Det var tidigt, troligen redan i april 1945, innan andra världskriget tog slut, som UNRRA (United Nations Relief and Rehabilitation Administration) tog kontakt med den svenska regeringen, se The Liberated 1945. White Boat Mission from Bergen-Belsen to Sweden (2020)*. Därefter den l juni vid en konselj på Stockholms slott "fattade Kungl Maj :t beslut om en omfattande humanitär insats". Under en månad från slutet av juni till slutet av juli skulle 10 000 koncentrationslägerfångar föras sjöledes från Tyskland till Sverige. Direkt efter midsommarafton reste fem svenska fartyg under en tysk minsvepareskort till Lübeck. Ombord fanns förutom besättningsmän även läkare och annan sjukvårdspersonal. Samtidigt reste de första "befriade" från ett sjukhus i närheten av Bergen-Belsen till ett iordningställt sjukhus i Lübeck. Resan företogs med ambulanståg och sköttes av den brittiska armén.
Nästan hela operationens genomförande kan man ta del av genom att studera den omfattande signaltrafiken (Signal-meddelande) mellan de berörda fartygen och Marinstabens operationsavdelnings sjöfartsdetalj, som fungerade som någon typ av sambandscentral och en länk till Civilförsvarsstyrelsen. Civilförsvarsstyrelsen hade huvudansvaret för mottagandet, karantän och vård. För att klara av vården satte man upp ett större antal beredskapssjukhus. Sjukhusen låg huvudsakligen i anslutning till de hamnar som de Vita Båtarna kunde angöra.
Enligt den uppgjorda tidsplanen sammanstrålade de fem deltagande fartygen under 21 och 22 juni på Trelleborgs redd: HMS Prins Carl och S/S Kastelholm från Stockholm, M/S Kronprinsessan Ingrid från Karlskrona, M/S Karskär och Rönnskär från Landskrona. Först ut var Karskär, som lämnade Trelleborg redan den 22 juni med minsvepareskort. De övriga fyra avgick på eftermiddagen den 23 juni, eskorterade av tre minsvepare med besättning från den tyska Kriegsmarinebasen i Kiel. Trelleborgs Tidningen rapporterade om det den 25 juni 1945 med bilder från hamnen och från redden där de tyska minsveparna har ankrat.
Nästan hela operationens genomförande kan man ta del av genom att studera den omfattande signaltrafiken (Signal-meddelande) mellan de berörda fartygen och Marinstabens operationsavdelnings sjöfartsdetalj, som fungerade som någon typ av sambandscentral och en länk till Civilförsvarsstyrelsen. Civilförsvarsstyrelsen hade huvudansvaret för mottagandet, karantän och vård. För att klara av vården satte man upp ett större antal beredskapssjukhus. Sjukhusen låg huvudsakligen i anslutning till de hamnar som de Vita Båtarna kunde angöra.
Enligt den uppgjorda tidsplanen sammanstrålade de fem deltagande fartygen under 21 och 22 juni på Trelleborgs redd: HMS Prins Carl och S/S Kastelholm från Stockholm, M/S Kronprinsessan Ingrid från Karlskrona, M/S Karskär och Rönnskär från Landskrona. Först ut var Karskär, som lämnade Trelleborg redan den 22 juni med minsvepareskort. De övriga fyra avgick på eftermiddagen den 23 juni, eskorterade av tre minsvepare med besättning från den tyska Kriegsmarinebasen i Kiel. Trelleborgs Tidningen rapporterade om det den 25 juni 1945 med bilder från hamnen och från redden där de tyska minsveparna har ankrat.
Det är helt säkert att Arnoldsson träffade dr. Collis i Bergen-Belsen och noggrant planerade den sista överfarten. Båten S/S Kastelholm gjorde sin näst sista tur den 19 juli. Efter det skulle den återvända till Lübeck och invänta barngrupperna.
S/S Kastelholm, båten från Lübeck till Malmö som avgick den 25 juli 1945 hade många barn och en del vuxna ombord. Förutom de judiska barnen fanns sk "norska barn" ombord.
För att ta emot patienterna från Bergen-Belsen organiserades ett sjukhus, ett detachement i Liibeck (Swedish transit hospital). Chef för detta var doktor, major - Hans Arnoldsson. |