Tuesday, February 10, 2009
FIAT rostgaranti eller rostskyddsgaranti är ett skämt !
FIAT rostgaranti eller rostskyddsgaranti är ett skämt !
FIAT Punto, Fiat Punto Grande, Fiat 500, Fiat Panda, Fiat Croma och Fiat Bravo karakteriseras av rostskyddsgaranti på 8 år som är egentligen en pappersprodukt.
När rosten dök upp på min bil åkte jag till "min" auktoriserad Fiatbilverkstad. Oj det är rost sa de. Efter konstaterandet följde frågor och påståenden som hade nog med avfärdandet av rostskyddsgarantn att göra.
Är det inte stenskott? Nej, lacken är jo helt intakt. Det är rosten som bubblar underifrån som det handlar om.
Har Du bytt vindrutan? Nej, den är original sådan!
Efter förhöret tyckte "min" auktoriserad Fiatbilverkstad att det är en rostskada orsakad av en för dålig galvanisering längs svetsningen av två plåtar och skickade ärendet till Fiats generalagent I Uppsala.
Fiat i Uppsala begärde nya bilder varvid jag lämnade bilen under en dag hos den auktoriserade Fiatbilverkstaden i Stockholm.
Så småningom kom det fram att Fiats generalagent tycker inte som deras (min) auktoriserad Fiatbilverkstad.
När jag tog nya bilder och begärde ett begärde snällt ett riktig svar Från Fiats generalagent: "Hoppas Du kan ändra Din bedömning mha de bifogade bilderna samt AR-verkstadens tidigare bedömning".
Förklaringen jag fick är följande:
"Baserat på den dokumentation vi erhållit så är alltså bedömningen just denna att rostbildningen har uppstått på utsidan av plåten under listkanten, troligen som ett resultat av att listen utövat mekanisk nötning på lacken".
Jag vet fortsättningsvis inte varför skall rostskador på min Fiat inte omfattas av en rostskyddsgaranti!
Enligt Rostskyddsmetoder AB är Rostbetyg för de flesta av FIAT är bara 2 av 5 möjliga.
BETYG 2 = underkänt
Rostskyddet är inte tillförlitligt, behandlingen är undermålig eller saknas ofta helt och hållet. En behandling bör göras så tidigt som möjligt.
Därför behöver Fiat en fungerande rostskyddsgaranti. Den skall dock inte vara en pappersprodukt men en reell och fungerande garanti.
Rostregistret , se länken nedan, bygger på prognoser eftersom bilarna testats när de varit fabriksnya. I testhallen används optiska instrument för att kika inne i dolda hålrum. En samlad bedömning av galvaniseringens tjocklek och utbredning, förekomsten av rostskyddsmedel, materialval och konstruktioner som bidrar till att bygga bort rostfällor ligger till grund för de betyg som sätts.
Dagens bilder på den nu aktuella bilen: Tändstickorna indikerar rostställena samt storleken dito. Se den hemska svarta gummilisten som orsakar Fiatrost!
Fyra bokstäver i FIAT emblemet bör ersättas med lika stilliga ROST.
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?pageID=109&brandID=13