Saturday, February 1, 2020

Mannen i graven bredvid eller historien om den försvunne juden år 1811.


När den lönnmördade Benjamin Raphael begravdes år 1811 var den Judiska kyrkogården som platsen hette då omgiven av ett rödmålat plank. Här, en vy mot Kronobergsgatan.


Skärvor av ett liv - Benjamin Raphaels grav sett från St:Göransgatan. Foto den 16 januari 2020, STHLMgravvard@gmail.com.

Ljusen på Benjamin Raphaels grav som jag tände på Jahrzeit - dödsdagen enligt den judiska kalendern. Man tänder ett ljus till minne av den hädangångne och låter det brinna i 24 timmar. Jahrzeitdagen räknas från och med solens nedgång föregående dag, således så ska man tända det på  kvällen innan dödsdagen.

Jag var nog den förste som upptäckte att det var något speciellt med grav nr. 54. Den finns i den nordvästra hörnan av den gamla judiska begravningsplatsen Kronoberg. Släktingar till innehavaren av grav nr. 54 som tillhör Raphael Benjamin tog kontakt med mig då de visste att jag renoverade gamla gravar (STHLMgravvard@gmail.com).  De var förvånade att jag visste så mycket om deras förfader.  Den nedre bilden är från år 1907.

Begravningsplatsen anlades 1787. Den sista begravningen ägde rum 1857. Begravningsplatsen har använts av den Mosaiska församlingen och är vilorum för 209 personer. Benjamin Raphaels grav finns i den nordvästra hörnan av gravplatsen, på bilden, ytterst till vänster.
Jag var nog den förste som upptäckte att det var något speciellt med graven nr. 54 i nordvästra hörnan av den gamla judiska begravningsplatsen Kronoberg. 

Släktingar till innehavaren av grav nr. 54 som tillhör Raphael Benjamin tog kontakt med mig då de visste att jag och mitt företag STHLM Gravvårdar renoverade gamla gravstenar - (STHLMgravvard@gmail.com). Själva visste de då inte särskilt mycket om sin släkting. 

Jag berättade för de att jag känner till Benjamin Raphaels grav och att jag har under 60 år sett resterna av stenen som numera stack ut enbart 50 cm ovanför marken och att den var bruten i två delar. Troligen berodde det på att matseva-stenen var monterad utan sockel och därför skulle stenen fortsatta sin långsamma färd mot jordens centrum. 

Vidare framförde jag att jag läste att Benjamin Raphael mördades år 1811 i Stockholm, att hans kropp hittades flera månader senare i mördarens hus. Kroppen var nedgrävd i källaren i en fastighet på Tullportsgatan. Man hittade således mördaren då han har haft den avlidnes guldklocka på sig. Klockan var nämligen registrerad hos dåvarande Skattemyndigheten för att man på den tiden fick erlägga årlig skatt för ett innehav av ett guldur. Gulduret och övriga saker som Benjamin Raphael hade på sig vid försvinnandet har noggrant beskrivits i den efterlysning som har utfärdats bara några dagar efter hans försvinnande. En efterlysning är tryckt i tidningen Dagligt Allehanda från den 12 februari 1811 - men daterad den 7 februari. "den 23 nästledne januari på förmiddagen från sit hemwist bortgått och ej sedermera återkommit": Han beskrivs som "67 år gammal, undersätsig till växten med glatt ansikte, grå hår och ögonbryn, wid bortgående klädd i brun frack och Byxor med samma färg".

Begravningsplatsen anlades 1787. Den sista begravningen ägde rum 1857. Benjamin Raphaels grav finns i den nordvästra hörnan av gravplatsen, på bilden markerad med en blå pil. På motsatta sidan är begravningssällskapets hus markerad (finns ej längre).



En efterlysning i Dagligt Allehanda från den 12 februari 1811 - men daterad den 7 februari. "den 23 nästledne januari på förmiddagen från sit hemwist bortgått och ej sedermera återkommit": Han beskrivs som "67 år gammal, undersätsig till växten med glatt ansikte, grå hår och ögonbryn, wid bortgående klädd i brun frack och Byxor med samma färg".

Tillbaka till det speciella, unika med Raphaels grav nämligen att hans gravsten ligger inte i linje med de övriga gravstenar. Alla andra gravstenar ligger parallellt med Kronobergsgatan medan Benjamin Raphaels sten mera vänd mot söder, i riktningen 147.24 grader räknat från hörnan av St:Görnans och Kronobergsgatan. Stenen är vänd mot Jerusalem.


Den mödosamma utgrävningen av stenen. Man fick vara extra försiktigt för att inte skada den delen av texten som fanns under markytan.
Vi lyfte stenen och bildade en bädd av betong så att stenen inte skulle sjunka. Den röda linjen markerar den ursprungliga marknivån.
Vi lyfte stenen och bildade en bädd av betong så att stenen inte skulle sjunka. Den röda linjen på den i lyftkranen   upphängda gravstenen markerar den ursprungliga marknivån. Här iordningställer vi en bädd av betong så att stenen inte skulle sjunka eller tippa. Plasten skyddar resterna av den befintliga texten.

En bädd av betong så att stenen inte skulle sjunka eller tippa. Plasten skyddar resterna av den befintliga texten under arbetet med betong.

Varför fick Benjamin Raphael sin gravsten riktad mot Jerusalem. Det sägs att sådant placering karakteriserar stenar av martyrer. Det påpekas även i den text som finns inristad på stenens framsida. Texten upptar hela framsida av stenen. Över 1 meter löpande text. Bokstäver har olika storlek och tillhör teckensnitt som kallas för seriffer. Seriff är en klack, en tvärstreck som avslutar den bokstavsstapel. För att få fram texten använde jag mig av ett antal tekniker. Till sist fick jag fram utseende på bokstäverna genom att använda raklödder och en speciell mjuk silikon skrapa. Upprepar man proceduren så kan man få olika bokstäver fram. Svårt vid plus 4 C.



BENJAMIN RAPHAEL
För att få fram texten använde jag mig av ett antal tekniker. Till sist fick jag fram utseende på bokstäverna genom att använda raklödder och en speciell mjuk silikon skrapa. Upprepar man proceduren så kan man få olika bokstäver fram. Svårt vid plus 4 C. 


Nedan är avskrivning av texten på framsidan av texten. Texten var skriven med versaler:
DÖDADES HAN, EN MARTYR OSKYLDIG OCH FRI FRÅN ÖVERTRÄDELSE.
Varför fick Raphael sin gravsten riktad mot Jerusalem. Det sägs att det karakteriserar stenar av martyrer.
Ovan är avskrivning av texten på framsidan av texten. Texten var skriven med versaler:
DÖDADES HAN, EN MARTYR OSKYLDIG OCH FRI FRÅN ÖVERTRÄDELSE.
Det sägs att på en judisk begravningsplats är alla gravstenar vara vända mot samma håll d.v.s. i den riktiningen Jerusalem ligger. På den gamla judiska begravningsplatsen är riktningen på gravarna anpassad till Kronobergsgatans sträckning. Varför är Benjamin Raphaels grav annorlunda?

På de flesta gravstenarna står den avlidnes hebreiska namn med datum för födelse och död. Överst på inskriptionen på en matzeva, en judisk gravsten brukar återfinnas två hebreiska bokstäver, פּ״נ eller פּ״ט Det är en förkortning för "Här vilar...". Det finns texter både på hebreiska och svenska på många av stenarna fast de flesta har en hebreisk text.


På övre delen, strax under BENJAMIN RAPHAELs namn har det stått följande:
I, SOM GÅN DENNA VÄGEN
SEN OCH UNDREN PÅ ATT GUD HAR LÅTIT SÅDANT SKE
STANNEN HÄR OCH STÄMMEN UPP EN SORGESÅNG
I MEN, KOMMEN HIT OCH UPPLYFTEN EDRA ÖGON
SÅ ATT I KUNNEN FÖRTÄLJA DÄROM FÖR EDRA EFTERKOMMANDE
HAN, SOM HADE ETT VILLIGT OCH RENT HJÄRTA
HAN DEN REDLIGE MED OSKYLDIGA HÄNDER
HANS BLOD, OSKYLDIGT BLOD, HAR BLIVIT UTGJUTET PÅ JORDEN SOM VATTEN
AV EN MÖRDARE, FULL AV SVEK OCH ONDSKA
DÖDADES HAN, EN MARTYR OSKYLDIG OCH FRI FRÅN ÖVERTRÄDELSE
MÅ HERREN SE EN MARTYR, OSKYLDIG OCH OCH FRI FRÅN ÖVERTRÄDELSE


På nedre delen av stenen, strax nedanför brottet mellan den övre och nedre stenhalvan syns fortfarande med blotta ögat flera bokstäver. 

På nedre delen, strax nedanför brottet mellan den övre och nedre stenhalvan syns fortfarande med blotta ögat följande:

VANDRARE
...............DIG STANNA LÅTER
.................ÄR SANN OCH ENKEL
HVARS BEN SIG VILA  HÄR
GODA VANDEL VÄRDIG VORDEN
......ÅT HONOM HELGAD  ÄR
.......DÖR  EJ  BORT   FRÅN JORDEN
OMSTRÅLAR HONOM DER

Den gula markeringen pekar ut de bokstäverna som är lättast att identifiera.



En artikel i Dagens Nyheter från 1916  att Benjamin Raphael lönnmördades 1811 på Tullportsgatan nr 70 och på vars gravsten på den gamla judekyrkogården på Kungsholmen innehöll inskription som dock till följd af ålder var nästan oläslig.... Den var således oläslig enligt artikelförfattaren redan år 1890.
Den övre bilden är från 2018 och den nedre från februari 2020. Jag har markerat på den nedre bilden den delen av gravstenen som var synlig innan renoveringen påbörjades. Således har stenen både brutits av och sjunkit nästan 60 cm.

Innan renoveringen påbörjades var det viktigt att ta fram gravstenen. Här har man exponerad den nedre delen av gravstenen som både brutits av och sjunkit nästan 60 cm. På var sin sida av stenen fanns resterna av infästningen till det järnstaketet som omringade graven. Ingen av de ursprungliga staket vid begravningsplatsen finns kvar.

Begravningsplatsen skapades som en följd av oenighet inom stadens judiska invandrargrupp. Några av de cirka 150 medlemmarna ansåg att en av de ledande personerna i församlingen, Aaron Isaac, agerade alltför auktoritärt. De oppositionella beslöt att skaffa sig en egen begravningsplats, som inköptes i januari 1787. Ytan är cirka 1 100 kvadratmeter stor. Begravningsplatsen Kronoberg blev därmed den andra judiska begravningsplatsen i Stockholm. Elva år tidigare hade församlingen fått tillstånd att etablera sin första begravningsplats, Aronsberg som ligger knappt 5 min promenadväg ifrån Konradsberg.

Begravningsplatsen Kronoberg var omringad, att börja med, ett träplank, som ersattes av ett gjutjärnsstaket som uppfördes åren 1905–1906.

Raphael Benjamin blev mördad 1811, troligen den 23 januaril. I Stockholms po liskammares äldre arkiv i stadsarkivet finnes i 1811 års diarium för den 8 februari en notis om allmän lysning efter juden Raphael Benjamin, som varit försvunnen sedan den 23 januari. Mordet upptäcktes den 15 maj, då diariet uppger följande:

"Almström och Hellgren raportera at de förledne gårdag på fabriqueuren Schönhers begäran, arresterat dess Gesäll Johan Fredric Graeben hvilken förskingrat silke som honom till arbete varit anförtrodt; Hvarjemte Almström och Hellgren tilkänna gifva, at vid visitation anstäld i Graebens hemvist i gården No 40 vid Lundtmakaregatan å Norrmalm de anträffat och anhållit et Guld uhr och tvänne klädes Råckar för hvilken åtkomst Graeben ej kunnat gjöra behörig redo.”

"d: 15: Målet förwar och uhret och kläderne igenkjändes vara tilhörige den vide pag: 110 saknade Juden Raphael Benjamin — Graeben ärkjände, at han i sitt hem vist mördat och i en Kjällare nedgräft Raphael.”

"S:D: anmältes, at den mördade Raphael vore i Kjällaren träffad 2ne alnar i marken.”
2 alnar är ca. 120 cm.

Graeben (Graeven) begick självmord dagen därpå genom att hänga sig i cellen. 

Handlanden af Judiska Nationen Raphael Benjamin härmedelst kallade och Olands Härads Ratt uppwjst och i Domboken intaget d. 16 Oktober 1811 ivid

FRAMTIDEN
Vad skall stå i framtiden på Benjamin Raphaels stem? Naturligtvis är det i det närmaste omöjligt att återskapa hela det ursprungliga texten. Den svenska textmassan fyllde hela stenens framsida. Den hebreiska texten fyllde hela stenens baksida. Bokstäver var olika stora och de största, t.ex. i namnet BENJAMIN RAPHAEL är 40 mm höga och skrivna med seriffer. På den svenska textsidan brukar det finnas även hebreisk text. Den består av förkortningar. Högst upp brukar det stå פּ״ט (b"p) eller po nickar som betyder här vilar. Samma två bokstäver kan också betyda här är begravd. Längst ner på stenen ingraveras alltid fem hebreiska bokstäver .ת.נ.צ.ב.ה. - v'c'm'b'. Dessa är en förkortning av hebreiska orden Tehi nishmato (fem. nishmata) tserura bitseror hachajim - Må hans/hennes själ bli upptagen i det eviga livets förbund.
Således 4 rader på den svenska sidan. Överst och heders de "måste" hebreiska förkortningarna -

פ'נּ
Nästa rad,
BENJAMIN RAPHAELDärunder bör det komma ett födelsedatum och dödsdatum. Enligt den svenska kalendern så dog/mördades Benjamin den 23 januari 1811 samma dag i den judiska kalendern blir 27 Tevet 5571. Samma sak gäller födelsedatumet. Förutom de nämnda två datum orsakade av två kalendrar så tillkommer problemet med Benjamin Raphaels rätta födelseår. Det står nämligen olika i olika dokument. Jag väljer 1744. Således den tredje raden på den svenska sidan skulle bli
1744 - 1811. Sista raden, kanske längst ner på stenen de fem bokstäver på hebreiska
ת נ צ ב ה.

På den hebreiska sidan skall man börja och sluta med de två hebreiska förkortningarna, längst upp och längst ned, på samma sätt som på den svenska. Därefter skall namnet Benjamin Raphael skrivas på hebreiska - בנימין בן רפאל. Nästa rad(er) är födelsedatum (5504) och dödsdatum (5571) enligt den hebreiska kalendern, hela det skall skrivas på hebreiska med dag, månad och år. 


Ett förslag - fyrkanter markerar de hebreiska bokstäverna - 2 högst upp och 5 längst ned.
Sett genom gjutjärnstaket - Före 2019 och efter 2020. 
Hur fick stenen tillbaka sin ursprungliga färg?
Jag tror att Benjamin Raphaels sten kommer Öland och där bröt man stenen och slipade den genom skurvandringar. Innan stenen har lagt ut för slipning högg man bort de värsta ojämnheterna i den brutna stenen. Därefter placerade man ut stenarna i en cirkel. Omkring 60 stenar fick plats varje gång. I mitten stod pålen varifrån en bom gick ut. Under bommen satt en löpsten som slipade plattorna. Sand och vatten östes på kontinuerligt medan oxarna eller hästarna gick runt cirkeln. När det gäller gravstenarna har man nog vänd på stenarna och polerat båda sidorna.
Från slipningen fick man en spillprodukt, skurlera som bildades runt skurringen. Den samlades och användes både till murningsarbeten och till vägunderhåll. Med den kunskapen tillverkade jag ena egen skurlera. En riktig dammig procedur. 2 kg skurlera i pulverform har jag tillverkat. Den användes dels för att blanda till betong dels för att göra en egen "Ölandsfärg" som svabbades över stenen.
.
Stort tack till Björn Bergqvist för arkivmaterial om Benjamin Raphaels mördare och DN.
Tack till Rikkert som skrev: Benjamin Raphael var min judiske mormors mormors morfar.

STHLMgravvard@gmail.com