1.
Fly, sparrows,
twitter the song of Krochmalna
Fly, sparrows,
twitter the song of Krochmalna
2
Crying birds
that fell from the nest,
I will rock your cradle
Crying birds
that fell from the nest,
I will rock your cradle
3
A star fell,
fading into
the Warsaw night
A star fell,
fading into
the Warsaw night
4
The cold echo
of black boots
sounds
in the ghetto night
The cold echo
of black boots
sounds
in the ghetto night
5
Alone with God
in the tonguing fire
of the seven flames
Alone with God
in the tonguing fire
of the seven flames
6
Cry, wind,
for the dead children
of Treblinka
Cry, wind,
for the dead children
of Treblinka
7
Soft breeze, blow
over the summer heath of Treblinka
a requiem
Soft breeze, blow
over the summer heath of Treblinka
a requiem
En haiku "ska" vara vara så formulerad att den inte kräver någon förklaring. Läsaren ska själv fylla i mellan orden och läsa in stämningen i ögonblicksbilden. Den ska vara direkt och omedelbar, förmedla en känsla och samtidigt vara underfundig. Det är väl därför man skriver haiku - för att anta utmaningen att göra en ögonblicksbild i bundet versmått. Fritt skapande inom givna ramar.
Ovan är Jiri Kondos haiku om Korczak.
Den dominerande internationella versformen är tre rader, vilka överförts från den japanska stavelsegrupperingen 5-7-5. Uppdelningen i tre rader är viktig för den skapar tankepauser mellan raderna i den trestegsupplevelse som kännetecknar haiku.
Men bildens betydelse i haiku framför formen har varit den främsta anledningen till stavelseräkningens bortfall.
Ovan är Jiri Kondos haiku om Korczak.
Den dominerande internationella versformen är tre rader, vilka överförts från den japanska stavelsegrupperingen 5-7-5. Uppdelningen i tre rader är viktig för den skapar tankepauser mellan raderna i den trestegsupplevelse som kännetecknar haiku.
Men bildens betydelse i haiku framför formen har varit den främsta anledningen till stavelseräkningens bortfall.