Thursday, December 21, 2023

Sex år med Riksarkivet i Marieberg.

 

En av de första beställningarna jag gjorde på Riksarkivet med hjälp av "Pärmarna".

En del dokument hade ersatts med mikrofilm och en del har fallit offer för ett gallringsbeslut.



Det var under våren och sommaren 2018 som jag på riktigt började forska vid Riksarkivet. 

Jag minns dock exakt mitt första kontakt där. Det var på Arkivens dag på Riksarkivet år 2012. Det som lockade klart mest var inte släktforskning, inte heller föreläsningarna, utan den guidade turen ner i berget, i underjorden, där många av de originalhandlingarna förvaras. Tidigare har enbart varit där på utsidan av berget, vid Smedsudden där det finns en ingång till en tunnel som leder till Riksarkivet.

Tillbaka till "Marieberg" och Riksarkivet. När man går in i hissen vid gatuplanet där parkeringen finns så är man på våningsplan 9 om jag minns rätt. Hissen går ned hela åtta våningar och det djupaset, våningsplan 1 ligger under Riddarfjärdens nivån.

De flesta som kom till Arkivens dag var i 60-80 års ålder och huvudsakligen intresserade av släktforskning.

Gruppen av besökare som jag var med fick åka till platsen där bl.a. de "polska dokument" var förvarade.
Jag tänkte direkt på Katarzyna (Katarina) Jagiellonikas son Zygmunt Waza vars staty fanns i slutet av gatan då jag bodde i Warszawa. Kolumna Zygmunta heter den på polska och Sigismundkolonnen på svenska. Det består av en 22 meter hög kolonn av granit med en bronsstaty av kung Sigismund på toppen. Den 22 meter höga Sigismundkolonnen är ett av de äldsta sekulära minnesmärkena i norra Europa och restes 12 år efter Sigsmunds död, år 1644. Andra "polska dokument" som finns där är från Potop szwedzki, således från Karl X Gustavs polska krig som varade 1655 – 1660. En arkivarie iförd i vita handskar visade några dokument med kungliga underskrifter.


Det var under våren och sommaren 2018 som jag på riktigt började forska där. Det svåraste var att hitta rätt. Speciellt att dokument jag var intresserad av var inte digitaliserade och att hitta rätt behövde man "pärm-kunskap". Hur de olika dokument såsom Inresekort, SUK Avlidna, Diagnos- eller Läkarkort såg ut har ingen beskrivit innan. Inte heller det viktigaste, vad de innehöll.  Jag blev riktigt rörd när jag hittade det jag egentligen sökte, information om de överlevande och deras familjer som har skrivits ned läkare inom fältet Anamnes.

En del dokument hade ersatts med mikrofilm och en del har fallit offer för ett gallringsbeslut.
Äktheten är en pluspoäng för dokument och mikrofilm då allt som är digitalt kan man manipulera. Vill man skydda något mot förfalskning måste man ha kvar det på papper.
Den mikroskopiska texten på mikrofilm är svårare att förfalska än datafiler. Rätt förvarad håller mikrofilm i hundratals år. Problemet med mikrofilm är, att bara en del arkiv såsom Kungliga Bibliotek i Stockholm ha riktiga mikrofilmläsare som kan omvandla en negativ bild till positiv, digitalisera den och skicka till användarens konto.
Den absolut sista beställningen för år 2023 gäller ett föräldralöst barn som kom till Sverige från Bergen-Belsen koncentrationsläger. Hennes Läkarkort och andra dokument hade jag inhämtat 2018, se nedan).