Enligt den judiska kalendern har man precis firat judiskt nytt år. Nu under veckan kommer nästa helg som heter Sukkot. Det är en helg då man skall följa ett påbud, att bygga en lövhydda, sukka, Därefter, under en hel vecka skall man bo och äta i sukkan. Genom sukkans tak skall man kunna se himmelen. Det gör man faktiskt i Israel. Vädret är dock inte lika behagligt på våra breddgrader som i Israel. Lövhyddor bygger man till minne av israeliternas temporära boningar i öknen, efter uttåget ur Egypten.
110 och 147.24 grader
Alströmergatan sträckning längs Aronsberg är längs 110 graders linje. Igeldammsgatan i riktningen mot Igeldammsplan ligger exakt i riktningen mot Jerusalem, 147 grader. Varför tar jag upp det? Av tradition ska en jude vända sig mot Tempelberget i Jerusalem i sin bön. Tidigare gjorde även muslimer det. Idag ber muslimer från alla grenar, inklusive sunnier och shia, alla mot Kaaba i Mecka.
Judar inte bara bad men även anlade begravningsplatser (inte kyrkogårdar!) i riktningen mot Jerusalem. Enligt en judisk tradition skall gravarna (fotändan) och således gravstenarna vara vända i den riktningen. Vare sig Aronsberg eller Kronoberg har anlagts i den riktningen. De har anpassats till gatornas dåvarande och framtida sträckning. 147 grader sträckning ligger ungefär i linje mellan nord och sydhörnan av respektive begravningsplatserna. Gravarna i nordvästra delen är någorlunda riktade åt det hållet. Däremot så är gravarna i den östra delen av begravningsplatsen vända åt motsats håll, åt den gamla gångvägen som delade
Jag var nog den förste som upptäckte att det var något speciellt med graven nr. 54 i nordvästra hörnan av den gamla judiska begravningsplatsen Kronoberg. Släktingar till innehavaren av grav nr. 54 som tillhör Raphael Benjamin tog kontakt med mig då de visste att jag och mitt företag STHLM Gravvårdar renoverade och riktade gamla gravstenar - (STHLMgravvard@gmail.com). Själva visste de då inte särskilt mycket om sin släkting eller om graven. Enligt en judisk tradition skall gravarna vara vända mot Jerusalem. Det speciella med graven var att det var den ända graven på riktigt vänd mot Jerusalem. Mannen som var begravd där var nämligen en känd person och ledare i Chevra kaddish - begravningsällskapet.
1600-talet
Judar fanns i Sverige under en lång tid. Under 1600-talet var officiellt strängt förbjudet för judar att bo i Sverige vilket innebär att det finns få historiska tecken på judisk närvaro överhuvudtaget i Svea Rike vid denna tid. Trots förbudet förekom det dock judiska bosättningar. 1685 hade en mindre grupp judar bosatt sig i Stockholm. De bodde i Gamla Stan hos en änka vid Järntorget och höll gudstjänster. Det uppmärksammades att de hade byggt sig en lövhydda för lövhydda helgen. I november 1685 (eller 5446 enligt den judiska kalendern) bad stadens prästerskap att kungen skulle ingripa mot ”förargelsen”. I december befallde därför överståthållaren att alla judar skulle lämna Stockholm inom två veckor.
1775 fick judarna i Sverige en fristad i Marstrand efter beslut av Gustav III. Gustaf III meddelade privilegier för Marstrands Porto Franco inrättning - (Marstrand skulle betraktas som en frihamn). Det var en åtgärd i avsikt att stödja Sveriges näringsliv och ytterligare utveckla detsamma genom nya företag av skilda slag och tillåta köpmän av olika nationaliteter att bosätta sig där. Observera, inte i Sverige. Frihamnen blev öppen för andra trosbekännare. Den religionsfrihet, som utlovades åt alla främmande trosbekännare i Marstrand, var ävenledes av största betydelse för judarna, vars mosaiska lära hittills ofta utgjort ett av de största hindren för deras legaliserade bosättning i Sverige. Till detta kom ytterligare den skattefrihet, som frihamnsrättigheterna erbjöd stadens innevånare, samt den
svenska medborgarrätt, som medgavs de utlänningar, vilka förvärvade fastighet på platsen.
År 1776 ansökte Aaron Isaac, grundaren av Mosaiska församlingen i Stockholm om att få anlägga en begravningsplats för stadens judar. Långt ifrån Gamla Stan där många församlingsmedlemmar bodde då. Först var det tänkt vid Klara. Staden beslöt den 10 juli 1776 att avsätta ett område om cirka 1300 kvadratmeter vid den nuvarande Alströmergatan. Platsen låg drygt 3 kilometer från Gamla stan och fick sitt namn efter grundaren Aaron Isaac. Han dog 1816 och ligger begraven där. Den första begravningen vid Aronsberg ägde rum år 1782. Den sista år 1888. Det finns 300 gravplatser vid Aronsberg men alla gravstenar är inte bevarade.
Vid 1800-talets mitt blir Aronsberg och Kronoberg otillräckliga. 1857 köper judiska församlingen ny mark i Solna, en plats där ett brännvinsbränneri har stått. År 1857 invigs ”den mosaiska begravningsplatsen på Norra kyrkogården”. Vid
Svenska medborgare "av mosaisk trosbekännelse".
Riksdagen 1778-1779 gav tillstånd åt judarna att ha en synagoga i Stockholm och högst tre andra städer, och 1782 utfärdades det s.k. Judereglementet, som reglerade vilka näringar judarna fick utöva och i vilka städer de fick bo i. Regelverket, Judereglementet utfärdades den 27 maj 1782 av Kommerskollegium på uppdrag av riksdagen och Kgl. Maj:t Gustav III på 1770-talet tillät judar att komma till Sverige och få medborgerliga rättigheter utan att konvertera, dock inte vara svenska medborgare.
Magistratet i Stockholm hade andra idéer än Gustav III när det gäller judar på Aron Isaks tid. Judarna skulle uteslutande bo på Kungsholmen och märkas, se nedan*:
Afattandet. af det beslutade reglementet
-hänsköts först till Magistraten, I detta sitt första
skick förefaller det ha dykt upp ur medeltidens
natt. Judarna skulle endast få drifva handel med
gamla kläder, ej fa hålla någon salubod, endast
bo på Kungsholmen i hus der ingen kristen
bodde, ej taga någon kristen i tjenst, ej få idka
något- hantverk, och slutligen skulle de bära ett
gult ylleband om hatten. Överståthållaren
menade, att det var ett »dumt» reglemente, och att
Magistraten skulle handlat riktigare om den
genast drivit de få judarna ur landet.
-hänsköts först till Magistraten, I detta sitt första
skick förefaller det ha dykt upp ur medeltidens
natt. Judarna skulle endast få drifva handel med
gamla kläder, ej fa hålla någon salubod, endast
bo på Kungsholmen i hus der ingen kristen
bodde, ej taga någon kristen i tjenst, ej få idka
något- hantverk, och slutligen skulle de bära ett
gult ylleband om hatten. Överståthållaren
menade, att det var ett »dumt» reglemente, och att
Magistraten skulle handlat riktigare om den
genast drivit de få judarna ur landet.
Först den 30 juni 1838 upphävdes Judereglementet. Judarna i Sverige blev då svenska medborgare "av mosaisk trosbekännelse". Vissa begränsningar ifråga om bosättningsorter och andra medborgerliga rättigheter kvarstod ända till 1870.
Kronoberg
År 1787 skapades den andra judiska begravningsplatsen i Stockholm - Kronoberg. Kronoberg skapades som en följd av oenighet inom judiska församlingen. Flera av de cirka 150 medlemmarna i församlingen ansåg att en av de ledande personerna i församlingen. Man ansåg bl.a. att Aaron Isaac, agerade alltför auktoritärt. Därför beslöt de att bilda en ny judisk församling och skaffa sig en egen begravningsplats. Tomten vid Kronoberg inköptes i januari 1787. Ytan är cirka 1 100 kvadratmeter stor. Begravningsplatsen Kronoberg blev därmed den andra judiska begravningsplatsen i Stockholm. Bara elva år tidigare hade församlingen fått tillstånd att etablera sin första begravningsplats, Mosaiska begravningsplatsen Aronsberg. Hur stora de två judiska församlingarna var är den okänt för mig. Antalet gravar från 1790 framt tyder på att församlingarna var nog lika stora.
Matseva - en judisk gravsten
Från början var de flesta gravvårdar över 1 meter höga, något avsmalnande uppåt med en takformat avslutning. Även tjockleken var avsmalnande uppåt. Därefter har man haft gravstenar av liknande storlek men med rundad överdel och parallella sidor. Senare som ett tecken på integrering med den svenska samhället ersattes den rundade formen med empir stil där överdelen av stenen såg ut som en krona. Från år 1825 börjar de första monumentala gravvårdar sättas upp. De består av tre delar: fundament, mellandel med text och ett överstycke. Efter de första 50 år av begravningar på Aronsberg då gravvårdar höll sig till rätt så standardiserade former så börjar uppträda andra gravvårdar med former såsom avbrutna kolonner, m.fl. Matzeva stenar som användes vid de sista begravningarna vid Aronsberg visar dock en viss återgång till de tidigaste gravstenarna då begravningsplatsen anlades.
Från år 1825 börjar de första monumentala gravvårdar sättas upp. De består av tre delar: fundament, mellandel med text och ett överstycke. |
Aronsberg - gravvårdar i gjutjärn
Under 1800-talet lät man tillverka gravvårdar i gjutjärn, ett material som var resultatet av en helt ny teknik och högsta mode. Flera järnbruk och gjuterier har varit aktiva då. Ofta togs flera hantverksspecialister i anspråk för tillverkningen av gravvårdar i gjutjärn. Först ritades modellen och därefter skars den i trä av en modellsnickare. Modellen pressades ned i en sandform av en gjutare som hällde flytande järn i formen. Varje gjuten gravvård har dessutom en individuellt utformad inskription och utvalda symbol- och dekorelement. Det finns två gravar med gravvårdar av gjutjärn vid Aronsberg. De liknar varandra så det var nog samma gjuteri som har tillverkat de. Trots att de underhålls inte så konstigt nog rostar de inte sönder såsom gravstaketen p.g.a. för närgången gräsklippning. De flesta av gravstaketen vid Aronsberg och Kronoberg är nu borta. Jag har föreslagit att det gör avgjutnings i gips av de återstående innan de förfaller helt. Jag har en känsla att de två gravvårdar har kunnat beställas hos Bolinders. Med säkerhet kan konstateras att Bolinders Mekaniska Verkstad, (grundat 1844) hemmahörande i Stockholm, levererade gravvårdar och gravstaket (se omslaget till katalogen). Firman låg låg på den plats där idag Tekniska nämndhuset, som har adress Fleminggatan 4, ligger, på norra sidan av Fleminggatan och norr om Kungsbroarna och vid korsningen av Pipersgatan, således i början av Reparebansgatan (senare Fleminggatan) som ledde till begravningsplatsen Aronsberg.
Trots gjutjärnets stora spridning på begravningsplatser och kyrkogårdar vet vi förvånansvärt lite om vilka järnbruk och gjuterier som tillverkade gravvårdar, vilka modeller som producerades, vem som formgav och varifrån impulserna hämtades.
Texter på gravstenarna
Texterna på gravstenarna varierade, del när det gällde mängden av texten, språket mm. Från jiddisch till svenska. Från hebreiska bokstäver till svenska. En del stenar har texter på båda sidor. Oftast de på svenska på andra sidan. En annan utveckling som följer tiden och som man lätt märker är stensorten. Från kalksten till de mer beständiga och dyrare stensorterna. Vid Aronsberg så finns två gravvårdar av gjutjärn i mycket fint skick. De har tyvärr inte beskrivits i några gamla eller nyutgivna böcker om de judiska begravningsplatserna.
Högst upp på en gravsten brukar det stå פּ״ט (b"p) eller po nickar som betyder här vilar. Samma två bokstäver kan också betyda här är begravd. Längst ner på stenen ingraveras alltid fem hebreiska bokstäver .ת.נ.צ.ב.ה. - v'c'm'b'. Dessa är en förkortning av hebreiska orden Tehi nishmato (fem. nishmata) tserura bitseror hachajim - Må hans/hennes själ bli upptagen i det eviga livets förbund.
* Boken utgavs av läkaren och förläggaren Joseph Seligman och bygger på Isak Arons självbiografiska anteckningar. |