Skärvor av ett liv - blyertsteckning av stenkonservator Justyna Bamba (baMba). |
En kanske lite glömt storstad i Nedre Schlesien i sydvästra delen av Polen varifrån härstammar 10 Nobelpristagare, två av de judar och en av de Max Born farfar till Olivia Newton-Jones.
Wroclaw - tidigare Breslau har en historia att berätta, en historia som är ovanlig, tragisk och fängslande. Wroclaw är tillsammans med San Sebastián i spanska Baskien Europas kulturhuvudstad 2016.
Skärvor av ett liv blyertsteckning av stenkonservator Justyna Bamba |
Wroclaw/Breslau var en gång i tiden Tysklands tredje största stad efter Berlin och Hamburg. Förutom tyskar bodde där många judar och polacker.
Nobelpristagare från Wroclaw/Breslau
1902 Theodor Mommsen, litteratur (tyska kejsartiden)
1905 Philipp Lenard, fysik (tyska kejsartiden)
1907 Eduard Buchner, kemi (tyska kejsartiden)
1908 Paul Ehrlich, medicin (tyska kejsartiden)
1912 Gerhart Hauptmann, litteratur (tyska kejsartiden)
1918 Fritz Haber, kemi (tyska weimartiden)
1931 Friedrich Bergius, kemi (tyska weimartiden)
1943 Otto Stern, fysik (tyska "tredje riket")
1954 Max Born, fysik
1994 Reinhard Selten, ekonomi
Av de var Fritz Haber, kemipristagare och Max Born, (fysik) judar. Kemisten Fritz Haber är ett av de mest kritiserade valen av Nobelpristagare någonsin då han var en aktiv förespråkare för att Tyskland skulle börja använda stridsgaser under första världskriget. Som kemist var han dock briljant! Andra gaser som han har utvecklat i ett annat syfte användes förutom kolmonooxiden i gaskamrana under Förintelsen.
De flesta judar som levde i Breslau försvann under Nazitiden med början med Kristallnatten då Tysklands näst största synagogan förstördes.
Judarna flydde, fördrevs, mördades eller sändes till getton, koncentrationsläger eller utrotningsläger.
Under 40 talet passerade flera arméer staden och gränserna ritades om. Den polska och den tyska begravningsplatserna jämnades till stor del med marken och blev till parkerna. Av okänd anledning har den judiska begravningsplatsen vid Lohestrasse numera Ślężna (gatan) överlevt trots en stor skadegörelse.
Mausoleeernas arkitektur sträcker sig från antiken till medeltiden och från Jugend upp till modernismen |
Den Gamla judiska begravningsplatsen täc
Utseendet på gravarna har förändrats under de nästan 100 åren då den var i bruk - från traditionella små fyrkantiga gravstenar (matzevatyp) till djärva och monumentala former, familjegravstenar och mausoleer. Mausoleeernas arkitektur sträcker sig från antiken till medeltiden och Jugend upp till modernismen (Art Nouveau). De flesta symboler som användes är sekulära fast det finns en del religiösa som "David stjärnor" och "Menoraljustake".
Gravarna och mausoleerna är byggda av olka material. Förutom sandsten finns flera andra stensorter representerade vid begravningsplatsen vid Lohestrasse: granit från Finland och Sverige, marmor från Toscana och labradorit från Wolynien, m.fl.
לכה לעבוד בבית ה׳
בנקיון ויגיע כפיים
blyertsteckning av stenkonservator Justyna Bamba (baMba)
|
Den första begravning på begravningsplatsen ägde rum 1856, den sista år 1942. Begravningsplatsen har förlängts tre gånger.
På våren 1945 har intensiva strider mellan Röda Armen och tyskarna ägt rum vid begravningsplatsen. Spår på matzevorna och masouoleerna vittnar om det idag.
Numera är begravningsplatsen ett museum på nästan fem tunnland där det lär vara 12 tusen gravstenar där.
Numera är begravningsplatsen
Den gamla judiska begravningsplatsen är en av de få överlevande monument som är ansluten med historien till det judiska i Wroclaw och till förändringarna i Europa.
När begravningsplatsen byggdes hade det judiska samfundet en ställning och rikedom samt ett stort inflytande på den ekonomiska och kulturella utvecklingen i Wroclaw. Detta avspeglas i utformningen och enorma dynamiken bakom vissa gravstenar. Det är även ett resultat av Haskalah rörelsen - en rörelse med ursprung i Tyskland, krävande upplysande reformer till förmån för assimilering.
När begravningsplatsen byggdes hade det judiska samfundet en ställning och rikedom samt ett stort inflytande på den ekonomiska och kulturella utvecklingen i Wroclaw. Detta avspeglas i utformningen och enorma dynamiken bakom vissa gravstenar. Det är även ett resultat av Haskalah rörelsen - en rörelse med ursprung i Tyskland, krävande upplysande reformer till förmån för assimilering.
På många gravar finns inskriptioner av den typen Hans liv var arbete Gudsfruktan och välvilja |
Stenar och stenskärvor som berättar Europas historia under flera sekel trots att begravningsplatsen fungerade under mindre än 100 år och stängdes efter de sista stora "deportationerna till Öst" år 1942.
En del av familjerna där det fanns överlevande från Förintelsen ersatte de krossade stentavlorna med nya även där namnen på familjemedlemmar som har deporterats till Öst år 1942, finns med.
|
Vad som hände efter 1942 kan man lätt avläsa från stenarna. I slutet av februari 1945 blev begravningsplatsen vid Lohestrasse numera Ślężna en skådeplats för bittra strider när Röda armén trängde fram mot stadens centrum. Många gravstenar skadades av kulor och granater.
För begravningsplatsen var slutet av andra världskriget början till en lång period av bortglömdhet och förfall. Man vet att begravningsplatsen utsattes for organiserade stölder. En del av det försvunna var konst och en del var alla metallföremål.
I Nazityskland samlades alla metaller och på alla satt: guld från de förintade i dödslagren, liksom metaller som samlades av skrothandlare och naturligtvis när det galler järn så hade Nazityskland ett stort behov av järnmalm för sin stålproduktion, och fick hälften av sin järnmalm från Sverige. Från Tyskland tog Sverige emot guldmetallskrot vars ursprung var då för många okänd eller sedermera ökänd och känd. Hur mycket, av vem och vad som stals under 40-talet och senare far vi nog aldrig veta. Märken efter avsågade järnstaket, rester av borthuggna bokstäver i brons. Det finns bara ett enda metallstaket i bortre delen av begravningsplatsenrunt ett grav och den härstammar nog från sextiotalet!
En gravsten med en typisk judisk symbol - ett träd |
Skärvor ligger fortfarande utspridda bland växtligheten. Här har stenkonservator Justyna Bamba lagt till några upphittade skärvor av en gravsten från 1933.
|
Skisser, målningar och fotografier från begravningsplatsen som är med i utställningen Skärvor av ett liv visar de små fragment av Europas historia. Från 1800 talet då det var naturligt att judar var med i armén och hade olika poster i det tyska samhället och skulpturer och inskriptioner från gravarna talar om deras ställning och yrken. Det finns ett antal gravstenar med skulpturer av romerska hjälmar. Det handlar om judiska soldater från första världskriget. Vid den andra, tills idag fungerade judiska begravningsplatsen vid Lotnicza (gatan) finns en hel kvarter med militära gravar och en obelisk med namn på då 432 Wroclawjudar som dog vid olika fronter under första världskriget.
Vid den gamla judiska begravningsplatsen är ett antal framstående och kända personer i Europa, begravda. Den kände socialisten Lassalle som arbetade for arbetarnas fackföreningar, kända rabbiner, läkare och vetenskapsmän. Har finns också en grav av Auguste Stein vars dotter blev Edith en karmelitnunna som blev mördad i Auschwitz och senare helgonförklarad 1998 av Polens påve, Johannes Paulus II. och blivit Europasskyddshelgon.
Skärvor av ett liv är en kommande utställning om stenskärvor. avhuggna metallbitar och den forna tiden.
Skärvor. Davidsstjärnan och den sjuarmade ljusstaken (Menora) symboliserar judendomen |
Händerna
På många gravar fanns två händer med lite konstigt spretande fingrar. Händerna har med tillhörighet till det gamla prästerskap att göra. De som har händerna på sina gravar är/kallas på hebreiska Kohanim (ett vanligt efternamn är ju tex Cohen som syftar till att man har just Kohanim-rötterna). Vanligtvis ett tecken med händer placerades på gravarna av präster (Kohenim), samt Arons (översteprästen i templet i Jerusalem) ättlingar. Företrädarna för denna "familj" bär ofta namn såsom Kon, Cohen, Kohen, Kogan, Kahan, Katz m.fl.
Handsymbolen, som visas på graven, visar det sättet som kohaniterna håller sina händer i när de läser den aronitiska välsignelsen. Hela församlingen håller då för ögonen för att inte distraheras utan lyssna till de ord som uttalas. Leonard Nimoy som spelade Spock i Star Trek använde handgesten när han utformade den berömda Vulcanhälsningen. Han berättade i en YouTube film att han såg hälsningen i sin barndom.
Skål och en kanna eller handen som håller en kanna
En kanna är symbolen för ättlingar till Levi stammen som tjänstgjorde i templet och hade där olika
religiösa plikter bl.a. så tvättade de prästernas händer före välsignelsen. Innebär också en anspelning på namnen, dvs. Leviten, Lewit, Lewicki, Levi, Löw, m.fl.
Men eftersom rullarna med släktregistren (som visade släktskapet) försvann för två tusen år sedan i samband med Jerusalems förstörelse så kan ingen idag med säkerhet säga att de tillhör en viss stam.
Brutna trädstammar
Brutna trädstammar i sten symboliserar döden och att livet som så ofta symboliseras av ett träd, avslutades plötsligt.
Soldat hjälm - Romersk hjälm
Soldathjälmar har alltid funnits vid de fallna soldaternas gravar. Vid de judiska begravningsplatserna i Wroclaw finns gravar av judiska män som stred på olika fronter (på tysk sida) under Första världskriget. Ett antal av deras gravar har just, romerska soldaternas hjälmar som utsmyckning. De romerska soldaternas hjälmar pryddes ofta av vad som utseendemässigt kan liknas vid en sopborste. Borstarna användes inte i strid utan bara prydde paradhjälmarna. Det finns dock teorier som tyder på att borstens färg och åt vilket håll den var monterad kunde användas för att avgöra vilken armé/regemente en soldat tillhörde.
Kronan
Soldat hjälm - Romersk hjälm
Soldathjälmar har alltid funnits vid de fallna soldaternas gravar. Vid de judiska begravningsplatserna i Wroclaw finns gravar av judiska män som stred på olika fronter (på tysk sida) under Första världskriget. Ett antal av deras gravar har just, romerska soldaternas hjälmar som utsmyckning. De romerska soldaternas hjälmar pryddes ofta av vad som utseendemässigt kan liknas vid en sopborste. Borstarna användes inte i strid utan bara prydde paradhjälmarna. Det finns dock teorier som tyder på att borstens färg och åt vilket håll den var monterad kunde användas för att avgöra vilken armé/regemente en soldat tillhörde.
Kronan
Kronan är en symbol med många olika betydelser. Kronan symboliserar bl.a. Tora (Torarullarna) och därför det lag som finns i Moseböckerna
Kronan betyder även fromhet, rättfärdighet, lärande, kompetens, men också familjens överhuvud och trohet i äktenskap.
Ljus och ljusstakar
Ljus och ljusstakar är de äldsta symboler för döden, då ett ljus är en symbol
själen. Ljus och ljusstakar ristades ofta på gravarna av kvinnor. Detta då kvinnor ansvarar för belysning och att tända ljusen för välsignelse av sabbaten
Davidsstjärna och Menora
Davidsstjärnan och den sjuarmade ljusstaken (Menora) symboliserar judendomen.
Kronan betyder även fromhet, rättfärdighet, lärande, kompetens, men också familjens överhuvud och trohet i äktenskap.
Ljus och ljusstakar
Ljus och ljusstakar är de äldsta symboler för döden, då ett ljus är en symbol
själen. Ljus och ljusstakar ristades ofta på gravarna av kvinnor. Detta då kvinnor ansvarar för belysning och att tända ljusen för välsignelse av sabbaten
Davidsstjärna och Menora
Davidsstjärnan och den sjuarmade ljusstaken (Menora) symboliserar judendomen.
Vindruvor,
Vindruvor symboliserar Israels folk, som som tog vinstockar från Egypten som de därefter planterade i det förlovade landet. Vindruvor kan också innebära ett givande arbete av materiellt välstånd och andlig och,
Om gravsten tillhör en kvinna så kan de även symbolisera fertiliteten.
Träd
Ett träd symboliserar livets träd. Ett brutet träd symboliserar döden. Om det växer löv på det kan det symbolisera döden vid en ung ålder.
Lohestrasse now ulica Ślężna Cemetery
In 1854, the Kahal purchased 3 hectares in the village Gabit(z) (Krzyki), Gabitz at Lohestrasse (current ul. Ślężna). The cemetery wall, alleys, and two buildings (beit tahara and caretaker house) were built. Consecrated on November 17, 1856 by Rabbi Abraham Geiger. The cemetery was increased by two narrow strips of land to the west and north bringing the size to 4.6 hectares. In 1912, due to its poor condition, brothers Paul and Richard Ehrlich built a two-story house (for the gravedigger, inspector, offices, and a florist), and a lantern to crown the beit tahara at the entrance gate.
The first funeral, that of merchant Lobel Stern, took place on November 17, 1856. Many famous people were buried in this cemetery including Ferdinand Lassalle, Clara Sachs, Heinrich Graetz, Ferdinand Julius Cohn, Friederike Kempner, Gedalje, Auguste and Siegfried Stein, Abraham Levy, and Louis Galewsky.
Graves of Jews arrived from remote sites, including Warsaw, Gdansk, Lubeck, Bonn, Hamburg, Moroccan Tangeru or Boston. About 12,000 burials took place here. In 1943 the cemetery closed. Bullet damage from WWII can be seen in the cemetery. However, after the war, the site began rapid deterioration.