Saturday, August 20, 2022

Synowie Pustyni i Szczenięta w Domu Sierot Korczaka czyli o członkach HaSzomer HaCair należących do grup: Kefrim (Szczenięta) i Benei midbar (Synowie Pustyni).

Gocławek - Działacze HaSzomer HaCair to Janusz Korczak i Arie Buchner (pierwszy z lewej koło Korczaka) z chustą i odznaką organizacji.


Szomrowcy to potoczna nazwa członków Ha-Szomer Ha-Cair.

Młody Czyn - Pismo Młodzieży Szomrowskiej pisze o Korczaku.

HaSzomer HaCair (hebr. הצעיר השומר„ ,Młody Strażnik”) to międzynarodowa żydowska organizacja młodzieżowa, część składowa Światowej Organizacji Syjonistycznej. Powstała w 1916 w Wiedniu z połączenia ruchu Ceirej Cijon (mającego charakter kółek samokształcenia z lekcjami hebrajskiego) oraz organizacji HaSzomer „Strażnik” o charakterze skautowym, opartej głównie o brytyjski model skautingu. W szesnastoosobowej grupie założycielskiej (światowej) HaSzomer HaCair znalazł się m.in. Janusz Korczak (Henryk Goldszmit).

W HaSzomer HaCair tak jak w każdej innej organizacji młodzieżowej, był podział wiekowy. Można wyodrębnić kilka grup:
  • Kefrim (Szczenięta) – od 11 do 13 lat;
  • Benei midbar (Synowie Pustyni) – od 14 do 17 lat;
  • Bogerim (Dojrzali) – powyżej 17 lat. Prawdopodobnie dzieci z Domu Sierot należały do grup: Kefrim (szczenięta) i Benei midbar (Synowie pustyni).
Wielu bursistów/wychowawców należało do Haszomer Hacair. Corocznie Dom Sierot brał udział w święcie Lag Baomer organizowanym przez Haszomer Hacair.

Josef Arnon (Józek Halpern - Halperin) bursista w Domu Sierot Korczaka był członkiem Haszomer Hacair we Lwowie, następnie w Warszawie.

Janusz Korczak w Michalinie. Lata 1938. Wykłady dla HaSzomer HaCair. Młodzież to chyba Benei midbar (Synowie Pustyni) – od 14 do 17 lat i Bogerim (Dojrzali) – powyżej 17 lat. Opis seminarium:
Do Michalina, pod Warszawa, zjechało się - 70-ciu miast Polski ponad 100 szomrow, którzy zabrali się do intensywnej pracy nad pogłebianiem swej wiedzy i zacementowaniem wiary w przyszłosc odbudowy Palestyny. Zjechali się na seminarium kierowników organizacji młodzieży “Haszomer Hacair". Zebrali się szomrzy z Wołynia, Wileńszczyzny, Małopolski, i Polesia, aby zdobytą wiedzą dzielić się następnie po wsiach i miasteczkach z młodszymi braćmi szomrami (achim). Rzeczywistość jest ciemna więc płoną wśród nocy ogniska wiary gromady młodzieży. A oto hora. łączą się ręce, nogi w jeden harmonijny, nie przerwany taniec... Pobudka o Świcie rozpoczyna się w obozie życie.. Po gimnastyce i uroczystym „otwarciu dnia" śpiewem zasiadają wszyscy do skromnego śniadania.


Wielu bursistów/wychowawców należało do Haszomer Hacair. Corocznie Dom Sierot brał udział w swiecie Lag Baomer organizowanym przez Haszomer Hacair.
Josef Arnon (Józek Halpern - Halperin) bursista w Domu Sierot Korczaka był członkiem Haszomer Hacair we Lwowie, następnie w Warszawie

Synowie Pustyni i Szczenięta w Domu Sierot Korczaka czyli o członkach Haszomer Hacair należących do grup: Kefrim (szczenięta) i Benei midbar (Synowie pustyni).




W ostatnim numerze pisma Mały Przegląd który ukazał się 1 września 1939 roku w dniu wybuchu wojny nie ma słowa o wojnie. Jest natomiast artykuł o obozie szomrowskim i o koloniach letnich.


W ostatnim numerze pisma Mały Przegląd który ukazał się 1 września 1939 roku w dniu wybuchu wojny nie ma słowa o wojnie. Jest natomiast artykuł o obozie szomrowskim i o koloniach letnich.

„Mosty“ – miesięcznik Ha-Szomer ha-Cair wydawany od września 1946 do lipca 1948 w Łodzi.  Na łamach „Mostów“ zamieszczano artykuły programowe, m.in. dotyczące sytuacji w światowym ruchu syjonistycznym, programu budowy państwa żydowskiego w Palestynie, metod wychowawczych oraz reportaże na temat sytuacji społeczności Żydowskiej w Polsce. Po zjednoczeniu Poalej Syjon i Ha-Szomer ha-Cair od 5 lipca 1949 kontynuowane jako „Mosty-Nasze Słowo“. Tutaj Mosty ze stycznia 1947 roku z ilustracją pokazującą Alyiah Beth z Europy.


„Mosty“ – miesięcznik Ha-Szomer ha-Cair wydawany od września 1946 do lipca 1948 w Łodzi.  Na łamach „Mostów“ zamieszczano artykuły programowe, m.in. dotyczące sytuacji w światowym ruchu syjonistycznym, programu budowy państwa żydowskiego w Palestynie, metod wychowawczych oraz reportaże na temat sytuacji społeczności Żydowskiej w Polsce.