Umder hela kriget var S/S Kastelholm upplagd vid Allmänna gränd i Stockholm.
Knappt 6 månader senare fylldes hytterna på S/S Kastelholm (då kpt Kallenberg) av tyska militärer (troligen flera ur SS-förband samt Gestapofolk). De skulle till Lubeck och utgöra den sista akten av Balt- och tyskutlämningen.
Konstigt nog så finns inte den resan annoterat i Trafiklistan, se nedan.
S/S KASTELHOLM byggdes år 1929 av Eriksbergs Mekaniska Verkstad Ab Göteborg. Varvsnummer 228.Dimensioner. 55,66 x 9,42 x 3,66 m. Brt/ Nrt/ Dwt. 921/ 466/ 206. Maskineri. En 3-cyl, ångmaskin, effekt. 1034 hk. Hastighet 12,0 knop. Passagerare. 150. Hyttplatser 150. RN. 7512. IMO. 5183259.
Levererades 14 februari 1929 till Svenska Amerika Linjen (SAL), Göteborg.
Trafik S/S KASTELHOLM
1929 03. Insatt mellan Stockholm - Åbo/ Helsingfors. Även turistturer till Leningrad och Visby gjordes.
1929. Under sommaren chartrade GM Nordiska fartyget för att lansera ett nytt bilmärke Marquette för svenska bilåterförsäljare.
1931. Insatt även mellan Stockholm - Leningrad (vissa turer via Åbo eller Helsingfors). Senare insatt på trafik mellan olika hamnar i östersjön.
1939 12 12 - 1945 06. Upplagd vid Allmänna gränd, Stockholm.
1945 06. - 1945.08 Utchartrad till Marinförvaltningen för att transportera krigsfångar från Bergen-Belsen lägret till Sverige.
1946.01. Resan till Lubeck med tyska militärer fattas!
1946 06. Utchartrad till Rederi Ab Svea, Stockholm för två resor mellan Stockholm - Oskarshamn - Borgholm - Kalmar.
1947. Kryssningar i Östersjön.
1947 07 20 - 1947 07 29. Resa till Calais.
I januari 1946 stod två fartyg i Trelleborgs hamn. Det ena ett ryskt lassaretfartyg Beloostrov och den andra ett svenskt fartyg S/S Kastelholm. Jag vet inte om det svenska var på nytt chartrat av Militärstaben. I marinförvaltningens handlingar står en anteckning att S/S Kastelholm skulle "återlevereras" till SAL (Rederiet Svenska Amerika Linjen) den 23 juli eller 3 augusti 1945. Den sista resan i UNRRAs regi var därmed från Lubeck den 25 juli 1945 med cirka 170 norska barn och 46 mödrar.
Tillbaka till Trelleborgshamn. Det man vet är att den 25 januari 1946 så lämnade det sovjetiska lassaretfartyget S/S Beloostrov Trelleborg med cirka 150 balter tillsammans med 230 tyskar ombord. Man skriver balter eller tyskar med det rör sig om soldater, militärer. Den var det tredje transporten till Sovjetunionen. Sammanlagt utlämnades över 2 500 tyskar till Sovjet. De sovjetiska fartygens destination var Libau i Lettland. Det svenska fartyget S/S Kastelholm avgick två dagar senare den 27 januari 1946 från Trelleborg till Lubeck i Tyskland med cirka 200 tyska militära flyktingar som skulle till västzonerna.
Jag vet inte vad exakt vad avgjorde de 200 tyska militärer skulle till Lubeck men troligen hade det med att göra med segrarmakternas principöverenskommelse. Den inebar att flyktingar i uniform skulle återföras till den zon där de befunnit sig vid klockslaget för Tysklands militära kapitulation den 8 maj. Soldater från östfronten skulle således utlämnas till Sovjetzonen. Bland tyska soldaterna fanns balter som tjänstgjorde i den tyska armén, bl.a. SS.
Konstigt nog så finns inte den resan annoterat i Trafiklistan, se nedan.
Levererades 14 februari 1929 till Svenska Amerika Linjen (SAL), Göteborg.
Trafik S/S KASTELHOLM
1929 03. Insatt mellan Stockholm - Åbo/ Helsingfors. Även turistturer till Leningrad och Visby gjordes.
1929. Under sommaren chartrade GM Nordiska fartyget för att lansera ett nytt bilmärke Marquette för svenska bilåterförsäljare.
1931. Insatt även mellan Stockholm - Leningrad (vissa turer via Åbo eller Helsingfors). Senare insatt på trafik mellan olika hamnar i östersjön.
1939 12 12 - 1945 06. Upplagd vid Allmänna gränd, Stockholm.
1945 06. - 1945.08 Utchartrad till Marinförvaltningen för att transportera krigsfångar från Bergen-Belsen lägret till Sverige.
1946.01. Resan till Lubeck med tyska militärer fattas!
1946 06. Utchartrad till Rederi Ab Svea, Stockholm för två resor mellan Stockholm - Oskarshamn - Borgholm - Kalmar.
1947. Kryssningar i Östersjön.
1947 07 20 - 1947 07 29. Resa till Calais.
I januari 1946 stod två fartyg i Trelleborgs hamn. Det ena ett ryskt lassaretfartyg Beloostrov och den andra ett svenskt fartyg S/S Kastelholm. Jag vet inte om det svenska var på nytt chartrat av Militärstaben. I marinförvaltningens handlingar står en anteckning att S/S Kastelholm skulle "återlevereras" till SAL (Rederiet Svenska Amerika Linjen) den 23 juli eller 3 augusti 1945. Den sista resan i UNRRAs regi var därmed från Lubeck den 25 juli 1945 med cirka 170 norska barn och 46 mödrar.
Tillbaka till Trelleborgshamn. Det man vet är att den 25 januari 1946 så lämnade det sovjetiska lassaretfartyget S/S Beloostrov Trelleborg med cirka 150 balter tillsammans med 230 tyskar ombord. Man skriver balter eller tyskar med det rör sig om soldater, militärer. Den var det tredje transporten till Sovjetunionen. Sammanlagt utlämnades över 2 500 tyskar till Sovjet. De sovjetiska fartygens destination var Libau i Lettland. Det svenska fartyget S/S Kastelholm avgick två dagar senare den 27 januari 1946 från Trelleborg till Lubeck i Tyskland med cirka 200 tyska militära flyktingar som skulle till västzonerna.
Jag vet inte vad exakt vad avgjorde de 200 tyska militärer skulle till Lubeck men troligen hade det med att göra med segrarmakternas principöverenskommelse. Den inebar att flyktingar i uniform skulle återföras till den zon där de befunnit sig vid klockslaget för Tysklands militära kapitulation den 8 maj. Soldater från östfronten skulle således utlämnas till Sovjetzonen. Bland tyska soldaterna fanns balter som tjänstgjorde i den tyska armén, bl.a. SS.