Friday, January 24, 2014

Warszawas spårvagnar - fast de var i mitten av gettot så var de utanför det.


Efter den tyska inmarschen i Warszawa i september 1939 startade segregationen och förödmjukelse av den judiska befolkningen. Här redogör jag bara vad som hände när det gäller Warszawas spårvagnar.

Faser i segregationen i Warszawas spårvagnar.
  • Spårvagnar och spårvagnsvagnar med delar eller hela vagnar var avsedda för judar och icke judar.
  • Spårvagnar för enbart judar.
  • Spårvagnar för judar inom gettot, tre linjer, nr. 15, 28, 29.
  • Spårvagn med David stjärna inom gettot
  • Spårvagn, omnibus dragen av hästar (linje A och B)


Utanför gettot fanns ett större antal linjer och en del spårvagnar "bara för tyskar" eller bara för arbetare för den tyska järnvägen som gick mellan olika järnvägsstationer i Warszawa.

Fast de "ariska" spårvagnar var i mitten av gettot så var de utanför det.  Spårvagnar för den icke-judiska befolkningen i Warszawa passerade genom gettot, men tilläts inte att stanna i det. Speciella piloter vakade att ingen steg på och försökte stoppa smuggel av maten.

Efter att man har mördat merparten av Warszawas judar fortsatte segregationen i spårvagnar och tåg, Året 1944 var det "klart"att den första vagnen var reserverad för tyska förvaltnings och militär personal, nazistiska partimedlemmar och tyska civila. Andra nationaliteter skulle använda den bakomvarande vagnen (ar). Judeskyltar behövdes ej längre.











Spårvagn, omnibus kallad konhellerka var dragen av hästar (linje A och B). Bl.a. mellan stora och Lila gettot
Spårvagn i Warszawa - "Nur für Deutsche". På spårvagnen, på taket står den exakta rutten på tyska