Izraelita
Po kilkumiesięcznej przerwie poważne grono ludzi dobrej woli, podjęło na nowo wydawnictwo Izraelity. (m.in. Janusz Korczak*). Jest to jedyny organ w Królestwie polskiem, reprezentujący kierunek asymilacyi żydów polskich. Z prawdziwą radoscią witamy odżycie pisma, nad którem różni przeciwnicy, od antysemitów do syonistów odbywali już pienia żałosne, które od lat 45 stało na straży interesów żydowskich i zgodnie niosło sztandar uobywatelenia i uspołecznienia żydów polskich, działając w duchu jednosci i zespolenia z narodem polskim.
Odrodzenie Izraelity jest wyraźnem ucielesnieniem idei asymilacyjnej, jest odbiciem prądów nurtujących wsród społeczeństwa zakordonowego. Numer pierwszy przedstawia się wcale pokaźnie. Na wstępie artykuł programowy „E pur si muove".
E pur si muove. Od zmarłych i żyjących poprzedników naszych z czcią należną przyjmujemy sztandar.
Nic nas nie powstrzyma od dalszej pracy i nic zmusic nie jest w stanie do likwidacyi haseł, którym służyło nasze pismo.
Podniesiemy sztandar jeszcze wyżej, pracowac będziemy ze wzmożoną energią, — a jako na marne nie spełzła praca poprzedników, którzy wychowali nas, swoich kontynuatorów, tak też wiara nasza, dążenia i ideały zdobędą, bo zdobyae muszą, coraz liczniejsze zastępy zwolenników — dzioe i w przyszłych pokoleniach.
Chociaż na horyzoncie stosunków polsko-żydowskich jest teraz mgła niechęci i uprzedzeń wzajemnych, chociaż z tej i tamtej strony słychac głosy pesymizmu pełne, chociaż na tle ciężkich warunków całego życia społecznego, niezależnie od żydowskiej kwestyi, panuje przygnębienie i apatya - to jednak stajemy do pracy, ufni w lepszą przyszłooeae, bo nic z tego zła, jakie panuje dzisiaj, trwaae wiecznie nie może.
Odrodzenie Izraelity jest wyraźnem ucielesnieniem idei asymilacyjnej, jest odbiciem prądów nurtujących wsród społeczeństwa zakordonowego. Numer pierwszy przedstawia się wcale pokaźnie. Na wstępie artykuł programowy „E pur si muove".
E pur si muove. Od zmarłych i żyjących poprzedników naszych z czcią należną przyjmujemy sztandar.
Nic nas nie powstrzyma od dalszej pracy i nic zmusic nie jest w stanie do likwidacyi haseł, którym służyło nasze pismo.
Podniesiemy sztandar jeszcze wyżej, pracowac będziemy ze wzmożoną energią, — a jako na marne nie spełzła praca poprzedników, którzy wychowali nas, swoich kontynuatorów, tak też wiara nasza, dążenia i ideały zdobędą, bo zdobyae muszą, coraz liczniejsze zastępy zwolenników — dzioe i w przyszłych pokoleniach.
Chociaż na horyzoncie stosunków polsko-żydowskich jest teraz mgła niechęci i uprzedzeń wzajemnych, chociaż z tej i tamtej strony słychac głosy pesymizmu pełne, chociaż na tle ciężkich warunków całego życia społecznego, niezależnie od żydowskiej kwestyi, panuje przygnębienie i apatya - to jednak stajemy do pracy, ufni w lepszą przyszłooeae, bo nic z tego zła, jakie panuje dzisiaj, trwaae wiecznie nie może.
Nadejdą czasy lepsze, jeżeli tego będziemy pragnęli gorąco i szczerze, nadejdzie czas porozumienia i zgody, jezeli z obu stron znajdzie się coraz więcej ludzi sprawą obopólnego dobra przejętych głęboko. Zmienią się na lepsze stosunki! polsko-żydowskie, jeżeli społem staniemy do czynu.
Tu, na łamach naszego pisma, walczyae będziemy energicznie *z tem wszystkiem 1 , Co staje w poprzek polskim dążeniom oby wafel skirti,1 - natomiast wszelkiemi siłami popieraae" l_^_doeilfeftiy' :tb wszystko, co dąży do uspołecznienia żydów i co wyzwala ich z więzów odrębnooeci obyczajowej, z ciemnoty fanatyzmu.
Nawoływanie do czynów obywatelskich zaszczepianie kultury polskiej woeród żydów, powiadamianie ogółu o prądach nurtujących woeród żydowskich mas i o stanie kwestyi żydowskiej we wszystkich dziedzinach życia społecznego, oto nasze zadanie.
Nie stanowimy żadnego stronnictwa politycznego. Grupujące się wokół naszego pisma jednostki wyznają różne poglądy społeczno-polityczne, lecz dłoń sobie szczerze podały, by razem i solidarnie pracowaae w kierunku asymilacyjnym.