Monday, June 3, 2013

Om de kunde bomba Umschlagplatz...

Om de de kunde bomba Umschlagplatz ... 

Ryska flygplan med den röda stjärnan

På natten den 20-21 Augusti 1942 har "Stalins falkar" som man kallade de ryska piloterna för - flugit över Warszawa och spred i den tyskockuperade staden sovjetiska propagandaflygblad. Flygplanen hade tecknet av den röda stjärnan. De genomförde också den första attacken med sk bombmattor över Warszawa. Den pågick ett antal timmar. Tyvärr, föll bomberna over främst bostadsområden i stadsdelen Żoliborz samt Mokotów och Grochow. När det gäller industribyggnader, järnvägsinfrastruktur, militära anläggningar, eller "Den Tyska stadsdelen" där fällde man bara ett mindre antal bomber. Flygattacken varade i flera timmar. Både med bomber avsedda för explosioner och brandbomber. Attacken var trots allt imponerande. 

Tio dagar senare en annan flygräd ägde rum. Det var under natten mellan 1 och 2 september 1942. Bombplan flög i flera vågor fällde minst 300 bomber avsedda för "militära mål". Tyvärr, föll de nära två stycken sjukhus och över det judiska gettot. En kvinna från gettot berättade: "Den natten räder, en lycka i våra hjärtan,  vi är inte ensamma. Alla här lever ett märkligt visshet om att de inte kommer att bomba gettot. Ryssar är nog ute endast efter att bomba det tyska distriktet eller de militära anläggningarna. Tyvärr, släpps bomberna i närheten. Explosiv bomb föll in i grannens hus. Det finns döda och sårade. Vi behöver för hjälp, men det finns inga bandage, läkare. Explosioner fortsätter i en snabb följd. Om de alla skulle kunna träffa Umschlag ...  

Umschlagsplatsen (Um) låg i den nordligaste delen av gettot. Egentligen så var det en del av Danzig (Gdanski) tågstation (G-W). Tågen från Umschlagsplatz gick genom järnvägsbron (se bildens högra övre hörna) till Treblinka. Bombningen av bron skulle i det närmaste omöjliggöra Gross aktionen.

Den 13 september 1942 var det sista flygattacken under 1942 i den polska huvudstaden. Ett ensamt sovjetisk bombplan flög  fällde en serie bomber. Alla träffade den järnvägsbron tvärs över vilken under tre månader transporterades 265 000 judar till utrotningslägret Treblinka. Det skall inte råda ska vara i någon tvivel om att "Stalins falkar" kunde fälla bomber rätt.

Tågen lastas vid Umschlagsplatz


Den 21 september 1942 avgick det sista tåget till Treblinka inom ramen av den sk Gross aktion med 2196 judar. Bland de fanns flera av de som tjänstgjorde inom den judiska poliskåren och som var delaktiga i de tidigare judiska deportationerna, samt polismenens familjer.

Sovjetiska flygplan anföll igen Warszawa på natten mellan den 12 och 13 maj 1943.  Det var med andra ord vid slutet av Warszawa Getto upproret. Raiden  varade i två timmar, och man fällde 100 ton bomber, inklusive halv-tons "husförstörare". 300 polacker dödades, 1000 skadades. De mest drabbade stadsdelarna var Wola och Praga. Den urban infrastrukturen förstördes,  inga spårvagnar gick längre, och vattenförsörjning skadades. Livsmedels leveranser blev lidande.
Det var tyskarna själva som sprängde broar över Wisla floden för att stoppa den kommande rysk-polska styrkorna. Tågen till Treblinka gick på den sydligare bron.

Det var tyskarna själva som under vintern 1944/1945 sprängde broar över Wisla floden för att stoppa den kommande rysk-polska styrkorna. Tågen till Treblinka gick på bron till höger i bild. På då återstående bropelarna har man byggt en modern bro - Most Gdanski.


Jag har medvetet inte blandat de allierades flygstyrkor som var stationerade i England. Avståndet mellan London och Warszawa var 1450 km medan det mellan östfronten och Warszawa ca. 350 km. Bombplanen från England skulle behöva en stor eskort och de skulle finnas länge ovan det tysk-kontrollerade luftrummet.