Lövhyddan skall vara öppen på ena sidan. Åtminstone under TV-inspelningen. Taket skall vara täckt av något som grodde ur jorden (på engelska Scach). |
Lövhyddan skall vara öppen på ena sidan. Åtminstone under TV-inspelningen. Taket skall vara täckt av något som grodde ur jorden (på engelska Scach). |
SVT har gjort "ett informativt program" om hösthelgen Sukkot, lövhyddohögtiden, inspelat vid Stockholms Synagoga, i synagogans Sukka (lövhydda). Sukkot firas den 15–22 i höstmånaden tishré (september–oktober) och varar i sju dagar, varav de två första är helgdagar. I år handlar det om 2-9 oktober. Under den glädjerika högtiden byggs lövhyddor till minne av uttåget ur Egypten. Dessa symboliserar de tillfälliga boningar som uppfördes under den långa vandringen från Egypten till landet Israel.
Förra året så körde jag till Sukkan en massa löv och kvistar. Kom med firmans stora Ford Transit till Wahrendorfsgatan. Efter några sekunder kom Polisen. Jag passade på att berätta om Sukkot-högtiden. Berättade för de unga poliserna att man före Förintelsen byggde lövhyddor över hela Europa. Att skolbarnen var med och byggde och dekorerade Lövhyddan. Jag berättade att man åt och sov i hyddan i en vecka och att man gör det fortsättningsvis i varmare trakter. Då det handlade om lövhydda så skulle finnas kvistar och löv och att man kunna kunna se genom taket himmelen och stjärnor på natten.
Förra året så körde jag till Sukkan en massa löv och kvistar. Kom med firmans stora Ford Transit till Wahrendorfsgatan. Efter några sekunder kom Polisen. Jag passade på att berätta om Sukkot-högtiden. Berättade för de unga poliserna att man före Förintelsen byggde lövhyddor över hela Europa. Att skolbarnen var med och byggde och dekorerade Lövhyddan. Jag berättade att man åt och sov i hyddan i en vecka och att man gör det fortsättningsvis i varmare trakter. Då det handlade om lövhydda så skulle finnas kvistar och löv och att man kunna kunna se genom taket himmelen och stjärnor på natten.
Förra året så hade Sukkan åtminstone både löv och kvistar. Det var Anna Nachman som tänkte på det. Nu, i Tv-programmet såg Sukkan som ett däckbytartält. Det är ofta att däckbytarveckan infaller samtidigt som Sukkot. I Sverige är det tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april.
Lövhyddan vid Stockholms synagoga har blivit känd redan i början av 1990-talet. Då hävdade dåvarande ordförande av Judiska församlingen och därefter, naturligtvis hela Judiska församlingens styrelse att det Holocaust Monumentet som jag sökte och fick pengar från Stockholms Stad och Sveriges Regering kan absolut inte byggas där. Huvudorsaken var att där fanns två krokar för att årligen fästa en färdigbyggd lövhydda. Jag och andra försökte förklara att kanske Holocaust Monumentet också hade en viktigt funktion i det judiska och att lövhyddor i öknen som man byggde efter uttåget ur Egypten stod fria och inte vid en vägg avfärdades bestämt. Dessutom parkerar vi bilar där, tillade man.
Frågan kvarstår vem som är ansvarig att inför en TV inspelning en lövhydda ser ut både till det yttre och den inre som en däckbytartält? Det fanns visserligen kaffe och vindruvor på bordet i lövhyddan men det har man också i däckbytartältet. Varför visas inte andra dokumentära inslag som beskriver glädjen (karakteristiskt för denna helg) och byggandet och dekoration av en Sukka?
En rabbin i Stockholm, Chaim Mina Greisman som förestår Chabbadrörelsen gjorde en lövhydda på en bilsläp. Den hyddan hade en enkel stråtak till åminnelse av vandringen och de gamla hyddorna.
Programmet som flera andra statliga produktioner förflyttar sig snabbt från det judiska till Fryshuset och integrering.
Under ett zoom-mötet oktober 2020 hade Judiska församlingen förklarat att projekt efter projekt har inte kunnat genomföras p.g.a. covid-19. Man nämnde inte det enda projektet som Judiska Församlingen genomförde.
Det handlar om skändningen av Holocaustmonumentet 6 stenar - 6 miljoner som Judiska församlingen på 75 årsdagen av Vita båtarnas ankomst till Stockholm forslade bort till det okända. På marken mellan gravarna av fångarna från Bergen-Belsen som kom med de Vita båtarna lämnade de djupa, A3 stora spår efter de 6 stenar som symboliserade dödsplatsen av de i Stockholmsbegravda offrens närmaste familj. Dödsplatserna bar namn - AUSCHWITZ, BELZEC, CHELMNO, MAJDANEK, SOBIBOR och TREBLINKA.