Monday, June 30, 2025

Hur många “Blinda fläckar” finns det i historien om de Vita bussarna? Varför offentliggörs inte det som medvetet har "glömts bort"? Varför felaktigheter fortsättningsvis multipliceras? Hur propageras den svenska, selektiva, humanitära godheten? Var det en räddningsaktion för Sverige i framtiden?


Buss numer 1 och 2 och förare från Göteborgs Spårvägar står i sina ordinarie uniformer där man satte på vänster arm en band med röda kors emblem. Bussarna har sina destinationsskyltar i Göteborg kvar.

Buss numer 3 (till höger) och 4 och förare från Göteborgs Spårvägar står i sina ordinarie uniformer där man satte på vänster arm en band med röda kors emblem.

Buss numer 3 (se ovan) från Göteborgs Spårvägar står i Malmödepån efter att ha målats om för att se ut såsom en "Vit buss".

Historikern, Ingrid Lomfors har uppmärksammat för två decennier ett större antal "Blinda fläckar". Inte bara om "Vita bussarnas dödstransporter".

Det är dock Vita bussarnas dödstransporter i SS-regi som diskuteras flitigast i svenska massmediala sammanhang. Termen dödstransporter hämtade jag ifrån nazisternas ökända dödsmarscher. Dödsmarscher (tyska Todesmarsch) var tvångsmarscher som nazisterna genomförde för att evakuera fångar från koncentrationsläger, särskilt i slutet av andra världskriget när de allierade närmade sig. Fångarna, ofta svårt försvagade av lägrens umbäranden, tvingades gå långa sträckor under extremt svåra förhållanden, vilket ledde till att många dog av utmattning, svält. De som inte orkade att gå avrättades och lämnades vid vägkanten.

Ingrid Lomfors skriver en hel del i sin bok om det propagandamateriallet som svenska folket får svälja i samband med "Hjältesagan Vita bussar":
Inget ljud- eller bildmaterial som jag har hittat frän denna tid avslöjar Svenska Röda korsets inblandning i SS-transporter av fångar. Fotografen K. W. Gullers bildserie om de Vita bussarnas segerrika återkomst i maj 1945 bidrar i hög grad till att gestalta människors uppfattning o Sverige humanitära insatser för de drabbade i Nazityskland. Bilderna inger en känsla av trovärdighet, och ofta ocksà en föreställning om erhållen sakkunskap, även om enstaka fotografier aldrig kan återge ett historiskt sammanhang. Men betraktarens minne byggs upp av det som ögat ser. Och i Gullers bilder visas leende befriade kvinnliga fångar framfor vitmålade bussar, dekorerade med svenska flaggan och Röda korsets emblem. Tillsammans bildar dessa bildminnen en enhet som for lång tid skall förknippas med svensk humanitär godhet."

Det speciella är att myndigheten Levande Historia (som Lomfors var chef för) och Museum om Förintelsen (med Kathy Hauptman som chef) visar de av Lomfors starkt kritiserade K. W. Gullers fotografier: leende befriade kvinnliga fångar framfor vitmålade bussar, dekorerade med svenska flaggan och Röda korsets emblem. Man visar inte bilder på de sjuka och utmärglade fångarna som kom med spöktåget till gränsstationen i Padborg. Tåget bestod av 53 stängda boskapsvagnar med 4 000 kvinnor från koncentrationsläger. Tåget kom klockan fem på eftermiddagen till Padborg den 30 april 1945 strax efter att sista riktiga Vita bussen anlände till Malmö den 28 april 1945.

Det speciella i sammanhanget och orsaken jag använde ordet riktiga i beskrivningen av de vita bussarna är faktumet att på K. W. Gullers fotografier kommer avbildades de falska vita bussarna. De bussar som rekvirerades från lokaltrafiken i Göteborg och Malmö och har av rena propagandaorsaker målats vita. Bussförare kommer också från lokaltrafiken och har lokaltrafikens uniformer och mössor. Bussarna har aldrig varit i Tyskland! De avbildade förare inte heller. De riskerade aldrig sina liv för Svenska Röda korsets transporter.

I de ovannämnda svenska myndigheter ser man inte bilder från koncentrationsläger. Inte de döda, inte de sjuka som ingick inte i den svenska hjältesagan med Folke Bernadotte i spetsen.

Buss numer 3 (se också ovan) från Göteborgs Spårvägar till höger på Gullers fotografi på färjan från Köpenhamn som anländer till Malmö. Bussen ha målats såsom en Vit buss. Vems är BMW-cabriolet är okänt.


En äkta Vit buss med gula militära skyltar med de frivilliga bredvid.


Buss numer 3 (se också ovan) från Göteborgs Spårvägar till höger på Gullers fotografi på färjan från Köpenhamn som anländer till Malmö. Bussen ha målats såsom en Vit buss. Vems är BMW-cabriolet är okänt. Flyende "Tysk-svenskar"?


Bernadotte-Pauly överenskommelse innebar dödstransporter av sjuka fångar från Neuengammelägret för att ge plats åt skandinaver som skulle till Sverige. En procedur som upprepades ett antal gånger. Innan dess, från augusti 1942 var SS-Obersturmbannführer Max Pauly kommendant i koncentrationslägret Neuengamme fram till andra världskrigets slut. Innan dess, från september 1939 till augusti 1942, var kommendant i koncentrationslägret Stutthof. År 1939 var Pauly stabschef för SS-Wachsturmbann Eimann, en SS-enhet som bland annat mördade 1 400 psykiskt funktionshindrade personer i Fria staden Danzig. Pauly ställdes inför rätta vid Neuengammerättegången och dömdes till döden för krigsförbrytelser. Pauly hängdes tillsammans med tio andra krigsförbrytare (1946).

En falsk Vit buss från Malmö lokalfabrik finns även på Ingrid Lomfors bokomslag. Bussen ha målats såsom en Vit buss men den har aldrig varit i Tyskland och i närheten av en beväpnat Wehrmacht soldat.

Bernadottes samtalspartners - Heinrich Himmler och Max Pauly i koncentrationslägret Stutthof. Himmler begick självmord efter arresteringen i maj 1945 och Pauly hängdes efter Neuengammerättegången. 

De skandinaviska fångarna skulle samlas inför vidaretransporterna till Sverige i koncentrationslägret Neuengamme, strax söder om Hamburg. Neuengamme var känt för sin brutale kommendanten Obersturmbannführern Max Pauly och de usla sanitära förhållandena i lägret. Vid den tiden, våren 1945 pågick redan de ökända dödsmarscher från lägren i öst och väst då fronterna närmade sig snabbt. Alla lägerkommendanter försökte då bli av med fångarna samtidigt som hela tiden tillkom det nya. Skandinaviska fångarna skulle undvika trängseln som uppstod redan vid de första Vita buss transporterna till Neuengamme. Därför träffades en överenskommelse om förflyttningen av fångar från Schonungsblock (Huset för de sjuka, arbetsbefriade) i Neuengamme. Efter det så skulle skandinaver disponera hela byggnaden.

Förflyttningen skulle dock skötas av svenskarna tillsammans med SS och Gestapo. Det var resultatet av uppgörelse, en byteshandel mellan den nazistiske Neuengamme-lägerkommendanten Max Pauly och den svenska Vita buss ledning, läs greve Folke Bernadotte. Svaga och döende "icke skandinaviska" fångar från Schonungsblock i Neuengamme kördes bort från lägret med Vita bussar. I gengäld släpptes lika många norska och danska fångar från olika läger fördes med bussarna till Neuengamme i väntan för en vidare färd till Sverige. Många av de "icke skandinaviska" fångarna från Schonungsblock skulle transporteras till andra läger men många dog i de Vita bussarna under färden och lämnades vid vägkanten. Andra dog nästan direkt efter ankomsten i de nya fånglägren i Braunschweig och Hannover där förhållandena var mycket sämre än i från Schonungsblock där de, p.g.a. sitt hälsotillstånd var befriade från arbete.. Ett fåtal klarade sig fram till befrielsen som kom bara inom några veckor.

Transporterna av icke skandinaviska fångarna från Neuengamme söderöver (dödstransporter), sköttes av svenskarna tillsammans med SS och Gestapo. Detta har skett inte bara en gång men tre gånger. Så godtrogna och naiva kunde inte Vita buss ledning varit. Det finns således bara en obekväm förklaring till de som hände. Framgång med transporter av de skandinaviska fångarna var politisk motiverad och efterfrågad. Allt annat räknades inte trots att för det svenska Röda korset handlade det egentligen om en total humanitär katastrof och ett klart brott mot Internationella Röda korsets stadgar.

Kanske det är därför många uppger som källor i nya publikationer om Vita buss transporter de gamla Röda kors källor (en Pdf-fil) där man inte redovisar sina källor förutom de egna tabeller som har manipulerats. Bl.a. man har lag till de som kom med ett spöktåg till Padborg efter att Vita buss insatsen var avslutat och bussarna återvände till sina regemente då samtliga fordon kom från Försvarsmakten. Det saknas således riktiga referenslista/källförteckning som ger detaljerad information om källan. Då de flesta forskare, utan att blinka citerar Röda korset sammanställning som källa kommer naturligtvis AI-verktyg som ChatGPT generera en text baserat på den enda information det har tränats på då ChatGPT skapar inte nya, unika källor men baseras på det redan skrivna. Därför bör forskare snarast bearbeta ämnet Vita buss transporter som AI-verktyget kan därefter använda och därefter andra kan referera till dem på ett ansvarigt sätt.