|
Vid den planerade tidpunkten för SS Kastelholms avresa, den 11 juli 1945 fanns det helt enkelt inte tillräckligt med kvinnor för att fylla kvoten för fartygets överfart (200-202) till Stockholm. DP-2 kortet som fylldes av UNRRA tjänstemän i Lübeck berättar hans historia som upprepades inte ett hundratals gånger men, tyvärr, miljontals gånger "Kom till Auschwitz Birkenau 1944 med sina föräldrar, separerades...". Mitt möte med Grunwald Nikolaus som kom med S/S Kastelholm till Sverige ägde rum i Israel i maj 2022. |
|
Grunwald Nikolaus var fånge i KL Mittelbau-Dora, även känt som Dora-Mittelbau. Lägret anlades 1943 av koncentrationslägerfångar från Buchenwald. Mittelbau-Dora försörjde den underjordiska fabriken Mittelwerk med personal för att bland annat bygga V-2-raketen men även andra försöksvapen. Full produktion uppnåddes under hösten 1944, varvid ett ovan jord beläget bostadsläger byggdes. Tidigare hade fångarna, som mest över 12 000 stycken, hållits under jord dygnet runt. I början av april 1945 påbörjade SS tömningen av lägret. Merparten av fångarna sändes till Bergen-Belsen. |
|
I början av april 1945 påbörjade SS tömningen av Mittelbau lägret. Merparten av fångarna sändes till Bergen-Belsen. |
|
Grunwald Nikolaus var fånge i KL Mittelbau-Dora, även känt som Dora-Mittelbau. Lägret anlades 1943 av koncentrationslägerfångar från Buchenwald. Mittelbau-Dora försörjde den underjordiska fabriken Mittelwerk med personal för att bland annat bygga V-2-raketen men även andra försöksvapen. Full produktion uppnåddes under hösten 1944, varvid ett ovan jord beläget bostadsläger byggdes. Tidigare hade fångarna, som mest över 12 000 stycken, hållits under jord dygnet runt. I början av april 1945 påbörjade SS tömningen av lägret. Merparten av fångarna sändes till Bergen-Belsen. Efter befrielsen av Bergen-Belsen kom Grundwald Nikolaus med den Vita båten S/S Kastelholm till Stockholm. Efter att ha fått tillbaka hälsan startade han sin resa söderöver, till Eretz Israel där han bor idag. |
Den Vita Båten S/S Kastelholm hade ett kodnamn "Black Ship" vid avgången från Lübeck den 11 juli 1945. Ombord fanns 199 passagerare. Bland de få "sittande", läs mindre sjuka, fanns en judisk pojke från Jugoslavien och hans kusin. Det märkliga var att Stockholm och beredskapssjukhuset i Sigtuna skulle ha hittills varit en "kvinnlig destination" så har i denna tredje transporten från Lübeck kommit ett antal män och pojkar.
Som nämndes så bland de199 personer anlände den 15 juli 1945 till Frihamnen i Stockholm fanns män. Detta förhållande var lite speciellt då vid de tidigare två transporter som kom till Stockholm och beredskapssjukhuset fanns det nästan uteslutande kvinnor. Den märkliga sammansättningen är numera delvis uppklarad. Det handlade faktiskt om logistiken i Lübeck och på Swedish Transit Hospital där.
Vid den planerade tidpunkten för SS Kastelholms avresa, den 11 juli 1945 fanns det helt enkelt inte tillräckligt med kvinnor för att fylla kvoten för fartygets överfart (200-202). När Grunwald Nikolaus tillfrågades idag, den 24 november 2022 om sin kusin vars namn står på DP-2 kortet så sa han att han hade ingen kusin med sig. Troligen var det ett sätt att resa tillsammans med en lägerkollega.
Mitt möte med Grunwald Nikolaus som kom med S/S Kastelholm till Sverige ägde rum i Israel i maj 2022.
Många av de kvinnliga judiska överlevande vari mycket dålig hälsotillstånd och avled dagar eller veckor efter ankomsten och ligger begravda i den delen av begravningsplatsen som är närmast ingången. Bland de, Ajnhorn, Österreicher och Polgart. Sari Grünberger som kom med samma transport dog den 16 januari 1946. Hennes gravsten var helt oläslig och Föreningen Förintelsens Minne totalrenoverade den.
|
Efter befrielsen av Bergen-Belsen kom Grundwald Nikolaus med den Vita båten S/S Kastelholm till Stockholm. Efter att ha fått tillbaka hälsan startade han sin resa söderöver, till Eretz Israel där han bor idag. |
|
Många av de kvinnliga judiska överlevande vari mycket dålig hälsotillstånd och avled dagar eller veckor efter ankomsten och ligger begravda i den delen av begravningsplatsen som är närmast ingången. Bland de, Ajnhorn, Österreicher och Polgart. Sari Grünberger som kom med samma transport dog den 16 januari 1946. Hennes gravsten var helt oläslig och Föreningen Förintelsens Minne totalrenoverade den. |