Sveriges museum om Förintelsen skriver: Vita bussarna-aktionen är en av Svenska Röda Korsets största, mest kända och omfattande insatser. Det visar på principfast och humanitär handlingskraft, något som genomsyrat vårt arbetssätt under 160 år.
Om man läser de två första meningar så blir man rätt så förvånad. Första meningen är nog helt rätt men den andra om "principfast och humanitär handlingskraft" är lögn. Det har flera påpekat. Just att Svenska Röda Korsets har under aktionen Vita bussar gått ifrån det som står i organisationens stadgar är allmänt känt.
Det har påpekats av flera och ifrågasatts. Dels hela aktionen, dels att Röda korsets har, så gravt gått ifrån sina berömda principer. Det handlar inte bara om en rensning av koncentrationslägret i Neuengamme från de svårast sjuka "icke skandinaviska" fångar vilka SS med hjälp av Svenska Röda korset transporterar bort. På så sätt blir Neuengamme en plats för uppsamlingen av de "skandinaver" som sedan skulle transporteras vidare till Sverige.
En annan moralisk skugga över hela den Vita buss aktionen som man från Sveriges museum om Förintelsen vill kalla för en räddningsaktion med mycket vaga förklaringar är varför man bröt mot Röda korset egna stadgar att ta hand om de mest sjuka och behövande först.
Annars det råder en enorma deflation som siffrorna antalet transporterade med Vita bussar "räddningsinsatser" råkat ut för. En säker siffra tycks vara 7 895. Det handlar om antal ur läger transporterade. I siffran 7 895 ingår de 423 judar transporterade från Theresienstadt.
Expeditionen till Theresienstadt är annars rätt så problematisk. De Vita bussarna skulle i SS regi ta med sig från Neuengamme 450 franska, polska m.fl. krigsfångar till Theresienstadt. Flera av de franska fångarna var i dåligt skick och dog under resan. Nettot hämtade och inlämnade fångar i Theresienstadt är minus 27 (-27). Nettot, uppstod då danska medborgare, i det här fallet de judiska fångarna bytes ut mot Neuengamme lägrets krigsfångar.
Det högsta siffran om det totala antalet transporterade jag har själv hört och sett var 60 000. När det gäller judar har man under de senaste 80 åren inte velat undersöka saken. I Yad Vashem i Israel uppger man "tusental judar" räddades. Siffran för de övriga judar, de som kom från Ravensbrück med de allra sista Vita bus transporterna den 28 april 1945 har inte heller uppgets. Som orsak till detta anges att de transporterade fångarna inte registrerades efter trostillhörighet. Det finns dock kompletta namnlistor och man borde kunna skilja mellan de icke judiska och judiska transporterade med hjälp av för- och efternamn. Jag tror att det handlar totalt om ett par hundra personer. Här vill gärna Svenska Röda korset till de 7 895 lägga till ytterligare 4 000 kvinnor från Ravensbrück som kom med ”spöktåget” till Padborg i Danmark den 30 april 1945.
Förutom deflationen när det gäller det totala antalet transporterade så det speciella är att man har gjort Vita buss aktionen till en "Rädda judar ur koncentrationsläger aktion".
Få känner till att även svensk-tyska nazister fick åka med Röda Korsets bussar. Bland dem fanns svenskar som dyrkade Hitler och som senare startade högerextrema rörelser i Sverige.
EHRI står för European Holocaust Research Infrastructure, vilket är ett europeiskt forskningsinitiativ som syftar till att samla och göra tillgänglig information om Holocaust.
Den 12 januari 1945 inledde den röda armén "Operationen Weichsel-Oder" över hela östfronten med 2,2 miljoner soldater och 35 000 artilleripjäser mot ca 450 000 soldater och 5 000 pjäser på den tyska sidan. I januari 1945 nådde Röda armén Tysklands östgräns, och på vägen mot Berlin krossades allt tyskt motstånd besinningslöst.
Slutstriden om den sedan veckor omringade Berlin inleddes 16 april 1945. Den 21 april genomförde de allierade sin sista bombräd mot Berlin, nästan samtidigt började den röda armén att beskjuta staden via sitt artilleri. Den 30 april 1945 Adolf Hitler insåg att Tredje riket skulle gå under beslutade han sig för att ta sitt liv. Förhandlingarna om kapitulation fortsatte därefter i Flensburg.
Det är just under den tiden som Bernadotte har som han beskriver alla sina framgångsrika överläggningar med Heinrich Himmler. Bl.a. hur han under en bombraid mot Lübeck den 22 april 1945 lyckades utverka ytterligare löften om frigivningar av koncentrationslägerfångar - ta alla sa den resignerade Himmler innan han gick till sin bil och körde av vägen hundratals meter från den Svenska legationen.