Monday, June 30, 2025

Hur många “Blinda fläckar” finns det i historien om de Vita bussarna? Varför rättas inte till och offentliggörs det som har medvetet "glömts bort"? Varför felaktigheter fortsättningsvis multipliceras?



Buss numer 3 (till vänster) och 4 och förare från Göteborgs Spårvägar står i sina ordinarie uniformer där man satte på vänster arm en band med röda kors emblem.

Buss numer 3 från Göteborgs Spårvägar står i Malmödepån efter att ha målats såsom en Vit buss.

Historikern, Ingrid Lomfors har uppmärksammat för två decennier ett större antal "Blinda fläckar". Inte bara "Vita buss dödstransporter".

Det är Vita bussarnas dödstransporter i SS-regi som diskuteras flitigast i svenska massmediala sammanhang. Termen hämtade jag ifrån nazisternas dödsmarscher. Dödsmarscher (tyska Todesmarsch) var tvångsmarscher som nazisterna genomförde för att evakuera fångar från koncentrationsläger, särskilt i slutet av andra världskriget när de allierade närmade sig. Fångarna, ofta svårt försvagade av lägrens umbäranden, tvingades gå långa sträckor under extremt svåra förhållanden, vilket ledde till att många dog av utmattning, svält. De som inte orkade att gå avrättades och lämnades vid vägkanten.