Sunday, January 23, 2022

Nowe i stare projekty znaczków pocztowych na 5 sierpnia 1942 roku.


Rysunek Korczaka - BamBa - Justyna Bamba

Projekt Jurek Snopek - Zdjęcie Korczaka Hanna Rudniańska

Jurek Snopek napisał:
Witam, chciałbym, aby uczczono
dobrego człowieka Janusza Korczaka
w 80 rocznicę Jego śmierci, wydając np. znaczek pocztowy.
Zrobiłem nawet projekt, może komuś posłuży za inspirację.
Gdyby, ktoś mógł pomóc w wydaniu – byłoby dobrze.
W dowolnym kraju.
Korczak zapatrzony teraz na nas.
Tory są z Umschlagplatzu i prowadzą do Treblinki,
Na końcu drogi światło, do którego doktor z pewnością dotarł,
bez względu na to - w co wierzył.
Tory, to też droga jaką co dzień mozolnie pokonywał,
A niełatwe miał życie. (1)
Nie po to był, aby Go kochać,(2)
ale, żeby kochać dzieci. (3)
Kolor liter w kolorze pasiaka, napis z dworca Treblinka.
Napis Polska (czy inny kraj) zielony – kolor nadziei, że to się nie powtórzy.
Myślę, że historia Tego Istnienia, wymaga pamięci….(4)
Nie chciałbym, żeby kamienie za nas wołały….
Zakończę proroczymi słowami Starego Doktora do rodziców:
„Dziękuję, żeście nauczyli słyszeć szept zmarłych i żywych, dziękuję, że poznam tajemnicę Życia w pięknej godzinie śmierci” – tak zakończył w 1922 roku Korczak książkę „Sam na sam z Bogiem.” (wymowny tytuł).
Jurek Snopek
1.„Życie moje było trudne, ale ciekawe. O takie właśnie prosiłem Boga w młodości” – napisał w swoim pamiętniku Janusz Korczak.
2. „Jestem nie po to, aby mnie kochali i podziwiali, ale po to, abym ja działał i kochał. Nie obowiązkiem otoczenia pomagać mnie, ale ja mam obowiązek troszczenia się o świat, o człowieka”.
J. Korczak – Pamiętnik W: Pisma wybrane. T. IV. 1978, s.344
3. Nie najłatwiejszą prowadź ich drogą, ale najpiękniejszą. A jako prośby mej zadatek przyjmij jedyny mój klejnot: smutek: smutek i pracę”.
J. Korczak – Pisma wybrane. T IV s.272 (Modlitwa wychowawcy)
4.„Kto ucieka od historii, tego historia dogoni. Godność zachować w niedoli…”
(Z odezwy Korczaka „Do Żydów!”)
PS. Dwie wersje do wyboru. Możecie doradzić, która lepsza 1 czy 2