A jeśli nawet ma, to jest to wg. mnie, niezdrowe!
Podawane są daty to 4 - 5 - 6 - 7 a nawet 12 sierpnia.
Napisano, i w dalszym ciągu piszą "naukowcy" o różnych datach i wciąż cytują te same zródła. Jednak po przeczytaniu jaka pogoda byla w Warszawie 5 sierpnia a jaka w inne cytowane dni wszyscy powoli akceptują 5 sierpnia 1942 roku jako dzien deportacji.
Wiadomo że zły stan zdrowia Korczaka i warunki transportu w wagonie z 4 okienkami, zapełnionym do do ostatniego mozliwego stojącego miejsca mogły sprawić, że umarł (został zamordowany) podczas podróży. – To była to kilkogodzinna jazda gdzie inne pociągi "na wschód" miały pierszenstwo. Wg. niemieckiego rozkładu jazdy pociag mial docierac do Treblinki o godzinie 16.20. Wiadomo że każdym wagonie, który dojeżdżał do Treblinki byli umarli. O warunkach w takim rozpalonym wagonie miałem rozmowe z Haliną Birenbaum która przeżyła taka podróż z Umszlagu do Majdanka. Jednak nie wszyscy wiedzą albo nie mogą sobie wyobrazic jak w tych rozpalonych, bez powietrza wagonach było…
Latem 2009 roku pojechałem z siostrą do Treblinki. Pierwszy raz! Straszny upał. Tak jak 5 sierpnia 1942 roku. Dopiero wtedy, w upale mogłem zrozumieć słowa mojego taty że Janusz Korczak nie dotarł do Treblinki żywy, ale zmarł z wyczerpania i braku powietrza, w ciemności i oparach chloru, w gorącym śmierdzącym wagonie.
Dalsze spekulacje i dalsze wymienianie dat 4 - 5 - 6 - 7 a nawet 12 sierpnia to kiedy Korczak zostal zamordowany o ile to nie mialo miejsca w rozpalonym wagonie.
Patrząc na liczbe wysyłanych z Umszlagu do Treblinki w tym okresie wiadomo że każdy transport w tych dniach to 6.500 - 10.500 ludzi. W Treblince nie było możliwosci "przetrzymywania ludzi". Logistyka mordów była prosta i bezwzgledna. Czasami zdażało sie ze transporty opóznione które przychodziły póznym wieczorem rozładowywano i mordowano rankiem nastepnego dnia. Pociag wiozący Dom Sierot wrócił na Umszlag w nocy o godzinie 23.19 i odjechał w południe (12.25) do Treblinki wioząc 10.685 nowych ofiar Zagłady..
I to przede wszystkim należy zapamiętać.
"Wagenzug bestehende aus 1C 58G 1C"
To chodzi o składy wagonów, przeważnie po 60 które były podstawiane na Umszlag.
1C to oznaczało 1 wagon z budką hamulcowego (Bremserhaus). Co oznacza skrót C, niestey nie wiem.
1G = Güterwagen (Güter = towar) albo G = Gedeckte Wagen (Gedeckte=pokryty). Niemiecka nazwa to Gedeckten Güterwagens mit Bremserhaus.
1C 58G 1C - oznacza 2 wagony 1C czyli z wyżej położonymi budkami dla hamulcowych były na początku i koncu pociągu, a miedzy nimi 58 normalnych bydlęcych wagonów. W budkach hamulcowych jechali uzbrojeni SS-mani. 58G to 58 wagonów (bez budki wartownika).