Sunday, January 21, 2024

"Żydzie,‎ ‎zbudź‎ ‎się!" pisze w piątek‎ ‎3‎ ‎stycznia‎ ‎1930‎ ‎r. w Małym Przeglądzie Rafek‎ ‎z‎ ‎Kupieckiej.

"Żydzie,‎ ‎zbudź‎ ‎się!" pisze w piątek‎ ‎3‎ ‎stycznia‎ ‎1930‎ ‎r. w Mały Przeglądzie Rafek‎ ‎z‎ ‎Kupieckiej.


„MAŁY‎ ‎PRZEGLĄD",‎ ‎piątek‎ ‎3‎ ‎stycznia‎ ‎1930‎ ‎r.   -  O‎ ‎PALESTYNIE.  -  Listy‎ ‎z‎ ‎Polski.

CZUJE‎ ‎ŻAL.
Dziwi ‎mnie‎ ‎bardzo,‎ ‎że Mały Przegląd ‎wcale‎ ‎wiadomości‎ Palestyny‎
‎nie‎ ‎podaje.‎ ‎Przecież‎ powinien‎ ‎o‎ ‎tem‎ ‎pisać.‎ ‎Tam‎ toczą‎ ‎się‎ ‎walki.
Dlaczego‎ ‎dzieci‎ ‎muszą‎ ‎wiadomości‎ ‎wyszukiwać‎ ‎dopiero w dorosłych gazetach? 
Gdyby nie miały swojej gazetki, to trudno, ale przecie‎ż istnieje Mały Przegląd
Proszę‎ ‎o‎ ‎umieszczenie‎ ‎wiadomości‎ ‎z‎ ‎walk‎ ‎między‎ ‎arabami‎ ‎i‎ ‎żydami.
Lusia‎ ‎z‎ ‎Częstochowy.*

ARTYKUŁ SKONFISKOWANY
.... Niech więc‎ ‎wydrukuje‎ ‎go‎ ‎Mały‎ ‎Przegląd.‎ ‎
Artykuł:‎ ‎„Każdy‎ ‎z‎ ‎nas‎‎ ‎napewno‎ ‎wie‎ ‎i‎ ‎słyszał‎ ‎o‎ ‎wy‎padkach,‎ ‎jakie‎ ‎zaszły‎ 
‎w‎ ‎ostatnich‎ ‎dniach‎ ‎w‎ ‎Erec‎ ‎lzraęl.‎ ‎Tam‎ ‎rozegrał‎y‎ ‎się‎ ‎okrutne‎ ‎walki ‎między‎ 
‎arabami‎ ‎a‎ ‎żydami. 
    Bracia‎ nasi‎ ‎w‎ ‎obronie‎ ‎życia‎ ‎i‎ ‎mienia‎ ponieśli‎ wielkie straty. 
Wiele rodzin ‎żydowskich stracił‎o cał‎y ‎swój‎ ‎dobytek,‎ ‎nawet‎ ‎życie. 
Wielu‎ ‎stało‎ ‎się‎ ‎kalekami. My‎ ‎jako‎ ‎członkowie‎ ‎narodu żydowskiego,‎ ‎w‎ ‎miarę‎ ‎sił‎ 
‎i‎ ‎możności‎ ‎starajmy‎ ‎się‎ ‎im‎ ‎pomóc.
    Pierwszym‎ ‎naszym‎ ‎obowiązkiem‎ ‎będzie‎ ‎złożyć‎ ‎chociażby skromny datek 
na ten cel. Pieniądze oddamy redakcji Nasz Przegląd dla komitetu niesienia pomocy 
ofiarom napadów arabskich. Powinnismy te‎ż wezwać inne szkoły powszechne do 
zło‎żenia takich sum.
Salomon i Benjamin

BYŁEM ZŁY
Gdybym był w Palestynie, wtedy bym każdego araba bez wyjątku zabił.
    Kiedy‎ ‎wyczytałem,‎ ‎że‎ ‎żydom‎ ‎zabierają‎ ‎broń,‎ ‎byłem‎ ‎zły‎ ‎
na‎ ‎rząd‎ ‎angielski.‎ ‎Jestem‎ ‎pe‎wien że przez te rozruchy w każdym kpi krew.
Powinni‎śmy‎ ‎święcić‎ ‎pamięć‎ ‎naszych bohaterów ‎i‎ ‎pamiętać‎ ‎o‎ ‎nich.
Co‎ ‎tydzień‎ ‎powinni‎ ‎wyjeżdżać‎ ‎setki‎ ‎emigrantów.
    Żydzie,‎ ‎zbudź‎ ‎się!
Rafek‎ ‎z‎ ‎Kupieckiej.

 

‎„MAŁY‎ ‎PRZEGLĄD",‎ ‎piątek‎ ‎3‎ ‎stycznia‎ ‎1930‎ ‎r.   -  O‎ ‎PALESTYNIE.  -  Listy‎ ‎z‎ ‎Palestyny.




JESTEŚMY ODWAŻNI
    Ja już dawno chciałem o tem wszystkiem napisać 
ale ciocia Raja mi mówiła że napisze jak już będę 
umiał pisać po hebrajsku.
    Jak tylko usłyszałem że arabowie chcą z nami wojnę 
prowadzić, wziąłem swoją strzelbę i chciałem iść 
wojować ale arabów w naszej kolonii nie było
    My‎ ‎żydzi‎ ‎w‎ ‎Palestynie‎ ‎jesteśmy‎ ‎odważni.
W‎ ‎gazetach,‎ ‎co‎ ‎dostajemy‎ ‎z Polski,‎ ‎ciocia‎ ‎mówi,‎ ‎że‎ ‎tam
jest‎ ‎dużo‎ ‎nieprawdy,‎ ‎ale‎ ‎i prawdy‎ ‎też.
    Proszę‎ ‎wydrukować‎ ‎ten‎ ‎list i‎ ‎przysłać‎ ‎Mały‎ ‎Przegląd,‎ 
‎w którym‎ ‎będzie‎ ‎wydrukowany.

Rechuś‎ ‎z‎ ‎Magd.el.


* Lusia