Friday, March 18, 2022

De lägsta och de högsta L-nummer finns bland Maapilim - Förintelsens överlevande som kom till Sverige med UNRRA Vita Båtar och lämnade landet i januari 1947.

 


Den 23 juni 1945 registrerades de första Förintelsens överlevande som skulle transporteras med UNRRA Vita Båtar till Sverige. Bland de första, med nummer 27 (se i högra övre hörnan på DP-2 kortet) fanns Henryk Wendrownik, 17 år gammal. Wendrownik reste från Lübeck med M/S Kronprinsessan Ingrid mot Göteborg. Registreringen gjordes av UNRRA folket i Cambrai kaserner i Lübeck. Wendrownik fanns även på listan av Maapilim i Myckelby och reste senare till Eretz Israel.








Bland de allra sista med nummer 9516 som registrerades i Lübeck var Chaim Kozienicki, 17 år gammal och undernärd. Chaims föräldrar – pappa Shalom och mamma Chaia-Sara – mördades i Auschwitz. Själv hade han också varit i Auschwitz-Birkenau, men överförts till två andra läger – Stutthof och Stolp – och lyckats överleva.
Han kom till sverige med UNRRAs Vita Båt M/S Rönnskär den 26 juli 1945. Jag såg nog ut att vara ungefär tio år gammal berättade han senare. I januari 1947 resta han med 650 svenska Maapilim till Eretz Israel.

Den 23 juni 1945 registrerades de första Förintelsens överlevande som skulle transporteras med UNRRA Vita Båtar till Sverige. Bland de fanns Henryk Wendrownik, 17 år gammal som reste därefter med M/S Kronprinsessan Ingrid mot Göteborg. Registrering gjordes av UNRRA folket i Crambrai kaserner i Lübeck. Merparten av de som registrerades i UNRRAs kontor i Lübeck var överlevande från Bergen-Belsen. De transporterades från Bergen-Belsen till Lübeck i ambulanståg.

Den 23 juni 1945 registrerades de första Förintelsens överlevande som skulle transporteras med UNRRA Vita Båtar till Sverige. Bland de fanns Henryk Wendrownik, 17 år gammal som reste därefter med M/S Kronprinsessan Ingrid mot Göteborg. Registrering gjordes av UNRRA folket i Cambrai kaserner i Lübeck. Här, i gymnastiksalen skedde registreringen. De flesta fick redan vid registreringen veta vilken Vit Båt de skulle åka med till Sverige och när överfarten skulle starta. Samtidigt med ifyllandet av DP-2 kortet har de överlevande fyllt och undertecknat inresekortet till Sverige. På inresekortet fanns ett L-nummer som i många fall fungerade som ett slags registerinsnummer. L- Nummret finns ofta med på de medicinska handlingarna. Merparten av de som registrerades i UNRRAs kontor i Lübeck var överlevande från Bergen-Belsen. De transporterades från Bergen-Belsen till Lübeck i ambulanståg. På bilden ser man ambulanser som transporterade de överlevande från Lübeck tågstation till Cambrai kaserner som tjänstgjorde som ett registreringscentrum och ett sjukhus.


Den 23 juni 1945 registrerades de första Förintelsens överlevande som skulle transporteras med UNRRA Vita Båtar till Sverige. Bland de fanns Henryk Wendrownik, 17 år gammal som reste därefter med M/S Kronprinsessan Ingrid mot Göteborg. Registrering gjordes av UNRRA folket i Cambrai kaserner i Lübeck. Här, i gymnastiksalen skedde registreringen. De flesta fick redan vid registreringen veta vilken Vit Båt de skulle åka med till Sverige och när överfarten skulle starta. Samtidigt med ifyllandet av DP-2 kortet har de överlevande fyllt och undertecknat inresekortet till Sverige. På inresekortet fanns ett L-nummer (här infört i näst sista kolumnen) som i många fall fungerade som ett slags registeringsnummer.  L- Nummret finns ofta med på de medicinska handlingarna.