Wednesday, June 21, 2023

UNRRAs Vita Båtar - Samling i Trelleborg och första resan.

Lastutrymmet på M/S Rönnskär. Mor och dotter? Säkert från Bergen-Belsen!


Trelleborgs Tidningen rapporterade flitigt om UNRRAs Vita Båtar då hamnen och redden i Trelleborg var samlingsplatsen för de fem deltagande båtarna liksom för de tyska minsvepare som skulle eskortera de svenska fartygen hela vägen till Lübeck. 


På väg från Trelleborg till Lübeck. Tyska minsvepare och andra Vita Båtar fotograferade från S/S Kastelholm.

På väg från Trelleborg till Lübeck. HMS Prins Carl följer efter S/S Kastelholm.


Hamnen i Lübeck.


Trelleborgs Tidningen rapporterade flitigt om UNRRAs Vita Båtar då hamnen och redden i Trelleborg var samlingsplatsen för de fem deltagande båtarna liksom för de tyska minsvepare som skulle eskortera de svenska fartygen hela vägen till Lübeck. Det var M/S Karskär som lämnade Trelleborg först, redan den 22 juni med tysk minsvepareskort. De övriga firade midsommarafton ute på Trelleborgs redd och avgick på eftermiddagen den 23 juni. Även de eskorterades av tre tyska minsvepare från Kriegsmarines med hemmahamn, marinbasen i Kiel. Båtarna följde i huvudsak en utmärkt led från Trelleborg till Travemündes redd. Distansen mellan Trelleborg och Travemünde var c:a 150 sjömil. Det tog drygt 11 timmar. Medelfart 11 knop. Från Travemünde redden fortsatte fartygen till hamnen i Lübeck mha en tysk lots då det fanns i floden Trave en massa vrak av tyska krigsfartyg.

Under 27 och 28 juni 1945 togs följande antal patienter ombord på de svenska fartygen:
  • Kronprinsessan Ingrid 424
  • Karskär 198
  • Rönnskär 170
  • Kastelholm 220
  • Prins Carl 180
På vägen tillbaka gjorde alla fartygen ett stopp för den korta natten på redden i Travemünde och startade därefter mycket tidigt på morgonen färden mot Sverige. En del av patienter från Kronprinsessan Ingrid som avgick från Travemünde den 27 juni 1945 och Kastelholm lämnades i hamnar i södra Sverige medan de patienter som var i sämre skick fördes vidare till Göteborg respektive till Stockholm.

Vid sin första resa har M/S Karskär och Rönnskär råkat ut för dåligt väder (28 juni 1945) med svår sjögång, vilket givetvis var ytterst påfrestande för både patienter och sjukvårdspersonal. Dessutom den i Lübeck installerade bullerutrustningen som var skydd mot akustiska minor avgav ett även inombords i handelsfartygen vars lastrum inte var isolerade ett oljud som var en svår plåga för både patienter och personal. Oljudet hörs i Sveriges Radios inspelningar från M/S Rönnskär då reportern Manne Berggren går runt med sin mikrofon bland sjukvårdspersonal och de före detta fångarna.

Flera patienter dör på sjukhuset i Lübeck och en del under resorna. Den första som dör är Szylvia Weiss bara några timmar innan HMS Prins Carls ls till i Kalmar. Hon dör lördagen den 30 juni kl 01.30. Szylvia blev 37 år gammal.

Patienterna kördes i brittiska arméns ambulanser från Svenska Transit Sjukhuset i Lübeck till hamnen som låg mitt i staden. 


Hamnen i Lübeck. Patienterna kördes i brittiska arméns ambulanser från Svenska Transit Sjukhuset i Lübeck till hamnen som låg mitt i staden. 



UNRRAs Vita Båtar. Det ombyggda lastutrymmet på M/S Rönnskär.

Dagens Nyheter har inte velat att titta "under däcket" eller ta bilder när Förintelsens offer, sjuka och utmärglade skulle tas ombord på UNRRAs Vita Båtar. Men valde att ta bilder på de friskaste. Kanske för att lugna svenskarna som var rädda för epidemier och liknande.