Thursday, June 23, 2022

Midsommar 1945 och Svenska Maapilim - Bergen-Belsen - Lübeck - Trelleborg - Vita Båtar - Logistik för transporter och fördelningen av de överlevande mellan sjukhusen i Sverige - "Sjuka flyktingarna" - "Klientel" - "Konvalescenta krigsfångar".


En fantastistk beskrivning av de Svenska Vita Båtarnas insats under Juni - Juli 1945. Trelleborgstidningen.

Midsommar 1945
Klart i Lybeck...
åter avgå. Det hela får därför ske sompå löpande band.
(Forts, från sid. 1)

Midsommarafton avgår Röda kors-konvojen.

Flesta flyktingarna från Belsen
Midsommarafton samlas på Trelleborgs redd de svenska Röda kors-fartyg som i Lybeck skall avhämtade omkring 10.000 sjuka och konvalescenta krigsfångar, som hopförts från olika tyska koncentrationsläger för att föras över till Sverige. Av dessa fartyg gör Sveabolagets badanybyggda fartyg "Karskär" och "Rönnskär" sina första resor.

has av engelsmännen, som även ställer erforderlig sjukvårdspersonal och sjukvårdsmateriel till förfogande.För-läggningen kan hysa 800-900 interner och inrymmer dessutom bostads- och administrationslokaler för såväl densvenska som den engelska personalen.
Såväl transporterna till förläggnin-gen som från denna till de svenska fartygen kommer att skötas av engelskpersonal. Den svenska expeditionensuppgift i Lybeck kommer sålunda att inskränka sig till sanering av flyktingarna och deras tillhörigheter vid ankomsten till förläggningen samt läkar-undersökning av dem innan de beger sig ombord.

"Karskär” och "Rönnskär” har under den senaste veckan i Landskrona utrustats till provisoriska lasarettsfartyg av ett kompani ingenjörsoldater. Vartdera fartyget har inretts med om-kring 250 bäddar för sjuka flyktingar. Sjukvardspersonalen utgöres på vartdera fartyget av en läkare, en intendent, en sjuksyster, två hjälpsystrar, sex manliga och lika många kvinnliga samariter samt fem lottor. Dessutom medföljer en radiotelegrafist.

De sjuka flyktingarna torde huvudsakligen komma från det beryktade koncentrationslägret i Belsen.Enligt vad som uppges har de redan före ankomsten till Lybeck under-gått en sanitetsbehandling och blir även utrustade med nya kläder.
På lördag avgår till Trelleborgsredd även de andra Röda kors-fartygen "Kronprinsessan Ingrid" och "Kastelholm" samt lasarettsfartyget "Prins Carl”, det senare utrustat genom marinens försorg och bemannat med marinens folk. Kl. 16 på midsommarafton avgår hela konvojen, eskorterad av tvåsvenska minsvepare, till Lybeck.

Det klientel det här gäller utgöres icke av krigsfångar eller krigsinvalider, utan uteslutande av människor som tyskarna fört bort från deras hem-länder för att använda dem i slavar-bete eller för att kasta dem i koncentrationsläger.
Den 9 juli väntas samtliga fartyg åter till Trelleborgs redd på sin första resa. Om allt går i lås, avgår de ånyo till Lybeck dagen därpå.

5.000 flyktingar förläggs i Skåne.
Mottagandet vid hitkomsten kommer att i stort sett ske som vid tidigare hit transporter. När fartygen anländer till Malmö och Hälsingborg får flyktingarna genast gå i land så fort som möjligt och föres först till en sär-skild förläggning, Strandpaviljongen i Malmö och Hamnpaviljongen i Hälsingborg, varifrån de successivt föres till sanitetsbehandling som försiggår särskilda anläggningar, då man ej längre vill ta badhusen i anspråk härför. Därefter överföres de till sjukhus och karantänsförläggningar.

Från fartygen föres alla papperslakan och pappersmadrasser i land och brännes, och alla filtar desinficeras. Fartygen desinficeras likaledes och förses med ny bäddutrustning. För de sjukas ilandföring och fartygens rengöring och nyutrustning disponerar man endast en tid av 10 à 12 timmar, varefter fartygen skall vara klara att
"Karskär” och "Rönnskär" fortsätter från Trelleborg genom Falsterbokanalen till Malmö och Hälsingborg, där de sjuka flyktingarna inlägges på de här iordningställda sjukhusen. En del sjuka skall även förläggas i Lund. Inalles väntar man 2.500 sjuka flyktingar och dessutom omkring 7.500 konvalescenter. Man beräknar i fortsättningen kunna göra två resor i veckan. Av konvalescenterna skall omkring5.000 stanna i Skåne och förläggas till samtliga städer utom Eslöv och Skanör-Falsterbo.Omkring 2.500 skall förläggas i Stockholm, Göteborg, Norrköping och Kalmar.
Omkring hälften av def. d. fångarna, av vilka 1.000 är barn är så sjuka att de måste företa färden liggande. Varje konvoj kan ta ombord över 1.400 passagerare.
Hela den svenska operationen med 5 Vita båtar i skyttetrafik mellan Lübeck och Sverige startades efter en inofficiell förfrågan (följd av en officiell) från de allierades sida. Det var UNRRA som tillsammans med SHAEF drev sedan andra världskrigets slut*, frågan om ett svenskt omhändertagande av 9 000 -10 000 tusen sjuka, fd fångar i koncentationslägerfångar. Från det att den formella förfrågan om deltagande inkommit till den svenska regeringen fram till dess att ett svenskt beslut fattats rörde det sig endast om en dag. Det är klart att beredning av ärendet har påbörjats långt tidigare innan ett officiellt beslut fattats och undertecknats av Konungen. Den information som man försöker lansera från svensk håll är att det handlade om "ett svensk erbjudande" och att UNRRA tacksamt tog emot det. Sverige skulle ta emot 10 000 (DP (displaced persons).

Vita båtars skyttetrafik skulle påbörjas i slutet av juni och pågå under hela juli tills man uppfyllde den med UNRRA överenskomna kvoten. Operationen leds Civilförsvarsstyrelsen i enighet med det kungliga brevet av den 6 juni 1945.

Trelleborgs redd - samlingsplats för de Vita båtarna.
De Vita båtar började samlas på redden utanför Trelleborg hamn redan den 21 juni. Det var 5 båtar och bara en av de HM Prins Carl, tillhörande den svenska marinen var ett riktigt lasaretfartyg. de fyra andra båtar var lastfartyg eller passagerarfartyg.

Hur långt är det från Trelleborg till Travemünde? Fågelvägen är det 215 km. Det borde vara ca.130-150 sjömil. Med 10-12 knops fart borde resan ta cirka 12-13 timmar. Resan tog drygt 13 timmar. Travemünde och Lübeck

H.M. Prins Carl lättade ankar strax efter klockan 5 på morgonen eskorterad av tyska minsvepare som nu stod under brittiskt befäl - fast med sin gamla tyska besättning! I Däckloggen finns anteckningar om tjocka samt att man tidsvis förlorade kontakten med de tyska minsveparna. Vidare anges tidpunkter då fartyget passerade ett antal bojar längs den så väl utmärkta leden mellan Trelleborg till Travemünde.

I Travemünde kom klockan 16.50 en lots ombord och färden fortsatte mellan vrak och vrakdelar. 20.10 förtöjeds fartyget med babordsidan i hamnen Wallhafen i Lübeck.
På söndagen den 24 juni tycks alla fem Vita båtar ligga vid kaj i Wallhafen i Lübeck. Man vet att M/S Rönnskär var den första båten med de överlevande som lämnade Wallhafen i Lübeck med kurs mot Malmö.

Bilder från www.shma.online. På söndagen den 24 juni tycks alla fem Vita båtar ligga vid kaj i Wallhafen i Lübeck. Man vet att M/S Rönnskär var den första båten med de överlevande som lämnade Wallhafen i Lübeck med kurs mot Malmö.

Trelleborgs redd. H.M. Prins Carl lättade ankar strax efter klockan 5 på morgonen eskorterad av tyska minsvepare som nu stod under brittiskt befäl - fast med sin gamla tyska besättning! I Däckloggen finns anteckningar om tjocka samt att man tidsvis förlorade kontakten med de tyska minsveparna. Vidare anges tidpunkter då fartyget passerade ett antal bojar längs den så väl utmärkta leden mellan Trelleborg till Travemünde.
I Travemünde kom klockan 16.50 en lots ombord och färden fortsatte mellan vrak och vrakdelar. 20.10 förtöjeds fartyget med babordsidan i hamnen Wallhafen i Lübeck. På söndagen den 24 juni tycks alla fem Vita båtar ligga vid kaj i Wallhafen i Lübeck (till höger på bilden). Man vet att M/S Rönnskär var den första båten som lämnade Wallhafen i Lübeck med kurs mot Malmö.
Klockan 20.10 förtöjeds fartyget H.M. Prins Carl med babordsidan i hamnen Wallhafen i Lübeck. Det fanns järnvägsspår längs de norra och södra kajerna i Wallhafen.

Lägerfångar, flyktingar, sjuka slavarbetare, polacker, ungrare, rumäner, m.fl. - men inte judar
I Sveriges Radio arkiv finns två inspelningar med titeln: Lägerfångar till Sverige 1945. Med en last av levnadskval ombord. Manne Berggren reser med lasarettsfartyget Rönnskär vid andra världskrigets slut. Beskrivningen fortsätter: Fartyget är fyllt av svårt sjuka och utmärglade människor som överlevt koncentrationslägren. Sjukhussängarna står tätt och luften är tung av desinfektionsmedel . Fartyget kränger i den hårda vinden. Inspelningen gjordes den 28 juni 1945, på överresan från Lübeck till Malmö. Ombord fanns 200 svårt sjuka och utmärglade människor. Det är svårt att på riktigt att ta del av inspelningen då ljudkvaliten är dålig. Men det är inte journalistens fel eller bandspelarens. Det handlar om ett fruktansvärd oljud som alstras av bullerapparater som sitter monterade på utsidan av skrovet. De skall skydda fartyget mot sjöminor som aktiveras av fartygsljud.
Både Rönnskär och Karskär var lastfartyg som har i all hast anpassats att fungera som lasarettfartyg. Patientutrymmen var således lastutrymmen dit man ställde in militära våningsängar eller byggde vånigssängar av trä av den typen som fanns i koncentrationsläger? Måste undersökas!.
Naturligtvis var lastrummen på inget sätt isolerade så oljudet från bullerapparater var en riktig plåga. Tillsammans med den kraftiga sjögången så upplevde många patienter överfarten som en värsta tortyr.
Titeln på det här stycket Lägerfångar, flyktingar, polacker, ungrare, rumäner, m.fl. - men inte judar tillkom först att jag ånyo lyssnade till rå materialet av inspelningarna då Manne Berggren reser med lasarettsfartyget M/S Rönnskär. Precis såsom i den svenska pressen som jag från den perioden som jag gick igenom så nämner man inte judar. Ett förbjudet ord då. Lika förbjudet som under tiden som nazister har "hos den stora grannen i syd" byggt upp dödsfabriker vars verksamhet var inriktad att mörda miljoner judar. Manne Berggren säger att han interviuade en polack som var i gettot och därefter i Auschwitz och till sist efter en dödsmarsch kom han i början av 1945 till Bergen-Belsen. En polack i gettot?  Pratade "polacken" m.fl. tyska eller var det jiddish?


Halina Neujahrs DP Registrering kort. Det står att hon skulle till fartyget Prins Carl den 28 juni 1945. H.M.S Prins Carl lämnar Lübeck fredagen den 29 juni 1945på morgonen 03.10. Från kajen i Wallhafen i Lubeck så eskorteras det av tyska minsvepare.

H.M. Prins Carl lämnar Lübeck
Fredagen den 29 juni 1945 klockan 03.10 kastar H.M. Prins Carl loss från kajen i Wallhafen.
På samma sätt så eskorteras den av tyska minsvepare och till sjös passerar den alla bojar i farleden i Travefloden fast i omvänd ordning.
21.05 lämnar lotsen lassarettfartyget som ankrar på Travemünde redd över natten. En timme senare lämmnar en eskorterande brittisk officer fartyget. Bara patienter, besättningen och finns kvar. Att inte glömma SF fotografen Julius Jeansson och professor Fischer.

H.M. Prins Carl lämnar Travemünde
Ankaret hissas upp tidigt, 03.05 nästa morgon den 29 juni och H.M. Prins Carl lämnar Travemünde redd och sätter kurs mot Trelleborg. Precis som på vägen till Travemünde assisteras det svenska fartyget av de tyska minsveparna. Minsveparna håller utkik efter drivande minor. Då man har använt sig av både av kontaktminor och avståndsminor som reagerar på fartygets ljud så har man installerat i Lubeck ljudalstrande apparater som vid fartygets förr ser ut som mustasch. Efter att ha lämnat Travemünde fortsätter H.M. Prins Carl färden mot Sverige. Enligt däckloggboken "styrt varierande kurser under ledning av (tyska) minsvepare. Tyskar hade under nästan hela andra världskriget herravälde över hela Östersjön och stod även för minieringen.

Tillbaka vid Trelleborgs redd - Kriminalpolisen stiger ombord
Vid Trelleborgs redd lämnar de tyska minsveparna H.M. Prins Carl. Norr om Trelleborg betraktas Östersjön för relativt minfri. Man tar upp bullerapparaterna som alstrade starkt ljud under färden och på det sättet skull få eventuella ljudkänsliga minor att utlösa och explodera längre bort från fartyget. Kriminalkomisarie Ohlsén stiger ombord och färden fortsätter mot Kalmar. Kriminalkomisarie Ohlsén har med sig stämpel INRESAN Trelleborg. Det är en rejäl gammaldags stämpel med träskaft med grön färgdyna. Det moderna i stämpeln är möjligheten att ändra på datumet.
Mysteriet med INRESAN Trelleborg och Malmö för patienter som har inte varit iland där har lösts tack vara däckloggen. Därför har patienter som steg iland i Kalmar och Norrköping en Trelleborgstämpel.



Från Prins Carls däcksloggbok. Förmiddagen Lördag 30 juni 1945
Från Prins Carls däcksloggbok
Förmiddagen Lördag 30 juni 1945
0130 Avled Sylvia Weisz ...
0810 Fortöjt vid kaj i Kalmar ...
0845 Embarkerade marinöverläkaren Westermark
0905 Stoftet efter avlidna Sylvia Weiss (borde stå Szilwia Weisz) ilandfört ... 
10.55 Påbörjat evakuering av sjuka genom föring av röda kors personal

Senare i Prins Carls däckloggbok finns ytterligare sex anteckningar med likartat innehåll. Förutom en anteckning i däcksloggboken på ett svenskt lasarettsfartyg så har Szilivia Weisz en grav och hennes namn har jag infört i boken 6 tusen av 6 miljoner, ett requiem och därefter bland tusentals namn, utan egen grav som finns på Namnmonumentet i Stockholm. Szilwia Weisz var född i Budapest och enl. förteckning från Röda Korset var hon "Hungarian". Hon dog på "Hospital Prins Carl".

Lassaretfartyget Prins Carl la till i Kalmar fyra gånger, den 30 juni, 7 juli, 14 juli och den 19 juli 1945.

I Norrköping debarkerade kriminalkomisarie Ohlsén och med sina gröna stämplar INRESAN Trelleborg tog tillbaka tåget till Trelleborg eller Malmö och inväntade nya Vita båtar.




Lasarettfartyget Prins Carl la till först i Kalmar och därefter i Norrköping. De mest sjuka lämnade fartyget i Kalmar, de mindre sjuka, efter ytterligare en natt på båten, i Norrköping. På sin första resa från Tyskland anlöpte H.M. Prins Carl Norrköping klockan 07.30 på morgonen och "evakuering av sjuka börjar klockan 08.15". I Norrköping steg av även SF-fotografen Jeansson och professor Fischer vilka var med på resan hela vägen från Lubeck. Samtidigt byttes ut de två marinläkarna och sjuksköterskan mot nya krafter. Den 8 juli byttes ut även de värnpliktiga (namngivna nedan) som var med på den första resan och HM Prins Carl efter kolningen (påfyllning av kol - fartygets bränsle) avgick mot Trelleborg där resan nummer två skulle startas.
I sin andra resan från Travemünde har de första patienterna förts iland i Trelleborg varifrån HM Prins Carl fortsatte mot Kalmar och Norrköping.


Den 8 juli byttes ut även de värnpliktiga som var med på den första resan och HM Prins Carl efter kolningen (påfyllning av kol - fartygets bränsle) avgick mot Trelleborg där resan nummer två skulle startas.

Operationen Vita båtar avslutades den 26 juli 1945. Alla inhyrda 4 fartyg skulle återställas i sin ursprungliga skicka. På lastfartygen skulle de militära våningsängarna demonteras liksom de extra utrymmen för toaletter och kök som byggdes på fartygens akterdäck.
Sammanlagt hade de fem fartygen genomfört 36 resor till Lübeck och lyckades på dessa transportera  ca 9300 patienter, huvuddelen kvinnor samt ett fåtal barn, som bedömdes vara sjukast och i behov av vidare vård i Sverige.


* In November 1944, US General Dwight D. Eisenhower, Supreme Commander of the Supreme Headquarters Allied Expeditionary Force (SHAEF), and Herbert H. Lehman, former Governor of the State of New York and DirectorGeneral of the United Nations Relief and Rehabilitation Administration (UNRRA), sign an agreement detailing the relations between and activities of their respective services regarding the organisation of relief supplies and mutual aid in the liberated European countries.