Efter omlastningen i Padborg till ett annat tåg fortsatte de överlevande mot Köpenhamn och därefter till Malmö med tågfärjan.
Tåg med med överlevande rullar av färjan i Malmö. |
Citat:
I första hand skandinaver, i andra hand icke-skandinaver, framförallt fransyskor. I tredje hand därest så befunnes lämpligt och ingen olägenhet kunde därav bevaras uppstå, judar.
Inte alla Vita båtar var vita. Vita tåg var inte heller vita. Vita var däremot ansikten på de halvdöda, utmärglade passagerare som kom med vita tågen från Ravensbruck och Hamburg..
Vita tåg är min benämning på alla de tåg som förde överlevande från koncentrationsläger genom Danmark till Sverige. Den 4 maj 1945 blev Danmark fritt efter fem år av tysk ockupation.
Tågstationen i Padborg var den danska Röda korsets mottagningsstation. Förutom bussar och lastbilar kom dit två tåg, spöktåg på danska ”Spøgelsestoget”.
Toget, som først ankommer Kl. 5. – I Ventesalen har D.K.B.’er fra Sønderborg været parat med Brød og Mæl til de Internerede. – Toget bestaar af 53 Kreaturvogne med ca. 4.300 Kvinde, som nu indkvarteres i karantænestationerne i Krusaa og Padborg, samt i 2 Tog paa Banegaarden.
Man mener nu, at Arbejdet paa Karantænestationerne er forbi. og Opbruddet forberedes, Barakkerne gøres i Stand, og der pakkes. Der er planlagt Tur til Dybbøl om Eftermiddagen, og festlig afsked med D.K.B.’erne om Aftenen. – Kl. 15 kommer der pludselig Meddelelse om, at et Tog med ca. 3.000 Kvinder fra Koncentrationslejren i Ravensbrücke holder paa Stationen i Padborg. Lejren gøres i Stand til Modtagelse af dem. De bespises paa Banegaarden af D.K.B., Sønderborg. Medens der ventes paa Maden derfra, uddeles der Knækbrød til dem. De har ikke faaet mad i flere Dage og er saa sultne, at det næsten er umuligt for Sygeplejersker og C.B.U.’er at fordele Knækbrødet mellem dem.
Der er Flyvervarsling, Overflyvning med kraftig Skydning og Luftkamp over Lejren det meste af aftenen, herunder beskadiges Lysnettet, og det er vanskeligt i mørket at faa Patienterne ført fra Banegaarden til Lejren, ligesom Fordelingen i Barakkerne og Behandling af Syge er meget besværlig. Der var i alt ca. 3.000 Kvinder: hollandske, belgiske, franske, polske, chekiske, ungarske samt 1 græsk. De fordeltes til Padborg og Krusaa, hvortil der sendtes 6 Sygeplejersker herfra.
7 unge Hollændere hjalp med Indregistreringen, - 1 Tog med ca. 800 sendtes videre samme Aften Kl. 20, straks efter Bespisningen.
Sammanlagt kom drygt 7 300 kvinnor med de ovannämnda spöktågen. Flera av kvinnorna dog i Padborg och ligger begravda på ortens gravplats.
Röda korset gör anspråk att ett av de tågen som kom till Padborg var i deras regi. Är detta för att förbättra sin statistik över antalet fd koncentrationslägerfångar, sk icke skandinaver, som Röda korset tog till Sverige innan den stora UNRRAs aktion i juni 1945 startade?
Ett Vit tåg kallat också ”spöktåget” kom till Padborg med "kvinnor från Ravensbruck". Ingen vet vem skickade iväg tåget bara att det anlände till Lübeck natten till 29 april och kördes vidare till Padborg den 30 april. Från Padborg har ett vidaretransport till Köpenhamn och Malmö skett med ett annat tåg och bussar (inte längre boskapsvagnar). Antalet överlevande som lastades i Ravensbruck var cirka 4 200. Hur denna transport kom till vet ingen på riktigt.
Ytterligare en tågtransport med 2 800 eller 3 000 kvinnor som man anger "mest polskor" anlände till danska gränsstationen Padborg den 2 maj 1945. Detta tåg som troligen kom från ett läger i utkanten av Hamburg var en total överraskning när det rullade in på Padborg station. Kvinnorna på tåget omhändertogs av svensk och dansk Rödakorspersonal och sedan fördes vidare med annat tåg och med bussar via Köpenhamn och med färja till Malmö. Enligt en överlevande så snurrade det omnämnda tåget runt i Tyskland, var t.o.m. nära Bergen-Belsen innan den vände på nytt mot Hamburg. Det som har skett när tåget stod under ett antal nätter i Hamburg var att bevakningen av tåget lämnades från SS till Wehrmacht. Därefter började tåget rulla norröver.
Om det första spöktåget skriver man i Röda korsets kretsar väldigt lite och som det heter i tredje person. Man skriver inte heller att Berlin var omringad sedan en (1) månad tillbaka och av forna Tyskland återstod bara en smal korridor under tysk kontroll:
Vem var det som förhandlade?Här vill man naturligtvis ha en en presentant för svenska Röda korset. Det som stämmer till 100% här är namnet på SS-Sturmbannführern Fritz Suhren. Men vem var "man"?
Omdömet när det gäller Suhren varierar även hos samma person. Arnoldsson som träffade honom personligen beskrev honom i boken Natt och Dimma som kall, fruktad och hjärtlös ledare av koncentrationslägret.
När det gäller det andra spöktåget i Röda korsets rapport som kom från Hamburg och innan snurrade runt i Tyskland finns inte en direkt information varifrån färden startade. Man vet att de ombord var olika grupper av kvinnor som arbetade som slavar för tysk industri. Bland de som kom till Padborg med det tåget var bl.a. Franciska Levy. Franciska berättade för mig att efter ett arbete i Weiswasser så har de flyttats till saltgruva i Bartensleben (Beendorf). Arbetet i gruvan gällde inte att få fram salt. Olika typer av gruvor, även saltgruvor användes av tysk flygplansindustri såsom skyddsrum. Detta sedan amerikanska flygplan bombarderade och slog ut helt en stor fabrik (25 april 1944) i Leipheim där tyska ME-262 flygplan tillverkades. Franciska Levy berättade att arbete med flygplans komponenter för Askania AG i gruvan var hennes sista arbete och det varade två-tre veckor. Därefter blev det marscher från ställe till ställe och transporter runt i boskapsvagnar.
Till arbetet i Weisswasser kom faktiskt kvinnor från flera läger, även från Auschwitz. De som kom från Auschwitz hade genomgått en medicinsk undersökning, dels hur bra ögon de hade, dels hur fina händer de hade. Därefter var det en separat block i Auschwitz och karantän. Efter karantänen var slut fick de åka i normala tågvagnar, inte boskapsvagnar till Weisswasser.
Weisswasser läger tillhörde Gross-Rosen koncentrationsläger. Utanför lägret fanns olika fabriker som använde sig av slavarbetare, bl.a. Telefunken som gjorde lampor och andra komponenter till flygplan.
I Weiswasser hade fångarna mycket mera ordnade förhållanden, bl.a. egna, enskilda sängar. Från Weiswasser har slavarbetarna i början av mars 1945 transporterats till Beendorf. Här fanns det en saltgruva (Bartensleben) i vilken har man inrett en fabrik för flygplansdelar. Istället att bygga lampor som på fabriken i Weiswasser här satt man ihop små metalltrådar, troligen till motstånd (kanske var det delar till Me 262 samt V-1 och V-2 raketerna). I Beendorf sov kvinnor två och två under en filt. Man arbetade i skift, dag- och nattskift, 12 timmar per skift.
Franciska Levy var i Beendorf 2 veckor under mars månad tills arbetet upphörde, fronten närmade sig snabbt. Den 8 april 1945 packades slavarbetarna till redan de välkända boskapsvagnar. De var bevakade av SS. Tåget stannade då och då och då lämnades de dödas kroppar vid spåret. Från början skulle de evakueras till Bergen-Belsen men lägret var redan befriat av engelsmännen. Tåget irrade omkring Berlin, Neuengamme och stod i utkanten av Hamburg. Troligen hade kvinnorna från Beendorf den 20 april fördelade på ett antal av Neuengammes underläger och evakuerades från dessa till Sverige.)
Avresan mot Padborg påbörjade tidigt på morgonen i Hamburg.
30 April 1945 tog Hitler sitt liv. Flickorna på tåget fick höra det men var inte säkra på det då soldaterna som vaktade de kallade även sin befälhavare som führer och deras SS läger kommendanter var också SS-führers.
När i boskapsvagnen upplevde Franciska Levy bombningarna av Hamburg utförda av allierat flyg genom RAF och US Air Force. Hamburg kom som Tysklands ledande hamnstad och som industricentrum med bland annat krigsvarv att bli attackerat genom hela kriget.
Franciska Levy berättade att det var många överlevande som var med på det tåget som berättade därefter att det var Bernadotte som har befriat de med Vita bussar... Det var populärt då (och nu) att göra det bland de överlevande att det greven var "nästan kungen" som befriade de....
Röda korset gör anspråk att ett av de tågen som kom till Padborg var i deras regi. Är detta för att förbättra sin statistik över antalet fd koncentrationslägerfångar, sk icke skandinaver, som Röda korset tog till Sverige innan den stora UNRRAs aktion i juni 1945 startade?
Ett Vit tåg kallat också ”spöktåget” kom till Padborg med "kvinnor från Ravensbruck". Ingen vet vem skickade iväg tåget bara att det anlände till Lübeck natten till 29 april och kördes vidare till Padborg den 30 april. Från Padborg har ett vidaretransport till Köpenhamn och Malmö skett med ett annat tåg och bussar (inte längre boskapsvagnar). Antalet överlevande som lastades i Ravensbruck var cirka 4 200. Hur denna transport kom till vet ingen på riktigt.
Ytterligare en tågtransport med 2 800 eller 3 000 kvinnor som man anger "mest polskor" anlände till danska gränsstationen Padborg den 2 maj 1945. Detta tåg som troligen kom från ett läger i utkanten av Hamburg var en total överraskning när det rullade in på Padborg station. Kvinnorna på tåget omhändertogs av svensk och dansk Rödakorspersonal och sedan fördes vidare med annat tåg och med bussar via Köpenhamn och med färja till Malmö. Enligt en överlevande så snurrade det omnämnda tåget runt i Tyskland, var t.o.m. nära Bergen-Belsen innan den vände på nytt mot Hamburg. Det som har skett när tåget stod under ett antal nätter i Hamburg var att bevakningen av tåget lämnades från SS till Wehrmacht. Därefter började tåget rulla norröver.
Om det första spöktåget skriver man i Röda korsets kretsar väldigt lite och som det heter i tredje person. Man skriver inte heller att Berlin var omringad sedan en (1) månad tillbaka och av forna Tyskland återstod bara en smal korridor under tysk kontroll:
Spöktåget
När Svenssons transport anlände hade de vita bussarna i stort sett fullgjort sitt uppdrag i Tyskland. Fronten närmade sig snabbt och det stod klart att man inte skulle hinna klara evakueringen från Ravensbrück med de transportmedel som fanns. Man började därför förhandla med järnvägsmyndigheterna och med hjälp av lägerkommendanten, kapten Suhren,fick man tag på ett godståg med plats för 4 000 personer. Den 25 april avgick tåget som beräknades vara framme i Lübeck dagen därpå. Vid ändstationen väntade man förgäves,tåget dök inte upp på avtalat tid.
När Svenssons transport anlände hade de vita bussarna i stort sett fullgjort sitt uppdrag i Tyskland. Fronten närmade sig snabbt och det stod klart att man inte skulle hinna klara evakueringen från Ravensbrück med de transportmedel som fanns. Man började därför förhandla med järnvägsmyndigheterna och med hjälp av lägerkommendanten, kapten Suhren,fick man tag på ett godståg med plats för 4 000 personer. Den 25 april avgick tåget som beräknades vara framme i Lübeck dagen därpå. Vid ändstationen väntade man förgäves,tåget dök inte upp på avtalat tid.
Vad betyder i Röda korsets rapport "Man började därför förhandla med järnvägsmyndigheterna och med hjälp av lägerkommendanten, kapten Suhren". Vem var den snälle lägerkommendanten, kapten Suhren som "man" förhandlade med. Det handlar om Fritz Suhren, tysk SS-Sturmbannführer och dömd döden krigsförbrytare. Valde fångar till medicinska experiment. Från 1942 till 1945 var han kommendant i koncentrationslägret Ravensbrück.
Vem var det som förhandlade?Här vill man naturligtvis ha en en presentant för svenska Röda korset. Det som stämmer till 100% här är namnet på SS-Sturmbannführern Fritz Suhren. Men vem var "man"?
Omdömet när det gäller Suhren varierar även hos samma person. Arnoldsson som träffade honom personligen beskrev honom i boken Natt och Dimma som kall, fruktad och hjärtlös ledare av koncentrationslägret.
Till arbetet i Weisswasser kom faktiskt kvinnor från flera läger, även från Auschwitz. De som kom från Auschwitz hade genomgått en medicinsk undersökning, dels hur bra ögon de hade, dels hur fina händer de hade. Därefter var det en separat block i Auschwitz och karantän. Efter karantänen var slut fick de åka i normala tågvagnar, inte boskapsvagnar till Weisswasser.
Weisswasser läger tillhörde Gross-Rosen koncentrationsläger. Utanför lägret fanns olika fabriker som använde sig av slavarbetare, bl.a. Telefunken som gjorde lampor och andra komponenter till flygplan.
I Weiswasser hade fångarna mycket mera ordnade förhållanden, bl.a. egna, enskilda sängar. Från Weiswasser har slavarbetarna i början av mars 1945 transporterats till Beendorf. Här fanns det en saltgruva (Bartensleben) i vilken har man inrett en fabrik för flygplansdelar. Istället att bygga lampor som på fabriken i Weiswasser här satt man ihop små metalltrådar, troligen till motstånd (kanske var det delar till Me 262 samt V-1 och V-2 raketerna). I Beendorf sov kvinnor två och två under en filt. Man arbetade i skift, dag- och nattskift, 12 timmar per skift.
Franciska Levy var i Beendorf 2 veckor under mars månad tills arbetet upphörde, fronten närmade sig snabbt. Den 8 april 1945 packades slavarbetarna till redan de välkända boskapsvagnar. De var bevakade av SS. Tåget stannade då och då och då lämnades de dödas kroppar vid spåret. Från början skulle de evakueras till Bergen-Belsen men lägret var redan befriat av engelsmännen. Tåget irrade omkring Berlin, Neuengamme och stod i utkanten av Hamburg. Troligen hade kvinnorna från Beendorf den 20 april fördelade på ett antal av Neuengammes underläger och evakuerades från dessa till Sverige.)
Avresan mot Padborg påbörjade tidigt på morgonen i Hamburg.
30 April 1945 tog Hitler sitt liv. Flickorna på tåget fick höra det men var inte säkra på det då soldaterna som vaktade de kallade även sin befälhavare som führer och deras SS läger kommendanter var också SS-führers.
När i boskapsvagnen upplevde Franciska Levy bombningarna av Hamburg utförda av allierat flyg genom RAF och US Air Force. Hamburg kom som Tysklands ledande hamnstad och som industricentrum med bland annat krigsvarv att bli attackerat genom hela kriget.
Franciska Levy berättade att det var många överlevande som var med på det tåget som berättade därefter att det var Bernadotte som har befriat de med Vita bussar... Det var populärt då (och nu) att göra det bland de överlevande att det greven var "nästan kungen" som befriade de....