Wednesday, June 21, 2023

UNRRAs Vita Båtar - Samling i Trelleborg och första resan.

Lastutrymmet på M/S Rönnskär. Mor och dotter? Säkert från Bergen-Belsen!


Trelleborgs Tidningen rapporterade flitigt om UNRRAs Vita Båtar då hamnen och redden i Trelleborg var samlingsplatsen för de fem deltagande båtarna liksom för de tyska minsvepare som skulle eskortera de svenska fartygen hela vägen till Lübeck. 


På väg från Trelleborg till Lübeck. Tyska minsvepare och andra Vita Båtar fotograferade från S/S Kastelholm.

På väg från Trelleborg till Lübeck. HMS Prins Carl följer efter S/S Kastelholm.


Hamnen i Lübeck.


Trelleborgs Tidningen rapporterade flitigt om UNRRAs Vita Båtar då hamnen och redden i Trelleborg var samlingsplatsen för de fem deltagande båtarna liksom för de tyska minsvepare som skulle eskortera de svenska fartygen hela vägen till Lübeck. Det var M/S Karskär som lämnade Trelleborg först, redan den 22 juni med tysk minsvepareskort. De övriga firade midsommarafton ute på Trelleborgs redd och avgick på eftermiddagen den 23 juni. Även de eskorterades av tre tyska minsvepare från Kriegsmarines med hemmahamn, marinbasen i Kiel. Båtarna följde i huvudsak en utmärkt led från Trelleborg till Travemündes redd. Distansen mellan Trelleborg och Travemünde var c:a 150 sjömil. Det tog drygt 11 timmar. Medelfart 11 knop. Från Travemünde redden fortsatte fartygen till hamnen i Lübeck mha en tysk lots då det fanns i floden Trave en massa vrak av tyska krigsfartyg.

Under 27 och 28 juni 1945 togs följande antal patienter ombord på de svenska fartygen:
  • Kronprinsessan Ingrid 424
  • Karskär 198
  • Rönnskär 170
  • Kastelholm 220
  • Prins Carl 180
På vägen tillbaka gjorde alla fartygen ett stopp för den korta natten på redden i Travemünde och startade därefter mycket tidigt på morgonen färden mot Sverige. En del av patienter från Kronprinsessan Ingrid som avgick från Travemünde den 27 juni 1945 och Kastelholm lämnades i hamnar i södra Sverige medan de patienter som var i sämre skick fördes vidare till Göteborg respektive till Stockholm.

Vid sin första resa har M/S Karskär och Rönnskär råkat ut för dåligt väder (28 juni 1945) med svår sjögång, vilket givetvis var ytterst påfrestande för både patienter och sjukvårdspersonal. Dessutom den i Lübeck installerade bullerutrustningen som var skydd mot akustiska minor avgav ett även inombords i handelsfartygen vars lastrum inte var isolerade ett oljud som var en svår plåga för både patienter och personal. Oljudet hörs i Sveriges Radios inspelningar från M/S Rönnskär då reportern Manne Berggren går runt med sin mikrofon bland sjukvårdspersonal och de före detta fångarna.

Flera patienter dör på sjukhuset i Lübeck och en del under resorna. Den första som dör är Szylvia Weiss bara några timmar innan HMS Prins Carls ls till i Kalmar. Hon dör lördagen den 30 juni kl 01.30. Szylvia blev 37 år gammal.

Patienterna kördes i brittiska arméns ambulanser från Svenska Transit Sjukhuset i Lübeck till hamnen som låg mitt i staden. 


Hamnen i Lübeck. Patienterna kördes i brittiska arméns ambulanser från Svenska Transit Sjukhuset i Lübeck till hamnen som låg mitt i staden. 



UNRRAs Vita Båtar. Det ombyggda lastutrymmet på M/S Rönnskär.

Dagens Nyheter har inte velat att titta "under däcket" eller ta bilder när Förintelsens offer, sjuka och utmärglade skulle tas ombord på UNRRAs Vita Båtar. Men valde att ta bilder på de friskaste. Kanske för att lugna svenskarna som var rädda för epidemier och liknande.







Vad hade propagandan om de Vita bussarna åstadkommit? Vilka är de och var fanns de "15 000 befriade Judar"?

Florida Guld Coast University skriver:

The Swedish Red Cross White Bus Rescue Action was a mission undertaken by the Swedish Red Cross and the Danish government to rescue prisoners of Nazi concentration camps in the last months of World War II. Count Folke Bernadotte (co-chairman of the Swedish Red Cross) engaged in a series of clandestine meetings with Heinrich Himmler (overseer of the concentration camps and head of the SS and Gestapo) to negotiate the release of more prisoners over the course of the rescue action. The operation convened drivers and nurses, as well as 36 buses, at Malmö Castle. The operation launched on March 9, 1945. The buses were painted white and tagged with a red cross on top to signal their purpose to Allied forces.

Initially intended to rescue only Scandinavians, the White Buses ultimately liberated 15,500 Holocaust victims of over twenty different nationalities in 54 days. We honor these heroes!



Man skriver att: White Buses ultimately liberated 15,500 Holocaust victims of over twenty different nationalities in 54 days. "Befriade 15 500 Holocaust victims", således judar och ev. romer. Fel siffror då antalet judar som kom med Vita bussar var ett par tusen 2000 - 3000.

Röda Korset på Facebook skriver:

stdoernoSp324u9t 50c406a2gr0n20tta15a5f19auaj7g3g0 ai20l27g3 Röda Korsets vita bussar räddade 15 000 människor ur förintelseläger under andra världskrigets slutskede och har blivit en symbol för mod och civilkurage.

Men,Vita bussar började sina transporter först i mars 1945. Vita bussar har inte transporterat från någon av de 6 förintelselägren. Sista förintelseläger befriades av Röda armén i mitten av januari 1945. I förintelseläger fanns huvudsakligen judar ochundantagsvis romer. Fel siffror då antalet judar som kom med Vita bussar var ett par tusen 2000 - 3000.

När det gäller judar så har de flesta kommit med de absolut sista transporterna, den 28 april 1945 (ankomst till Malmö). Troligen transporterade Vita bussar fler tyskar (inkl. nazister) än judar. De förstnämnda kom med stor packning, hundar och papegojor.

.
Röda korsets skriver på FB att Vita bussar räddade 15 000 människor ur förintelseläger. Vita bussar började sina transporter i mars 1945. Sista förintelseläger befriades i mitten av januari 1945. I förintelseläger fanns huvudsakligen judar ochundantagsvis romer. Fel siffror då antalet judar som kom med Vita bussar var enbart ett par tusen 2000 - 3000.




Tuesday, June 20, 2023

Nytt i beskrivningen av de Vita bussarna: "Efter flykten till Sverige i en av Folke Bernadottes Vita bussar förblev hon övertygad nazist i sitt nya hemland." - Om fiktiva Vita bussar.

 

Simon Winge skrev igår i tidningen Expressen: Vera Oredsson har en lång historia som nazist. Under uppväxten i Nazityskland gick hon som 14-åring med i Bund Deutscher Mädel, nazistpartiets organisation för flickor.

Simon Winge skrev igår i tidningen Expressen: 
Vera Oredsson har en lång historia som nazist. Under uppväxten i Nazityskland gick hon som 14-åring med i Bund Deutscher Mädel*, nazistpartiets organisation för flickor.
Efter flykten till Sverige i en av Folke Bernadottes Vita bussar förblev hon övertygad nazist i sitt nya hemland. Åren 1975 till 1978 ledde hon de svenska nazisterna i Nordiska rikspartiet...

Inget nytt för mig då jag skrev redan ett flertal gånger att de Vita Bussarna transporterade troligen fler tyskar och nazister till Sverige än judar och att detta bör undersökas närmare. Därför blir jag glad när Simon Vinge använder skriver rakt på sak "flykten till Sverige i en av Folke Bernadottes Vita bussar" och 
 "förblev hon övertygad nazist i sitt nya hemland".

*Bund Deutscher Mädel - BDM var den kvinnliga motsvarigheten till Hitlerjugend

Tidigare texter och bilder finns i i denna blogg. Använd sökordet Vita Bussar eller White buses.

Vita bussar. Veit Harlan och Kristina Söderbaum i Lübeck i april 1945. Veit Harlan producerade och Kristina Söderbaum medverkade i ett flertal av hans antisemitiska filmer, inte bara den mest mycket grova ”Jud Süss”. De stannade i Nazitysklam ända tills dess undergång och tycks ha flytt till Sverige mha Vita bussar i april-maj 1945.. Veit Harlan producerade och Kristina Söderbaum medverkade i ett flertal av hans antisemitiska filmer, inte bara den mest mycket grova ”Jud Süss”. De stannade i Nazityskland ända tills dess undergång och tycks ha flytt till Sverige mha Vita bussar i april-maj 1945.

Tyskar med svensk anknytning ville redan i februari 1945 "hem".
Deras tidigare "ljuva hem" var Nazityskland



Tyskar på väg till Sverige.
Deras tidigare "ljuva hem" var Nazityskland


Det fanns riktiga och fiktiva Vita bussar. De riktiga var aktiva i Nazityskland. De andra var lokala bussar från Malmö och Göteborg med chaufförer som körde i Södra Sverige eller till de danska färjorna. Chaufförer och Vita bussar som avbildas ofta, senast av Förintelsemuseet i Stockholm är de fiktiva bussarna. Varför? Finns där bara arkeologer? Fråga forskargruppen inom Föreningen Förintelsens Minne. Vi kan ämnet.













The world should be horrified by a Jewish atrocity concerning demolishing of the Holocaust Monuments in Europe and in the USA.

The world should be horrified by a Jewish atrocity concerning demolishing of the Holocaust Monuments in Europe and in the USA.

The destruction of Afghanistan's Bamiyan Buddhas in 2001 (right photo) led to global condemnation of the Taliban regime. When the Jews from the conservative congregations (left photo) perform similar acts there is almost no condemnation, not in the world, not among the Jews. That was the question, actually a statement of one of my American friends. She added that it was an extremely wicked or cruel act to demolish, and desecrate Korczak´s and Holocaust Monument dedicated to the over 1 000 000 Jewish children murdered during the Holocaust.




The destruction of Afghanistan's Bamiyan Buddhas in 2001 led to global condemnation of the Taliban regime. When the Jews from the conservative congregations perform similar acts there is almost no condemnation, not in the world, not among the Jews. That was the question, actually a statement of one of my American friends that compared the desecration of the Holocaust Monument at Madison Avenue with Taliban regimen actions in Afghanistan.


The destruction of Afghanistan's Bamiyan Buddhas in 2001 led to global condemnation of the Taliban regime. When the Jews from the conservative congregations perform similar acts there is almost no condemnation, not in the world, not among the Jews. That was the question, actually a statement of one of my American friends that compared the desecration of the Holocaust Monument at Madison Avenue with Taliban regimen actions in Afghanistan.