Friday, September 28, 2012

Forskning gamla data - och gamla minnen

Min första publikation handlade om andmat. Således om Lemna minor, en växt som man finner på vattenytan.

Skrivrummet, tillika lunchrummet vid Wenner-Grens Institutet - Norrtullsgatan 16. Utsikten mot Matteus skola.
 Wenner-Grens Institutet - Norrtullsgatan 16 var byggd på platsen där  Skolan för Sinnesslöa bar tidigare låg. Djurhuset, numera förskolan härstammar nog från den tiden.

Min dåvarande chef, prof. Folke Fagerlind tyckte att det var inte publicerbart mer än som ett internt 3-betygsarbete. Så fort jag lämnade Botaniska Institutionen i Stockholm och flyttade till Wenner-Grens Institut (Norrtullsgatan 16) så publicerade jag det dock i en engelskspråkig tidskrift som var med i Current Contents. 

Artikeln handlade om något så ovanligt som kloroplaster i rötterna. Jag fick ett par hundra förfrågningar om särtryck av artikeln. 




Därefter har jag analyserat kristaller, även de i rötterna med hjälp av en ny teknik som gav möjlighet att få fram grundämnessammansättning utav det man såg i ett elektronmikroskop. 
Kristaller var kalciumrika. Man kunde göra även grundämneskartor (vita punkter på bilden ovan) som visade var i preparatet (var i rotmössan) fanns de kalciumrika kristallerna.