Saturday, July 29, 2023

Den 23 juli 1967 kom till Sverige som ett ensamkommande flyktingbarn. Således var jag under 18 år.



År 1967Jag kom till Sverige som ett ensamkommande flyktingbarn. Således under 18 år. Min flykt med turistvisum för skedde genom Ystad. Polskt pass med stämpeln bara för inresan till Sverige - 23 juli 1967 har jag kvar. Rubriken bredvid, "Utresestämpeln" för återresa till Polen förblev aldrig stämplad. Tre födelsedagar i rad utan föräldrar. 

År 1969 fick jag ett långt brev från föräldrarna på min födelsedag. Därefter kom det historiska kortet postat på min födelsedag den 20 september 1969 med ett i vänstra hörnet tillskrivet meddelande: "det senaste  - vi har fått samtycke". Något kamouflerat meddelande att de har till sist fått utresetillstånd från Polen och kan, berövade det polska medborgarskapet, således som statslösa, lämna landet.

År 1970. Kunde jag igen fira min födelsedag med föräldrarna! 
Visa mindre