Tuesday, June 1, 2021

Vita Båtar, logistiken och Beredskapssjukhusen är bäst beskrivna i den svenska lokala pressen - UNT och Bohuslänningen.


 
Planering för mottagandet av patienter från Bergen-Belsen startade tidigt. Flera skolor gjordes om till beredskapssjukhus. Lottor och övriga i Civilförsvaret skulle ta hand om "sjuklingarna". 





Vita Båten M/S Kronprinsessan Ingrid trafikerade mellan Lübeck och Malmö och hamnar på den svenska västkusten.


S/S Göta användes för transporter mellan Göteborg och Uddevalla när den första gruppen av "Sjuklingar" som kom med Vita båten M/S Kronprinsessan Ingrid.

S/S Göta användes för transporter mellan Göteborg och Uddevalla när den första gruppen av "Sjuklingar" som kom med Vita båten M/S Kronprinsessan Ingrid.



S/S Göta användes för transporter mellan Göteborg och Uddevalla när den första gruppen av "Sjuklingar" som kom med Vita båten M/S Kronprinsessan Ingrid.


I min forskning om Vita Båtar och flyktingmottagandet har jag flyttat från beredskapssjukhusen och svenska hamnar på östkusten till västkusten.

Precis som tidigare så hittar jag mer detaljerad information i lokaltidningar än från från de rikstäckande dagstidningar som Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, Aftonbladet, Expressen och Morgontidningen. Min uppskattning för rapporteringen i lokaltidningar började med Upsala Nya Tidning (UNT) när jag undersökte förhållandena och logistik när det gällde Stockholm och beredskapssjukhuset i Sigtuna.

De tre beredskapssjukhus jag undersöker på västkusten ligger alla runt knutpunkten, Göteborgs hamn dit Vita båtar från Lübeck anlöpte från Lübeck. De överlevande som kallades ofta i pressen för sjuklingar fördelades till sjukhusen i Göteborg, Mölndal och Uddevalla.

Före Vita Båt aktionen har samtliga fartygen anpassats för uppgiften. Förutom radiotelegrafiutrystningen hade dubbelsängar monterats i de två lastfartygen M/S Karskär och Rönnsker (ett systerfartyg).


Den första överfarten skulle ske i slutet av juni.
Den 27 och 28 juni togs följande antal patienter ombord på de fem svenska fartygen:
M/S Kronprinsessan Ingrid - 424 varav 179 liggande
M/S Karskär -198
M/S Rönnskär - 170
S/S Kastelholm - 220
HMS Prins Carl -179. Det stod ursprungligen 180 personer men ersattes av 179. Troligen dog en person under själva embarkeringen och ersattes inte.

Vita Båten M/S Kronprinsessan Ingrid anlöpte först till Malmö där de sk sittande patienter lämnade fartyget och fortsatte därefter till Göteborg med de liggande vilka, efter desinfektionen fortsatte till tre olika sjukhus. Den färden gick med bussar och en del av patienter som till Uddevalla beredskapssjukhus färdades även med båt, S/S Göta

De andra Vita Båtarna, lastfartygem M/S Karskär och Rönnskär la till i Malmö, S/S Kastelholm anlöpte Frihamnen i Stockholm, H.M. Prins Carl lämnade först de svåraste fallen i Kalmar och resten, dagen efter i Norrköping.


Logistiken efter ankomsten av Vita båten M/S Kronprinsessan Ingrid till Göteborg. Patienternas indelades i ett antal grupper. Att börja med skulle de avlusas i två sanitetsanstalter - Strand och Landala. Därifrån skulle de fördelas till de olika sjukhusen i Göteborg, Mölndal och Uddevalla..


En fullständig beskrivning av logistiken mellan hamnen i Göteborg och Uddevalla hittade jag huvudsakligen i två lokala tidningar, Bohuslänningen och Kurirren. I tidningarnas arkiv finns det nog fotografier som aldrig publicerats eller visats upp.

Vita båtar och logistik. De överlevande anländer med ambulanståg med bårar och flyttas till ambulansvagnar, - mörka släpkärror.