Monday, October 4, 2021

Białe Statki - Białe Autobusy i Białe kłamstwa - sprostowania!



Inną motywacją do Białego kłamstwa jest kompensacja psychologiczna połączona z pewnego rodzaju poprawienia swojego wizerunku. Kruchy, mocno nadszarpnięty wizerunek Szwecji jako państwa współpracującego z Nazistami potrzebowało gwałtownego ratowania honoru. Każda akcja tego rodzaju potrzebuje bohatera, tutaj hrabiego Folke Bernadotte na lotnisku Bromma w Sztokholmie.

Inną motywacją do Białego kłamstwa jest kompensacja psychologiczna połączona z pewnego rodzaju poprawienia swojego wizerunku. Kruchy, mocno nadszarpnięty wizerunek Szwecji jako państwa współpracującego z Nazistami potrzebowało gwałtownego ratowania honoru. Każda akcja tego rodzaju potrzebuje bohatera, tutaj hrabiego Folke Bernadotte otoczonego Gestapowcami (panowie w kapeluszach).




Cmentarz Polaków w Norrköping. Na kamieniu pamiątkowym jest napisane że przyjechali do Szwecji w ramach akcji hrabiego Folke Bernadotte. W tzw kosciele polskim w Sztokholmie jest tablica z polskim tekstem: W 0-ROCZNICE URATOWANIA 15 000 POLAKOW Z NIEMIECKICH OBOZOW ZAGLADY DZIEKI AKCJI F. BERNADOTTE I SZW. CZERWONEGO KRZYZA. Dookoła tablicy jest mniejszy napis "Nigdy Wiecej Obozów Zagłady". 

Norrköping - dwie szkoly w których miescil sie specjalny szpital


Fakt 1.
Białe autobusy z czerwonym krzyżem poruszały się po drogach II Rzeszy pod koniec wojny, w marcu- kwietniu 1945 roku. Berlin już był wtedy okrążony i z II Rzeszy został tylko korytarz północno-południowy.

Fakt 2.
Białe statki wyruszyły z Lubecki w lipcu 1945.

Fakt 3.
Białe kłamstwa na temat Białych autobusów są do dzisiaj propagowane i bezlitośnie powielane w Szwecji i na całym swiecie!

Białe kłamstwo to niby niewinne kłamstewko mówione dzieciom, aby je uspokoić, czy utrzymać w dobrym nastroju. Białe kłamstwa to mówienie nieprawdy (kłamania), niby aby kogoś oszczędzić, nie urazić, dla czyjegoś dobra.

Co motywuje ludzi do Białego kłamstwa? Główne powody to by być uprzejmym i oszczędzić innym przykrych uczuć.

Inną motywacją do Białego kłamstwa jest kompensacja psychologiczna połączona z pewnego rodzaju poprawienia swojego wizerunku. Kruchy, mocno nadszarpnięty wizerunek Szwecji jako państwa współpracującego z Nazistami potrzebowało gwałtownego ratowania honoru. Każda akcja tego rodzaju potrzebuje bohatera, tutaj hrabiego Folke Bernadotte.

Kampania Białe autobusów powstała w celu stworzenia mocno sfałszowanego obrazu o Szwecji jako humanitarnego kraju, mocarstwa które ratuje Żydów z paszczy Holokaustu.

Sprostowań historycznych na ten temat jest mało, a akcja Białych autobusów to tak naprawdę, chętnie i często używany przez Szwedów kryptonim dyplomatycznej misji wybielającej oblicze Szwecji w chwili tworzenia nowej Europy.

Biała księga po szwedzku Vit bok to książka lub raport napisany na zamówienie przez np. rząd, instytucję lub organizację, zawierający analizę wyszczególnionego problemu. Np. Gmina Żydowska w Sztokholmie zamówiła takowa w związku z tym jak reagowała w stosunku do Żydów z Niemiec i Polski którzy szukali schronienia w Szwecji. Biała księga na zamówienie jest najczęściej "wybielająca"! Np. książka Svante Hansson, pt. Flykt och överlevnad - flyktingverksamhet i Mosaiska Församlingen i Stockholm 1933-1950. opublikowana w 2004 przez żydowskie wydawnictwo Hillelförlaget bezpośrednio powiązane z Gmina żydowska w Sztokholmie. ISBN 9789185164646. Mimo że wymieniona "Biała księga" jest raczej "wybielająca" to Svante Hansson pokazuje w niej jednak ze polityka Gminy żydowskiej w Sztokholmie była w stosunku do Żydów z Niemiec i Polski, specyficzna.  skrócie nie probować ratować Żydów. bo to może spowodować antysemityzm w Szwecji i wtedy mogą tzw "Szwedzcy Żydzi" ucierpieć.

Z punktu widzenia obywateli polskich, którzy w kwietniu 1945 roku przybyli z niemieckich obozów do Szwecji, białe autobusy były mitem. Polskie byłe więźniarki z Ravensbrück twierdziły zgodnie, że białe autobusy widziały tylko potem na zdjęciach. Ich załadowano do bydlęcych wagonów i dowieziono do portu w Danii, a tam załadowano na szwedzki statek Viktoria (wg nagranych przez Andrzeja Nilsa Ugglę relacji Kazimiery Lenkszewiczowej i Marii Winiarskiej).

Transporty z Ravensbrück

Natychmiast po otrzymaniu informacji o wyniku negocjacji z 21 kwietnia, oddział stacjonujący we Fredrichsruh rozpoczął przygotowania do ewakuacji obozu Ravensbrück.

22 kwietnia wyruszył konwój 15 duńskich ambulansów pod dowództwem dr. Arnoldssona. W pierwszej kolejności mieli zabrać ciężko chore kobiety. Informacje o liczbie wywiezionych różnią się od siebie, wiadomo, że przetransportowano pomiędzy 100 a 200 kobiet. Druga grupa składająca się z 25 pojazdów dowodzona przez kapitana Haralda Folke i porucznika Åke Svensona wyjechała dzień później. Po przybyciu do Ravensbrück zabrała 786 kobiet, w tym 650 Francuzek. Pozostałymi były Belgijki, Holenderki i Polki.

Wieczorem 24 kwietnia przyjechał do Ravensbrück konwój dowodzony przez porucznika Gösta Hallqvista i zabrał 706 kobiet różnych narodowości bezpośrednio do Danii. Po nocy spędzonej w lesie podzielono konwój na dwie grupy. Grupa Hallqvista, która obrała drogę przez Schwerin, została zaatakowana przez nisko lecący myśliwiec aliancki. Dane o liczbie zabitych i rannych różnią się od siebie. Kierowca Ringman zginął na miejscu, a porucznik Hallqvist został ciężko ranny. Zginęło również wiele kobiet, a ponad 50 zostało rannych. Druga grupa obrała drogę wokół Wismaru. Również ta grupa została ostrzelana i wiele więźniarek zostało zabitych i rannych. Grupa Hallqvista dowodzona teraz przez porucznika Löthmana ponownie została ostrzelana w okolicy Plön, gdzie zginęło ponad 10 kobiet, a ponad 20 zostało rannych. Tego samego dnia duńska kolumna ambulansów pod dowództwem inżyniera Pontoppidiana Sörensena wywiozła z Ravensbrück 114 kobiet. Dzień później Åke Svenson powrócił do Ravensbrück po raz ostatni. Warunki dojazdu były trudne i kolumna została po drodze ostrzelana. W 20 autobusach wywieziono z obozu 934 osoby, głównie polskie Żydówki i ponad 50 dzieci. W drodze z Ravensbrück widzieli w rowie ostrzelane dwa samochody ze znakiem czerwonego krzyża. Były to pojazdy grupy Hallqvista[25].