Ett nytt namn som jag nyligen stötte på är Wojciech Lemański. Första gången så "träffade" jag honom virtuellt då jag sökte bilder på dragningen av järnvägsspår mellan Małkinia - Treblinka och Treblinka dödsläger.
Vem är Wojciech Lemański och varför har han hamnat på mina blog-sidor?
Han är en präst, katolik från en by som heter Jasienica. Jasienica är en by mellan Warszawa och Treblinka nära en större ort som heter Fet - Tłuszcz.
Tyvärr, med en sådan inställning blir man snabbt ett svart får i Polen, även om man är en herde. Varifrån kommer kritiken mot en så framsynt man - från fåren? Nej, tyvärr, från hans överordnade, från biskopar i den polska kyrkan. De som borde vara stolta och ge en uppbackning följer nationalistiska strömmar! Fy!
Jag fick så-småningom en exakt ritning över spåren runt Treblinka och såg inte Lemański på flera månader.
Lemanski och bybor från Jasienica på väg till Treblinkamonumentet den 22 juli 2012 |
Plötsligt dyker han upp igen, i Warszawa, den 22 juli - 70 år sedan deportationerna startade från Warszawas getto och tågen gick i skyttel-trafik till dödsfabriken Treblinka. Tågen passerade Lemańskis by som ligger 40 km från Umschlagsplatsen och 60 km från Treblinka. Tågen med boskapsvagnar på väg till Treblinka stannade aldrig där. I Jasienica fanns inte heller någon judisk befolkning.
Boskapsvagnar med kvävda barn som inte klarade av resan till dödslägret. Lemanski vill inte att sådana barn skall falla i glömska. |
Den polska kyrkan tyckte att prästen Lemanski var speciell men ofarlig. När blev han farlig? När han åkte till den numera ökända staden Jedwabne!
Jedwabne är en liten stad i nordöstra Polen, nära gränsen till Litauen. I början av andra världskriget hörde staden till den Sovjetockuperade delen av Polen. Under andra världskriget massakern utrotades stora delen av Jedwabnes judar av deras närmaste grannar - polacker. I Jedwabne har polacker sedan tidig morgon posterat sig på fälten för att hindra eventuella flyende. Jedwabne hade då omkring 2 500 invånare av vilka 60 procent var judar. Dessa misshandlades, jagades in i en lada och brändes ihjäl. Mordet skedde helt utan tyskarnas medverkan och cirka hälften av polacker i Jedwabne deltog i det.
På 60-talet en minnestavla sattes upp i staden med texten:
Plats för avrättningen av den judiska befolkningen
Gestapo och Hitlers gendarmer
brände ihjäl 1 600 personer 10 VII 1941
Enbart antalet och datumet är rätt!
Under andra världskriget massakern utrotades stora delen av Jedwabnes judar av deras närmaste grannar - polacker. Stena markerar platsen där ladan dit judarna föstes och därefter ihjäl-brändes, stod.
|
Den högtiden lämnar dock en unken eftersmak. Även om samtliga Polens biskopar gemensamt hade bett om ursäkt å kyrkans vägnar i slutet av maj, vägrade deras polska överhuvud, kardinalen Josef Glemp, att närvara. Det nya monumentet pekar inte längre ut de tyska ockupanterna, men det står fortfarande inget i inskriptionen om att massakern förövades av polacker. Det står helt enkelt ingenting om de skyldiga, närmaste grannar.
Nyligen, 70 år efter massakern har man skändat monumenter och klottrat med stora bokstäver
VI BER INTE OM FÖRLÅTELSE FÖR JEDWABNE DE VAR LÄTTANTÄNDLIGA och en svastika po slutet. Till en sådant samhälle åkte Lemanski! För det blev han i det närmaste bannlyst!
VI BER INTE OM FÖRLÅTELSE FÖR JEDWABNE DE VAR LÄTTANTÄNDLIGA och en svastika po slutet. Till en sådant samhälle åkte Lemanski! För det blev han i det närmaste bannlyst!
Nedan, information på polska om att prästen Lemanski fick för sina insatser de högsta polska utmärkelser. Kyrkan försökte avsätta honom från hans tjänst. Jasienicas bybor ställde sig mot de polska biskoparna!
Polonia Restituta |
Ks. Wojciech Lemański – Od czerwca 2006 proboszcz parafii Narodzenia Pańskiego w Jasienicy. Członek Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów. Odznaczony przez prezydenta Lecha Kaczyńskiego w 2008 roku Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. W swoich działaniach ksiądz Lemański otwarcie sprzeciwia się antysemityzmowi. Potrafi również odnieść się krytycznie do decyzji i wypowiedzi swoich przełożonych, co w silnie zhierarchizowanym Kościele nie jest powszechną praktyką. Latem 2010 roku decyzją biskupa ksiądz Lemański miał zostać przeniesiony do niewielkiej parafii Kiciny. Parafianie z Jasienicy stanęli w obronie swojego proboszcza, rozpoczęli protesty i zapowiadali nawet „areszt domowy”. Ksiądz Lemański odwołał się od dekretu do Stolicy Apostolskiej i w rezultacie pozostał w jasienickiej parafii.