Thursday, August 12, 2021

Flickor från Bergen-Belsen bakom ett taggtrådsstängsel i Uppland

Bilden av flickorna från Bergen-Belsen som står bakom ett tagtråd i Sigtuna gäckade mig länge.


Bilden av flickorna från Bergen-Belsen som står bakom ett tagtråd i Sigtuna gäckade mig länge. Jag hade två alternativt. Trappan på väg till studenthemmet Berga eller Backa inom läroverkets område eller en liknande trappa inom Sigtuna stiftelsens område. Trappor och byggnaderna var projekterade av samma arkitekt och fanns på flera ställen inom området.

Trappor i läroverket kände jag de min dotter bodde där i två år.till men men inte inom Sigtuna stiftelsen.

På väg till ett möte såg jag plötsligt "min trappa". Trots att den var tom så fylldes den på en gång med unga kvinnor från Bergen-Belsen. De stod bakom ett taggtrådsstängsel som drogs mellan Sigtuna stiftelsens Bibliotek och resten av området på kullen dit beredskapssjukhuset har förlagts. Plötsligt flyttade jag till sommaren 1945.