Wednesday, October 21, 2020

Grünewald Isak och Förintelsen

Isak Grünewald var son till en gårdfarihandlare inflyttad från Polen. Han blev en av sin tids enskilt främsta måltavlor för antisemitiska tongångar och karikatyrer inom den svenska pressen, särskilt under 1910- och 1920-talen. Han tålde inte antisemiter.
Under den mörka 1940-talet var han medveten vad skulle ha hänt med honom om han fanns utanför Sveriges gränser.

Förra året fanns denna litografi av Grünewald på auktion i Stockholm men den gjorde ont när jag tittade på den så jag avstod från att köpa den. Slutpriset var på 450:-. Jag har uppfattat litografin som ett utryck för situationen av många europeiska judar vilka efter krigets slut hade ingenstans att återvända till. De hade inga syskon eller föräldrar, de var en monogeneration. Vad litografin exakt föreställer och när den var gjord vet jag inte. Jag vet vad jag har för associationer när jag tittar på den. Konstnär: Isaac Grünewald.

Ett omslag till inbjudan till en välgörenhetssoaré i Kungliga Operan den 15/3 1943. Finns i Riksarkivet.
Soarén skulle inbringa medel för räddning och överföring av judiska barn till Eretz Israel. Stöd till Keren Kajemet.
Konstnär: Isaac Grünewald.