Sunday, September 12, 2021

Fartyget S/S San Miguel från Sverige blev "Hamapil Haalmony" vid Jaffas kust. Varför kom inga Förintelsens överlevande ombord i Sverige?

S/S San Miguel som försökte i slutet av 1946 att hämta Förintelsens överlevande till Sverige.


Alyah Beth* ledare visste att i Skandinavien, speciellt i Sverige fanns "ett större antal". Förintelsens överlevande. Överlevande vilka kom till Sverige vid krigslutet med UNRRAs Vita båtar och med Röda korsets Vita bussar. Förutom de som kom det flera tusen judar med så kallade spöktåg till tysk-danska gränsstationen Padborg vilka fördes vidare genom Köpenhamn till Malmö i Sverige.

Efter krigets slut fanns 250 000 judar i Europas uppsamlingslägren (DP-läger). Bara under andra halvåret 1945, direkt efter kriget kom det 60 000 Förintelsens överlevande till Eretz Israel. Flera sionistiska organisationer deltog i underjordiska närverk för att smuggla judiska flyktingar genom Europa till Medelhavets kuster för vidare transport till sjös till Eretz Israel - Palestina.

När det gäller de överlevande i Sverige så ansåg man att sjötransporten** var att föredra istället för att passera hela Europa och ett antal gränser som var svåra att passera både legalt och illegalt.

Det fanns således ett stort behov att transportera de överlevande vidare till Eretz Israel. Både legalt och illegalt. Den mest kända resan var när den tredje stora gruppen, cirka 650 personer startade den 24 januari 1947 sin långa resa från Trelleborg till Haifa. Skeppet hette S/S Ulua.

Den stora motståndaren till förflyttningen av de överlevande från Förintelsen till Israel var den Brittiska regeringen som hade ansvaret för det som daglig bruk kallades för Palestina. Flyktingorganisationens motståndare var således Storbritannien som ville begränsa invandringen till Eretz Israel (Palestina). I den ökända brittiska Vitboken (1939) har man på tidigt stadium begränsat antalet judiska immigranter till Eretz Israel (Palestina) till 10 000 per år. Detta trots att krigshetsen ökade markant i Nazityskland och att man tidigare i Balfourdeklarationen (1917) så stödde den brittiska regeringen inrättandet av ett judiskt hemland i Palestina.

Organisationen Berihah, Haapalah/Aliyah Beth (uppdrag från Jewish Agency) och andra chartrade och köpte skepp över hela jordklotet och försökte på så sätt i hemlighet transportera judar till Palestina via Medelhavet.
Från den brittiska sidan så berättar man i boken The Royal Navy and the Palestine Patrol att minst fyra skepp köptes och skulle avgå från Sverige. Fyra förutom de som försökte ta sig från Sverige till Frankrike eller Holland och därefter från södra Frankrike över Medelhavet till Eretz Israel.

I boken The Royal Navy and the Palestine Patrol beskriver man att hela fyra (4) fartyg skulle ha förberetts för direkta transporter från Skandinavien till Eretz Israel.  Ett av de fyra fartygen tycks ha varit S/S San Miguel. Det andra hette S/S Ulua. Båda har varit under 1946 i hamnen i Marseille där de har förberetts för transporter från Sverige. 

I boken The Royal Navy and the Palestine Patrol beskriver man att hela fyra (4) fartyg skulle ha förberetts för direkta transporter från Skandinavien till Eretz Israel.  Ett av de fyra fartygen tycks ha varit S/S San Miguel. Det andra hette S/S Ulua. Båda har varit under 1946 i hamnen i Marseille där de har förberetts för transporter från Sverige. 

Den brittiska underrättelsetjänsten följde arbetet i hamnen i Marseille noga och därefter när fartygen avseglade från Frankrike så följde man deras route noga och försökte stoppa de innan de skulle utföra hämtningen av de överlevande från Förintelsen. Man angav till olika hamnmyndigheter att fartygen var inte sjödugliga och saknade viss utrustning. Därefter angav man att det handlade om transporter av vita slavar, kvinnohandel till bordeller i Sydamerika. I Köpenhamn försökte man stoppa provianteringen och bränslepåfyllning.

S/S San Miguel som senare fick heta "Hamapil Haalmony" - "Den okända illegala invandraren" tycks ha byggts om i Marseille och därefter i Sverige. Det är möjligt att ombyggnaden i Sverige var huvudsakligen ett svepskäl för att komma till Sverige. Hämtningen i Sverige har dock inte kunnat genomföras och fartyget. Man har dock inte lyckats att ta upp de överlevande i Sverige och lämnade Sverige för Köpenhamn varifrån den avseglade på Nyårsafton 1946 tillbaka till hamnen i Marseille.

Orsaken till misslyckad hämtning i Sverige är okänd. Tekniskt, så krävdes tre saker. En isfri hamn, insamlade överlevande och en goodwill från svenska myndigheter. Det sista tycks man ha haft då på tidigt stadium har de överlevande sökt och fått ett svenskt Främlingspass. För att resa från Sverige skulle man ha en giltig visa till ett annat land. För det skaffades en grupp-visering till Kuba. Så det är möjligt att det var någon av de andra två orsaker som gjorde att S/S San Miguel återvände tomhänt från Sverige. 

S/S San Miguel ("Hamapil Haalmony") seglade från Sete hamn i Frankrike den 3 februari 1947, med 796 överlevande ombord. Ett brittiskt spaningsflygplan såg fartyget den 14 februari och därefter åtföljdes av två brittiska marinfartyg dagen efter. Fartyget skulle lämna de överlevande strax söder om Jaffa, men britterna slog innan det och tog över efter en halvtimmes kamp.

Under konfrontationen använde britterna gasbomber och vattenkanoner.  Några överlevande skadades. Brittiska marinfartyg tvingade S/S San Miguel ("Hamapil Haalmony") till Haifas hamn på morgonen den 17 februari 1947.

Innan fartyget anlände till Haifa gömde sig besättningen och några överlevande vattentanken inne i fartyget, som gjordes innan till ett gömställe. De har senare lyckats att ta sig iland osedda medan 798 av de överlevande fördes samma dag med fängelsefartyg till interneringslägren på Cypern. 6 stycken överlevande som skadades under sammandrabbningar med brittiska kommandosoldater fördes till sjukhus.

10 dagar senare var det S/S Uluas tur och de överlevande satte sig hårt mot de brittiska försöken att ta kommando över fartyget. Ett antal gånger försökte britter att rama det judiska fartyget, föra över kommandosoldater och övertag fartyget. Trots att Ulua som bytte namn till Chaim Arlosoroff var helt omringat så lyckades den gira mot land. Tyvärr så var det ett helt fel ställe att försöka landsätta de överlevande då stället låg strax söder om Haifa och där stationerade även starka brittiska förband. Igen, några lyckades att gömma sig och komma senare iland medan de flesta fördes till Famagusta på Cypern med de brittiska fängelsefartygen. Flera av de överlevande och soldater fick föras till sjukhuset.
Tougher meat beskrev man försöken att överta fartyget från britternas sida i The Palestinian Patrol.

Tougher meat beskrev man försöken att överta fartyget från britternas sida i The Palestinian Patrol.

Trots att S/S Ulua som bytte namn till Chaim Arlosoroff var helt omringat så lyckades den gira mot land. Tyvärr så var det ett helt fel ställe att försöka landsätta de överlevande då stället låg strax söder om Haifa och där stationerade även starka brittiska förband. Igen, några lyckades att gömma sig och komma senare iland medan de flesta fördes till Famagusta på Cypern med de brittiska fängelsefartygen. Flera av de överlevande och soldater fick föras till sjukhuset.
Tougher meat beskrev man försöken att överta fartyget från britternas sida i The Palestinian Patrol.

Hamnar och platser där britter observerade S/S Ulua. På samma sätt följde man S/S San Miguel.

Trots att S/S Ulua som bytte namn till Chaim Arlosoroff var helt omringat så lyckades den gira mot land. Tyvärr så var det ett helt fel ställe att försöka landsätta de överlevande då stället låg strax söder om Haifa och där stationerade även starka brittiska förband. Igen, några lyckades att gömma sig och komma senare iland medan de flesta fördes till Famagusta på Cypern med de brittiska fängelsefartygen. Flera av de överlevande och soldater fick föras till sjukhuset.
Tougher meat beskrev man försöken att överta fartyget från britternas sida i The Palestinian Patrol.

* Alyah Beth - förflyttningsaktioner av de överlevande från Förintelsen till Eretz Israel startade då den Brittiska regeringen vägrade att öka antalet legala migranter.

** S/S San Miguel (senare "Hamapil Haalmony" namngavs efter Herbert Lazar, en invandrare som dödades medan han motsatte sig britterna ombord på ett annat fartyg, "Lanegev" på väg mot Eretz Israel. Fartyget kapades av britter i februari 1947.  I Herbert Lazars dödsannons stod de "Den okända illegala immigranten - "Hamapil Haalmony".

*** Den mest uppmärksammade fartyget av de som skulle föra de judiska flyktingarna, Förintelsens överlevande hette Exodus 1947 vars öde filmatiserades på 60-talet.

**** The Royal Navy and the Palestine Patrol

Page 159

Ministry of Foreign Affairs - MAE

Also on 22nd January, the British Embassy in Paris informed the MAE that the San Miguel and the Arbil both suspect ships, had arrived in Marseilles.

The Embassy chided the French to make amends for past failings “ His Majesty’s Embassy earnestly trust that all possible steps will be taken by the French authorities to prevent a repetition o f the ‘San Dimitrio' incident in connection with these two ships.”45To British dismay, the San Miguel sailed from Sete on 3rd February’ and die Abril from Port-de-Bouc on 1st March. The San Miguel carried 807 immigrants on board, mostly from Poland, Yugoslavia and Romania. They comprised 462 men, 212 women and 133 children. On being intercepted on 16th February, the passengers had to be subdued with water jets and tear gas. As the engines were sabotaged it took 14 hours for a British minesweeper to tow ha* into port, now under her new name of Ha’Maapil Ha’Almoni. During trans-shipment in Haifa there was
no resistance and die immigrants were even smiling and singing.46