Friday, November 25, 2022

Vita båtar S/S Kastelholm och M/S Kronprinssesan Ingrid, utan att byta "habitus", flyttade de polska repatrianderna från Malmö till Gdynia.Innan dess så har båten S/S Kastelholm flyttat på tyska soldater och officerare från Sverige till Tyskland.

Under nästan hela andra världskriget låg S/S Kastelholm vid kajen vid Gamla Stan i Stockholm.
En av första resor för S/S Kastelholm efter sjösättningen


Den l juni 1945 vid en återkommande konselj på Stockholms slott fattade Kungl. Maj :t ett förberett beslut om en omfattande humanitär insats, att under en månad från slutet av juni till slutet av juli skulle 10 000 före detta koncentrationslägerfångar föras sjöledes från Tyskland till Sverige. Det handlade huvudsakligen om de fd fångarna som låg på ett tillfälligt sjukhus med över 13 600 bäddar i Bergen-Belsen. Det var de allierade och UNRRA som låg bakom det.

Fyra inhyrda civila fartyg och marinens HMS Prins Carl skulle delta i aktionen. I alla de fem fartygen hade man startat rätt så omfattande anpassningsarbeten inför det nya uppdraget. Förberedelser skedde långt innan man fattade det officiella beslutet på Stockholms Slott.

Två av fartygen var precis färdigbyggda och var rena lastfartyg (M/S Rönnskär och M/S Kärskär) medan de andra två, S/S Kastelholm och M/S Kronprinsessan Ingrid var redan mer anpassade till personbefodran. S/S Kastelholm tillhörde AB Svenska Amerikalinien och Rederi AB Göteborgs-Fredrikshavnlinjen var ägaren av M/S Kronprinsessan Ingrid. Stockholms Rederi AB Svea ägde de nybuggda M/S Rönnskär och Karskär. Kostnaderna för uthyrning av de respektive fartygen sattes till: S/S Kastelholm 1250 kr/dygn, M/S Kronprinsessan Ingrid 1600 kr/dygn samt M/S Karskär och Rönnskär l 050 kr/dygn. Då M/S Karskär och Rönnskär var fraktfartyg, tillfälliga passagerarfartygscertifikat utfärdades av Kungl. Kommerskollegium för Karskär och Rönnskär med 294 passagerare. Kronprinsessan Ingrid och Kastelholm fick certifikat för 527 resp 242 passagerare.

M/S Kronprinsessan Ingrid
Under nästan hela andra världskriget låg S/S Kastelholm vid kajen vid Gamla Stan i Stockholm medan M/S Kronprinsessan Ingrid var förtöjd i Göteborg.

Under juni-juli 1945 har båda fartygen varit med aktionen som senare fick ett namn Vita Båtar. Efter denna aktion flyttade gjorde Kastelholm ett okänt för mig antal resor från Malmö till Tyskland med tyska soldater och officerare (troligen både Wehrmacht och SS).

Därefter startade "de polska repatriandi resorna", oktober-december 1945 där både Kastelholm och Kronpronssesan Ingrid var involverade..

S/S Kastelholm gjorde senare (sommaren 1946 och 1947) även resor till Antwerpen och Calais med bl.a. holländska fd. koncentrationsläger fångarna som kom till Sverige vid krigsslutet. Vid båda resorna fanns judiska barn och ungdomar som skulle vidare till Eretz Israel.

Datum och antalet repatriander då S/S Kastelholm anlöpte hamnen i Gdynia. Avresehamnen var Malmö.
7 oktober 215
12 oktober 203
16 oktober 205
2 november 210
16 november 216
21 november 288
27 november 220
2 december 208
6 december 216
10 december 210
17 december 256
Totalt: 2 347


För förflyttningen av de polska repatriandi användes förutom S/S Kastelholm även M/S Kronprinsessan Ingrid, ett annat fartyg som deltog aktionen Vita Båtar. De två fartygen gjorde sammanlagt 22 resor med repatriander till Polen.

Det var den Kungliga Marinförvaltningen skrev avtal om charter av S/S Kastelholm M/S Kronprinsessan Ingrid. Efter att båda fartygen har under juni-juli 1945 transporterat f.d. koncentrationslägerfångar från Lübeck till Sverige. Nu skulle polska f.d. interner från koncentrationslägren och andra flyktingar transporteras till hemlandet. Många av repatriandi kom faktiskt med de nämnda båtarna till Sverige under juni-juli 1945.

Med M/S Kronprinsessan Ingrid som hade mycket större kapacitet än S/S Kastelholm har under perioden 6 oktober och 4 november 1945 återfördes under nio resor mellan Malmö och Gdynia 2 828 passagerare.

De flesta repatriander kom till fartygen direkt från flyktingslägren i södra Sverige. I Polen togs de emot i Gdynia av den polska repatrieringskommissionen. Efter kontroll i samband med ombordstigning – vid varje resa medfördes runt 300 passagerare – erhöll var och en ett matkort, två militärkappor och ett stoppat papperstäcke

Kronprinsessan Ingrid hade legat upplagd sedan krigsutbrottet hösten 1939 och det tog några dagar att mönstra besättning och göra henne färdig för avfärd. På kvällen den 11 juni avgick fartyget till Karlskrona örlogsvarv där vissa anpassningar skulle ske. På bildäck skulle det anordnas liggplatser för 156 patienter. Befintliga passagerarhytter skulle användas av Röda kors-personal samt 31 patienter, och utöver de 187 liggplatserna fanns plats för ytterligare 330 patienter utan behov av liggplats.

Efter att ha firat Midsommar, på eftermiddagen den 23 juni avgick så Kronprinsessan Ingrid, Prins Carl, Kastelholm och Rönnskär mot Lübeck, eskorterade av tre tyska minsvepare från basen i Kiel. Den tyska eskorten använde röjsvep och akustiska svep och man följde en utmärkt led från Trelleborg till Travemünde, vilket tog drygt 13 timmar. 
Floden Trave var full av vrak men tysk lots medföljde konvojen in till Lübeck. 
Under nästan hela andra världskriget låg S/S Kastelholm vid kajen vid Gamla Stan i Stockholm. Innan dess trafikerade den mellan olika hamnar i Östersjön, bl.a. finska och polska hamnar. Under juni-juli 1945 har den varit en Vit Båt och flyttade fd. koncentrationslägerfångar mellan Lübeck och Stockholm. Därefter gjorde den ett okänt för mig antal resor från Malmö till Tyskland med tyska soldater och officerare (troligen både Wehrmacht och SS).





De polska repatriandernas riktigt tillförlitliga informationskälla i Sverige var Zygmunt Lakocinski och veckotidskrift Polak.