Thursday, April 21, 2022

Archiwum UW – Uniwersytetu Warszawskiego zawiera dokumentację studencką z lat 1915-1939. Dlatego postanowiłem szukać dokumenty "Bursistów Korczaka" którzy tam studiowali. - Biała plama.

Archiwum UW – Uniwersytetu Warszawskiego przechowuje również dokumenty studentów z okresu II RP, m.in. dokumentacje studencką z lat 1915-1939. Archiwum te mieści się w Warszawie, ul. Krakowskie Przedmieście 26/28.

Podanie z 1929 roku. W nim opisane warunki w Bursie Korczaka na ulicy Krochmalnej 92. Warunki mieszkaniowe w Bursie widocznie się zmieniały. Rywka Boszes pisze w swoim podaniu o pokojach 6-osobowych dla bursistów. Mój Ojciec opowiadał o kilku osobach w pokoju które ja przyjąłem jako dwie na pokój...


Biała plama to ziemia nieznana). Określenie to używane jest kontekście braku źródeł historycznych jak i umiejętności ich interpretowania.

Szukając dokumentów mojej mamy o której wiedziałem że studiowała na Uniwersytecie Warszawskiem natknąłem się nagle na akta mojego taty i jego siostry i dokumentacje studencką bursistów z Domu Sierot Janusza Korczaka. Wiedziałem że bylo conajmniej trzech bursistów z Pinska gdzie się urodził mój tata.
Mój Tata wspominał:
Maturę, czyli świadectwo dojrzałości do wyższych studiów, otrzymałem w 1931 roku. Idąc za życzliwą radą Rywki Boszes, córki przyjaciela mojego ojca, też nauczyciela z Pińska, bursistki u Korczaka i studentki medycyny na UW, złożyłem podanie o przyjęcie do bursy przy Domu Sierot w Warszawie.

Archiwum UW – Uniwersytetu Warszawskiego przechowuje dokumenty studentów także z okresu II RP. Część zawierająca dokumentacje studencką z lat 1915-1939, powojenne akta studentów WL, WFARM, WWET, WTK, WTK i STP oraz akta ogólne Uniwersytetu mieści się w Warszawie, ul. Krakowskie Przedmieście 26/28.