Motstridiga uppgifter om Svenska Röda Korsets aktion med de Vita bussarna till Tyskland i andra världskrigets slutskede har varit ute på remiss i 75 år.Uppgifterna om hur många som räddades med de Vita bussarna har varierat kraftigt. Antalet transporterade till Sverige har minskat successivt med 1/3 del. Politiskt har man använt sig av en osanning och kopplat Vita bussarnas transporter av judar. En enkel sökning ovan med 4 sökord yad Vashem white busses bekräftar det hela. Här kan vi i oktober 2020 fortsättningsvis läsa om 60 000 "räddade"!
Uppgifterna om hur många som räddades med de Vita bussarna har varierat kraftigt. Antalet transporterade till Sverige har minskat successivt med 1/3 del. Politiskt har man använt sig av en osanning och kopplat Vita bussarnas transporter av judar. Visst kom det en hel del judar men det har inte heller klargjorts hur många judar som kom. Många har gott på tolkningen eller efterkrigspropagandan och för vidare Vita busstransporter såsom transporter/räddning av judarna. I Yad Vashem
Vita busaktionens syfte och Folke Bernadottes roll har ifrågasatts länge. Mycket av den information som florerar i media kommer från hans bok Slutet.
As a result of these initiatives, a convoy of trucks laden with refugees and the members of the Hartzwalde staff arrived at Lubeck on the evening of April 25 after a long and dangerous journey. Near Schwerin, where the convoy was attacked by low-flying aircraft, three of the Swedish personnel were killed and several vehicles damaged. Upon arrival the refugees were accommodated in quarters furnished by the Swedish Red Cross.
Dagen därpå inträffade olyckan. Kolonnen hade på grund av trängseln på vägarna delats i två grupper, den ena tog vägen över Wismar och den andra över Schwerin. Omkring klockan 14 blev den senare gruppen beskjuten en och en halv mil väster om Schwerin. Chauffören Ringman, en kanadensisk chaufför och fem kvinnor dödades omedelbart. Sexton personer, däribland löjtnant Hallquist, skadades svårt.
När Norbert Masur och Felix Kersten anlände till Gut Hartzwalde strax före midnatt hälsades de av Himmlers astrolog (ja, astrolog) och Schellenberg. Därefter sent kom Himmler.
Den senaste mediadebatten, initierad av radioproducenten och journalisten Bosse Lindquist, genom radioprogrammet ”Ta judarna sist” i P1 våren 1998 (58 min), ledde till att Röda Korset bjöd in historiker, arkivpersonal, representanter för media och andra sakkunniga till ett historiskt seminarium i maj 1998. Efter det erbjöd Röda Korset utomstående forskare att fritt ta del av organisationens arkivmaterial men egentligen har inga historiker granskat Vita bussarnas aktion.
Det stora problemet såväl för tyskarna som för de allierade var det stora antalet fångar, senare Displayed persons i Europa. Man räkna mellan 7-9 miljoner människor. Tyska myndigheter var redan innan krigets slut rädda för stora epidemier som skulle kunna komma från de överfulla koncentrationslägren. Även de allierade var rädda för det. Det var i hela Europas intresse att lätta trycket på koncentrationslägren i Tyskland. Vita bussar med deras mikrokapacitet ledde inte till någon lösning. Tågtransporter den bästa transportmedlen under Förintelsen var lösningen. Den här gången skulle de användas för att avlasta lägren och hindra fler epidemiutbrott. Vi den tidpunkten fanns inte praktiska möjligheter att döda de fängslade i en industriell skala. Bl.a. därför har Himmler sagt till Bernadotte ta så många du kan och vilka du kan. Om man inte tänker på att Himmler var redan avspisad av Hitler och betraktat som förrädare skall man betrakta de orden och den politiska aspekten av Bernadottes förhandlingar cum grano salis, med en nypa salt. Vid den tidpunkten då Berlin var omringad försökte alla tyskar rädda sitt liv på olika sätt, sk aktiva nazister, även Himmler.
De säkra uppgifterna är att i det absoluta slutskedet av andra världskriget fick Röda Korset i uppdrag att genomföra en aktion där människor transporterades/räddades ur nazisternas fångläger. Den 8 mars 1945 var Röda Korset redo med en expedition som utgjordes av 250 personer, 75 fordon varav 36 bussar. Bussarna målades vita med röda kors på. Efter nya förhandlingar med tyskarna ställde danskarna (fortfarande ockuperade av Tyskland) upp med 33 bussar, 14 ambulanser, 7 lastbilar och 4 personbilar. Även de danska bussar och övriga fordon var vitmålade men hade den danska flaggan istället för det röda korset. Den danska styrkan samordnades med den svenska och från den 8 april var de vita bussarna en svensk-dansk aktion där svenskarna hade kommandot.
Således 69 svenska och danska bårbussar som en del anpassades till att ta fler sittande passagerare.
Det var sammanlagt 75 fordon som ingick i Folke Bernadottes aktion "Vita bussarna" under sju veckor våren 1945, varav 36 var Volvo militära "bårbussar" från början, och tillhörde Trängtrupperna.
Under UNRRA aktionen, efter krigsslutet användes de kvarvarande Vita bussar för olika transporter och man ser ett antal av de bussarna ombord på Via båtarna som gick i skyttel trafik mellan Lübeck och de svenska hamnarna.
När jag tittar igenom arkiven med tusentals kort av "De befriade 1945" så finner jag att många av de som kom till Sverige vid krigslutet lämnade Sverige bara några veckor efter ankomsten i april eller maj. Huvudsakligen kvinnor från Holland, Frankrike, Tjeckoslovakien och Polen. I Sverige fanns de i olika läger sorterade efter språkgrupper.