Saturday, October 22, 2011

Felek Grzyb


Dom Sierot, Krochmalna 92,
år 1935. Min far, Michal Wasserman Wróblewski(Pan Misza), sitter på bänken med ett antal pojkar. Närmast, på hans högra sida, sitter Felek Grzyb. De andra barnen med nummer har jag identifierad tillsammans med Szmul Gogol (Feleks kusin), Shlomo Nadel och Jakub Dodiuk.

Sommarkolonier 1937. Barnen och lärare framför ett tält som Korczak fick från det polska Röda Korset. Felek Grzyb i en mörk skjorta står ytterst till höger, min far
Michal Wasserman Wróblewski(Pan Misza)står ytterst på vänstra sidan.



Min far beskrev ett flertal gånger sitt första möte med Janusz Korczak. Efter mötet tog Felek Grzyb hand om min far och visade honom runt barnhemmet Dom Sierot och förklarade var allt finns och hur hemmet fungerar.

Hur kom Felek Grzyb till Korczaks hem?

Fajwel Grzyb (Svamp) föddes i Przasnysz den 2 juli 1917. Han var son till Szmul och Myndla. Feleks födelse .... finns kvar i Przasnysz magistrat. När pojken var fem, hans far, tillsammans med svåger rånmördades. Feleks mor Myndla befann sig i en svår ekonomisk situation och har beslutat tillsammans med Feleks mormor att lämna honomt ill barnhemmet i Warszawa, som leddes Dr Janusz Korczak. I Korczaks Dom Sierot fanns det ett flertal barn som hade sina föräldrar vid liv men hade ej möjligheter att ta hand om barnen.
I barnhemmet fick barnen vara i högst 7 år. Min far beskrev det i en artikel Sju goda år. Oftast var de faktiskt de bästa åren....
Många av barnen gick till olika yrkeskolor efter att ha lämnat hemmet. Många återvände till hemmet och tog anställning där såsom lärare. Felek arbetade på en radiofabrik. Han monterade ett särskilt apparat som placerades i korridoren mellan två sovrummen på första våningen.

Feleks Grzybs fru Blumka (Balbina) var tidigare ett barnhemsbarn och därefter stannande som lärare. Hon och hennes barn deporterades tillsammans med Janusz Korczak och andra lärare den 5 augusti 1942. Det var något i Feleks "sista" förehavanden som min far starkt ogilade. Szlomo Nadel som citerar min far säger att det var för att Felek lämnade sin fru och sitt barn... Min far och "pojkar" som följde med honom att arbeta på ett bygge på den ariska sidan har efter återkomsten till gettot övernattat hos Felek Grzyb. Sedan skildes deras vägar för alltid.

Dębiński och Izak Skalka (idag 96) överlevde Förintelsen.