia fick den 9-10 juli 1945 på Transitsjukhuset i Lübeck innan hon gick ombord på UNRRAs Vita båt "KP Ingrid". Samma nummer som finns inpräglat på myntet hittar vi på pasagerarlistan och även på hennes DP-2 kort. Många beredskapssjukhus, svenska polisen och SUK använde de nummer,  för registrering. Nummret fanns också på de i Sverige tryckta Inresekort som delades och fylldes strax före avresan eller under resan. Då fanns det ett stort L innan numret (Ser. L n:o). I Edzias fall Ser. L n:o 5153. Inresekortet fylldes i 2 ex. varvid den ena lämnades vid ankomsten till en svensk hamn.

English
Of course, I know this "coin". Edzia received it on 9-10 July 1945 before she boarded UNRRA's White boat "KP Ingrid". The same number that is embossed on the coin can be found on the passenger list and also on her DP-2 card. Many emergency hospitals, the Swedish police, and SUK used those numbers for registration. The number was also on the Entry Cards printed in Sweden, which were distributed and filled in just before departure or during the journey. Then there was a large L before the number (Ser. L n:o). In Edzia's case, Ser. L n:o 5153. The Entry Card was filled in 2 copies, one of which was left upon arrival at a Swedish port.

Igen, oriktigheter upprepas igen om Minnesmonumentet över Förintelsens offer vid Stora Synagogan i Stockholm.



Flera oriktigheter i Mikael Oscarssons inlägg på Facebook idag!

Det var Roman Wroblewski och Tadeusz Klimczak som designade Monumentet. Herr Herdevall var snarare och senare en byggherre. Enligt herr Pommert var de under byggnaden nödsakade att vända sig till arkitekten Klimczak som gjorde slutliga beräkningarna.

Stor tack till prof. Halina Neujahr som stödde mig och projektet i motsats till andra i styrelsen av Föreningen Förintelsens Överlevande (protokollförd minne). 

Sanningen finns beskrivet här.

https://jimbaotoday.blogspot.com/2016/12/etablerande-av-forintelseminnet-i.html


Det var Roman Wroblewski och Tadeusz Klimczak som designade Monumentet.

Förintelsemonumentet finns även beskrivet i första riktiga boken of Förintelsen utgiven av Föreningen Förintelsens Minne (FFM). FFM bekämpar antisemitism genom en saklig information of Förintelsen. Göran Person (som 1996 blev Sveriges statsminister) fick år 1995, liksom övriga 349 av riksdagens ladamöter boken 6 tusen av 6 miljoner - ett requiem. Tanken var att väcka opinionen och ge tillförlitliga fakta. För första gången beskrevs de olika aktioner såsom Vita bussar och Vita båtar samt förhållanderna i getton och koncentrationsläger.
Föreningen Förintelsens Minne skickade boken gratis även till alla svenska skolor och boken fanns att att köpa hos flera kända bokhandlare, bl.a. hos Hedenbergs vid Stureplan. Troligen blev boken en väckarklocka för socialdemokraterna och Persson då den svenska antisemitismen ökade i mitten av nitttiotalet samtidigt som kunskapen om Förintelsen var minimal.

Matchen som slutade med 12 - 0. Israel vann tittarrösterna då svenska folket och övriga i Europa röstade på Yuval Raphael med låten ”A New Day Will Rise”.


Svenska folket som gillade Israels bidrag med låten ”A New Day Will Rise”. Inte bara de. Israels bidrag kammade hem "tolvor" (12) från tolv länder, drygt en fjärdedel av länderna som deltog i Eurovision Song Contest i Basel.

Däremot av den svenska juryn fick israeliska Yuval Raphael med låten ”A New Day Will Rise” inte ett enda poäng. Men när det var svenska folkets tur gick tolvan till Israel.

Har denna unika förhållande med den svenska mediala trycket att hata Israel och judarna att göra? Det mediala trycket styrs som bekant från statliga radio och tv bolagen - Sveriges Television och Sveriges Radio.

Så röstade svenska tittarna:

12 poäng: Israel
10 poäng: Finland
8 poäng: Estland
7 poäng: Albanien
6 poäng: Polen
5 poäng: Island
4 poäng: Ukraina
3 poäng: Grekland
2 poäng: Nederländerna
1 poäng: Italien

Så röstade juryn:
12 poäng: Österrike
10 poäng: Schweiz
8 poäng: Nederländerna
7 poäng: Frankrike
6 poäng: Finland
5 poäng: Ukraina
4 poäng: Norge
3 Poäng: Albanien
2 poäng: Spanien
1 poäng: Malta
0 poäng: Israel

Fotoutställning - Anamnes* av fd koncentrationslägerfångar som kom till Sverige under sommaren 1945 ger en klar bild av Förintelsen - Lewenberg Henny - Stutthof.

 



DP-2 Lewenberg Henny L/7716  och hennes systerSara L/7715 kom till Malmö den 26 juli 1945 med Vita Båten M/S Rönnskär. Från Malmö kom de till Örebro med tåg och placerades på beredskapssjukhuset där. L-nummer, här antecknat i övre högra hörnan, var ett nummer på deras Inresekorten till Sverige. Där står även Neustadt, platsen där hon befriades den 5 maj 1945.

Delvis Hennys berättelse*: Fredagen den 8 oktober 1943, på Yom Kippur-kvällen, klockan 4 på morgonen, beordrades judarna i Liepāja-gettot att samlas och överlämna alla sina pengar och värdesaker. Därefter fördes de med tåg till koncentrationslägret Kaiserwald, nära Riga. Dagen därpå efter selektionen skickades alla judar som ansågs vara olämpliga för arbete, bl.a. mödrar och deras barn, svaga och äldre till Riga-gettot.  Mindre än en månad senare, vid likvidationen av Riga-gettot, deporterades de till dödslägret Auschwitz. Bland de fanns Hennys båda föräldrar. Kvar i Kaiserwald fanns Hennys två systrar och hennes moster. De som ansågs vara arbetsföra skickades till koncentrationslägret Stutthof (utanför Gdansk i Polen). Det här lägret var fruktansvärt, vi var där bara två veckor (de förflyttades sannolikt till underlägret Stolp) men vi hade tur som fick fortsätta arbeta för järnvägen. Vid samma läger arbetade ett antal unga pojkar från Lodz som kom dit från Auschwitz. De pojkar kom faktiskt också senare till Sverige med UNRRAs Vita Båtar.

Många av fångarna i Stutthof var med ökända transporterna som startade 15 april 1945. Evakueringen av Stutthoflägret precis som andra läger innan berodde på att de ryska arméernas framryckning som startade i januari 1945. Fångarna i Stutthof lastades ombord på pråmar. På varje pråm fanns flera tusen fångar.

I Tyskland befriades Henny den 5 maj 1845 nära staden Neustad. Tack vare UNRRAs dr. Arnoldson som ansvarig för det svenska sjukhuset i Lübeck och ansvarade för transporterna av fd Bergen-Belsen fångar kom många från Neustadt till Sverige. Det berodde bl.a. att han var småsur på att britter skickade till Lübeck helt friska personer, bl.a. för att fylla den överenskomna kvoten på 10 00 som Svergie lovade ta emot. Dr. Arnoldson tog hand om flertalet av de sjuka i Neustadt, bl.a. Henny som kom med den sista turen till Sverige av den Vita Båten MS Rönnskär.

*Hennys berättelse finns på hemsidan Skuggorna berättar kommer från

Sunday, May 18, 2025

Fotoutställning - Anamnes* av fd koncentrationslägerfångar som kom till Sverige under sommaren 1945 ger en klar bild av Förintelsen - Backenroth Rozalia - Auschwitz - Stutthof.








Fotoutställning - Anamnes* av fd koncentrationslägerfångar som kom till Sverige under sommaren 1945 ger en klar bild av Förintelsen - Anamnes: Varit 4 ½ år i fångenskap. Varit i 9 olika läger. Arbetat i ammunitionsfabrik och i skogarna med trädfällning...

Tuesday, May 13, 2025

Swedish Guilt and the Second World War - Efforts to save the face in 1945 - Blessed are those who have not seen and yet believe (Joh 20,29).

IN PREPARATION

February 5, 1945. The situation in Germany for Germans with "Swedish connections! The decisive battle for the Oder line and Berlin may occur early this week. Kristina and Erika want to go to Sweden. BERLIN, Monday. February 5, 1945 (Expressen) Among those waiting for the opportunity to come to Sweden as soon as possible are Kristina Söderbaum and Erika Patzek-Bernadotte (former wife of Prince Sigvard of Sweden). The legation has good hopes of bringing home the Swedes now sitting and waiting for the opportunity to travel - the last train from Berlin. In German newspapers, the front reports are extremely few. They really only mean that the German Oder line is stabilizing. It is known here that the Russian advance is in full swing on the other side of the Oder. The next phase of the great dilemma is approaching. The decisive battle for the Oder line and Berlin may occur early this week.


Sweden was not as neutral during World War II as it was claimed for years.
On the way to Theresienstadt, the column took with it 400 Frenchmen who had been released from Neuengamme by the Germans. The Frenchmen were to be left in Flossenburg, but when they arrived, the camp was found to be in disarray. It was therefore decided to take the Frenchmen to Theresienstadt, where they were soon picked up and taken to Switzerland.

Swedish present Red Cross description (as seen on the internet in May 2025):
On the way to Theresienstadt, the column took with it 400 Frenchmen who had been released from Neuengamme by the Germans. The Frenchmen were to be left in Flossenburg, but when they arrived, the camp was found to be in disarray. It was therefore decided to take the Frenchmen to Theresienstadt, where they were soon picked up and taken to Switzerland.

Above in Swedish: På vägen till Theresienstadt tog kolonnen med sig 400 fransmän som tyskarna hade släppt från Neuengamme. Fransmännen skulle lämnas i Flossenburg men när de kom fram visade sig lägret vara i upplösning. Man beslöt därför att ta med sig fransmännen till Theresienstadt, där de snare hämtades och fordes till Schweiz.

The truth is that the White buses, in cooperation with the SS, in March 1945, transported 2,000 prisoners of war (French, Russian, Polish) from the Neuengamme concentration camp to certain death during the transport or at the destination. Almost all of them were in poor physical condition. Many were sick and taken out of the ambulatorium in the Neugame concentration camp, which was assigned as the main gathering point for Scandinavian prisoners (Norwegians) who were imprisoned at several different concentration camps.

Himmler and Bernadotte's last meeting took place in the middle of the night between April 23 and 24 in the city of Lubeck. It was during the bombardment of Lübeck, so the talks took place in the cellar of the Swedish consulate there. Himmler was desperate for post-war outs. He realised that the war was over, and therefore, when asked by Bernadotte about further transports from the concentration camps, he answered Bernadotte's question that he might evacuate "anyone he wanted" and "how many of the prisoners he wanted". Himmler's answer was probably a kind of sarcasm as he found Bernadotte's questions ingenious. Himmler was no longer in power. He was actually persona non grata, a banned person among the German military leaders and among the Allies. He was responsible for the Holocaust and the fate of prisoners of war, where Soviet POWs were treated extremely hard and starved to death.

However, Himmler wanted Bernadotte to act as his courier to deliver a message to be passed through the Swedish government to US General Dwight Eisenhower. It was his proposal for a German surrender on the entire Western front, not the Eastern front, Soviets. Realising the war was lost, Himmler attempted to open peace talks with the Allies. Learning of this, Hitler dismissed him from all his posts in late April 1945. The Allies, of course, rejected the offer of Himmler as the war was practically over.

Also, Hitler knew the war was lost and, by April 27, had sent most of his personal staff away. He also permitted senior leaders such as Hermann Göring, Albert Speer, Heinrich Himmler, and Karl Dönitz to flee Berlin, which was fully surrounded by Soviet troops. Dönitz was appointed as Hitler’s successor and built the last Third Reich government in the town of Flensburg on the Danish border. He wanted to keep his government free from the SS-generals and rejected Hitler's offer to join it.

The Allies probably disliked the White bus transports as they wanted to achieve German complete capitulation as quickly as possible. Therefore, there were intensive bombing raids on the railways and roads. British RAF pilots were, however, informed about the White buses in the small corridor that was left in German hands.

Skandinaviska judar
423 nordsiska judar nådde Lübeck den 16 april. Därifrån fördes de vidare till Malmö, dit de anlände två dagar senare. Det handlade egentligen om de danska medborgare då flesta norska judarna hade efter deporteringen till Auschwitz avrättats eller avlidit på annat sätt.

Total number of concentration camp prisoners transported with White buses (not trains and ships).
The number of prisoners transported in White buses in the direction of Sweden is seldom mentioned. The same concerns the number of non-Scandinavian Jews.
The Swedish White buses' force was divided into three bus platoons (each with 12 buses), one truck platoon (with 12 vehicles), and one supply platoon. The buses had eight stretchers or seats for 30 passengers. That means up to 1080 persons could be transported at the same time. That included an extra driver, doctors, nurses, and Gestapo men.

De utomnordiska judar som kom till Sverige med Vita Bussar, kom med den allra sista transporten från koncentrationslägret Ravensbrück - se listor från 28 april 1945. Hur många judar var med de nämnda transporterna har ingen forskare undersökt. En snabb titt på listorna ger det dock en uppfattning att det rör sig om 1 500-3 500.
Här talar jag om de som registrerades och som kom med bussar under April 1945. Inte med tåg eller Vita båtar. tågtransporter anlände till Padborg 30 april och 2 maj. Vita Båt transporter var juni-juli 1945. Sista Vita Båten anlände 26 juli 1945 till Malmö. 

Vad var Vita buss aktionens syfte. Syftet var inte att rädda dödsdömda judar i sig, utan de nordiska medborgarna som fanns i lägren. Men på det sättet kunde de nordiska medborgarna som hade judisk bakgrund räddas. Övriga som kom med kom med enkom i mån av plats och tillfälle.

Vita tåg
Det första tåget till gränsstationen i Padborg, Danmark kom från koncentrationslägret Ravensbrück, 53 godsvagnar där 80 fångar stuvades in i varje vagn – totalt 3 989 kvinnor. Tåget avgick från Ravensbrück den 25 april och anlände till Lübeck den 29 april och ankom till Danmark den 30 april 1945.

Det andra tåget, med 2 800 kvinnor (3 000) från lägren runt Hamburg kom till Padborg i Danmark den 2 maj 1945.

Beträffande Folke Bernadotte är jag övertygad om att beskyllningen är grundlös. Såväl i Israel som i USA har han hyllats för sina räddningsaktioner, säkert inte utan föregående noggranna undersökningar.
Eva Dickson journalist

Vad jag påpekade var att de nordiska judarna – och många andra utsatta grupper – inte stod lika högt på dagordningen som till exempel nordiska motståndsmän, svensk-tyska hemmafruar med flera, och rent faktiskt togs sist under vita bussarnas räddningsaktion i Nazi-Tyskland. Expeditionen valde särskilt mot slutet själva vilka som skulle få åka med – svåra val som påverkades av en bredare svensk rasism och xenofobi än bara antisemitism.
Bosse Lindquist radioproducent och författare

Fotoutställning - Anamnes* av fd koncentrationslägerfångar som kom till Sverige under sommaren 1945 ger en klar bild av Förintelsen - Anamnes: D. 8/12 1944 placerades hon tillsammans med 80 andra i en boskapsvagn för resa till Bergen-Belsen. Män och kvinnor i samma vagn. Ingen mat eller dryck på en vecka. 13/3 Fick fläcktyfus, låg medvetslös i 3 veckor.


Juli 1945, Beredskapssjukhuset i Örebro

Anamnes: D. 8/12 1944 placerades hon tillsammans med 80 andra i en boskapsvagn för resa till Bergen-Belsen. Män och kvinnor i samma vagn. Ingen mat eller dryck på en vecka. 13/3 Fick fläcktyfus, låg medvetslös i 3 veckor.