"Karantänsförläggning" på Centralskolan i Mölndal 1945. En fd fånge i tyska koncentrationsläger bärs in på bår av Röda Korsets personal. |
Utdrag av protokollet över socialärenden, hållet inför Hans Maj:t Konungen i statsrådet å Stockholms slott den 8 mars 1946. |
Det intressanta i protokollet är den angivna summan av anslagen:
Enligt vad från medicinalstyrelsen under hand meddelats har krigets avslutande medfört dels att flertalet av de beslutade beredskapssjukhusen nu - mera successivt kunna återställas till ägarna för fredsmässigt bruk, dels ock att ett antal av dessa sjukhus måst tagas i bruk för vård av utländska medborgare, vilka av Röda Korset och andra organisationer överförts till vårt land.
Den förra uppgiften kräver för varje sjukhus förhållandevis små kostnader, till största delen avseende borttagande av sanitär utrustning och annan fast eller halvfast inredning, som inmonterats för att lokalerna efter kort varsel skolat kunna tagas i bruk såsom beredskapssjukhus. Frågan om fördelningen av kostnaderna för dessa arbeten mellan lokalens ägare och medicinalstyrelsen
såsom närmast ansvarig för beredskapssjukhuset är emellertid ofta svårlöst och nödvändiggör ej sällan besiktning och värdering på platsen, innan en uppgörelse kan träffas. På grund härav räknar medicinalstyrelsen med att ifrågavarande återställningsarbeten kunna komma att pågå åtminstone till slutet av år 1946.
När de i bruk varande beredskapssjukhusen skola kunna nedläggas är en fråga, som icke för närvarande
kan besvaras. Sannolikt måste dock några av dem drivas någon tid även efter ingången av budgetåret 1946/47. Även för utrustningsbehov, som anmäla sig under beredskapssjukhusens fortgående drift, böra medel därför finnas tillgängliga under budgetåret 1946/47."
Under tiden efter den 9 april 1945 har i Skåne emottagits sammanlagt över
20 000 personer av olika nationaliteter, vilka frigivits från tyska koncentrations-
eller arbetsläger. De medicinska skyddsåtgärderna till förhindrande av
smittspridning ha i fråga om dessa personer varit av i huvudsak samma natur
som de, vilka på sin tid tillämpades i fråga örn evakuerade och flyktingar från
Finland och de baltiska områdena. De synnerligen dåliga — för att inte säga
upprörande — sanitära förhållanden, som oftast synas ha varit rådande i de
tyska koncentrations- och arbetslägren, ha emellertid gjort det nödvändigt att
på allt sätt intensifiera de medicinska skyddsåtgärderna. Framför allt har risken
för fläcktyfus, vilken sjukdom sprides genom klädlöss, medfört, att den största
vikt måst nedläggas på att åstadkomma en så effektiv sanitetsbehandling som
möjligt. Men även riskerna för spridande av andra sjukdomar ha givetvis
påkallat uppmärksamhet. Dessa omständigheter i förening med det ofta dåliga
allmänna hälsotillstånd, vari dessa olyckliga människor befunnit sig, ha gjort
det nödvändigt att för sjukvården uppbygga en särskild organisation av betydande
omfattning.
För att på ort och ställe sammanhålla denna organisation samt åstadkomma
erforderlig snabbhet i beslutsförandet har medicinalstyrelsen såsom sin representant
placerat en läkare i Malmö med uppgift att i vissa hänseenden företräda
medicinalstyrelsen. Denne läkare samarbetar kontinuerligt med de lokala
civilförsvarsmyndigheterna, vilka ha att svara för förläggning och utspisning
av dem, som icke äro i behov av sjukhusvård. För de medicinska undersökningarna
ha upprättats tre mottagningsstationer i Malmö, Hälsingborg och
Lund. De, som vid läkarundersökningarna remitteras till sjukhus, omhändertagas
i mån av platstillgång på befintliga lasarett eller epidemisjukhus.
Tillströmningen har emellertid varit så stor, att flera provisoriska sjukhus ha
måst öppnas i skolor och andra för ändamålet lämpliga lokaler i Malmöhus län.
I runt tal ha 1 650 personer måst omhändertagas på sjukhus.
För att avlasta de fasta och provisoriska sjukvårdsinrättningarna i Malmöhus
län ha vissa för krigsfall planlagda beredskapssjukhus organiserats längre upp
i landet i anslutning till där befintliga lasarett. Ungefär 1 400 patienter ha
hittills flyttats över till dessa beredskapssjukhus.
Genomförandet av de medicinska åtgärderna har erfordrat ett stort antal
läkare och sjuksköterskor. För att tillgodose detta personalbehov ha efter den
12 april 1945 sammanlagt 126 läkare och medicine kandidater samt 215 sjuksköterskor
och 50 hjälpsystrar uttagits till tjänstgöring med stöd av lagen om tjänsteplikt.
Härutöver har ett 40-tal läkare frivilligt ställt sig till förfogande.
Chefen för socialdepartementet, statsrådet Möller, fortsatte: beträffande omfattningen och innebörden av de medicinska kontrollåtgärderna får jag vidare anföra följande.
Beträffande omfattningen och innebörden av de medicinska kontrollåtgärderna
får jag vidare anföra följande.
Omedelbart vid ankomsten till svensk hamn ha samtliga underkastats cn
så grundlig sanitetshehandling som varit möjligt. Medhavda kläder ha bränts,
örn deras tillstånd gjort detta önskvärt. Detta har varit fallet i stor utsträckning.
Därest icke utrustning med nya kläder ägt rum, lia kläderna i samband
med sanitetsbehandlingen dels värmebehandlats och dels besprutats med s. k.
DDT-pulver. Snarast möjligt efter ankomsten ha vederbörande underkastats en
grundlig läkarundersökning å någon av de förut omnämnda mottagningsstationerna,
varefter vid behov överförande till sjukhus har ägt rum. De, som icke
befunnits vara i behov av sjukhusvård, ha omedelbart förlagts i slutna förläggningar
för undergående av karantän. Med hänsyn till den stora tillströmningen
har denna karantänsvistelse delvis måst äga rum i två etapper, i det att uppehållet
vid mottagningsstationerna måst begränsas till ungefär 5 dagar. Därefter
har karantänen fortsatt i förläggningar längre upp i landet.
Under uppehållet vid mottagningsstationerna ha omfattande provtagningar
ägt rum för att utröna förekomsten av smittsamma sjukdomar. Difteriprov
ha sålunda tagits från samtliga flyktingar. Vidare ha blodprov för konstaterande
av tyfus tagits från samtliga, som företett magbesvär, och som icke
tidigare vaccinerats mot sådan sjukdom. Avföringsprov för konstaterande av
tyfus, paratyfus och dysenteri har tagits från alla, som företett magbesvär.
Vidare ha i stor omfattning förekommit Wassermanprov för uppdagande av
syfilis samt provtagning för konstaterande av gonorré. Samtliga flyktingar
ha därjämte underkastats skärmbildsfotografering för att utröna förekomsten
av lungtuberkulos.
RIKSDAGENS PROTOKOLL. 1945. Andra kammaren. Nr 23, den 25-26 maj
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/protokoll/riksdagens-protokoll_E69O23/html
Logistiken när det gäller UNRRAs 10 000 under Juni-juli 1945
Det finns mycket klara instruktioner när det gäller genomförandet av UNRRAs aktion som fick senare namnet Vita Båtar. Det handlar egentligen om två PM från Civilförsvaret. Båda har ett datum i juni 1945 men det tycks ha utkommit tidigare i en mängd av skrivelser och PM när det gäller överflyttningen av 10.000 fd koncentrationslägerfångar från Bergen-Belsen till Sverige.
I oktober 1943 fick därför en rad myndigheter i hemlighet uppdrag av socialminister Möller att planera för omhändertagandet av eventuella flyktingströmmar från Sveriges grannländer. Man la upp strategier och fördelade ansvaret. De civila myndigheternas fick ansvar för de civila flyktingars mottagande inklusive desertörer och krigsfångar medan militära myndigheterna skulle svara för militära flyktingar. Åtgärderna inom varje län samordnades av länsstyrelsen som initierade samarbete med lokala myndigheter och med frivilliga organisationer såsom Röda korset och Lottakåren (RA, Statens utrymningskommission, hemliga arkivet, BI:1, s. 3–14, V.P.M. oktober 1943).
Departement: Försvarsdepartementet
Utfärdad: 1944-09-14
Författningen har upphävts genom: SFS 1995:128
Upphävd: 1995-07-01
Kungl. Maj:t, som denna dag beslutat, att civilförsvarsstyrelsens verksamhet skall taga sin början den 1 oktober 1944 men att civilförsvarslagen skall träda i kraft först den 1 december samma år, har funnit gott förordna, att civilförsvarsstyrelsen under oktober och november månader 1944 skall dels fullgöra de uppgifter, som enligt gällande författningar åvila luftskyddsinspektionen, dels ock vara central utrymningsmyndighet och i övrigt fullgöra de uppgifter, som enligt gällande författning
Civilförsvarsstyrelsen ersatte Luftskyddsinspektionen och Statens Utrymningskommission. Den hade som namnet antyder huvudansvaret för det statliga civilförsvaret. Civilförsvarsstyrelsens verksamhet inleddes den 1 oktober 1944.