Friday, June 25, 2021

I kölvattnet av UNRRAs Vita Båtar - Midsommarafton - Midsommardagen




Första ambulanståg från Bergen-Belsen sjukhuset skickades till Lübeck samtidigt som de Vita Båtarna skulle samlas i Trelleborg. Fem tåg per vecka, vardera med c:a 450 passagerare skulle anlända till Swedish Transit Hospital och Transit Centre i Lübeck. Där badades och registrerades de överlevande och valdes successivt för vidare transport med Vita båtar till Sverige.

Strax före avfärden samlades alla Vita Båtar i Trelleborgshamnen eller strax utanförhamnen vid Trelleborgsredden. Besättningarna firade Midsommar. På eftermiddagen den 23 juni, eskorterade av tre tyska minsvepare gick en konvoj av fyra Vita Båtar till Travemünde. M/S Karskär avgick en dag tidigare. De fyra fartygen kom till Travemünde redd efter drygt 13 timmar. I Travemünde kom tyska lotsarna ombord. Exakta tidsangivelser finns i HMS Prins Carl loggbok. Efter ankomsten till Lübeck monterades två stycken akustiska svep på varje fartyg. Deras uppgift var att alstra starka ljud under färden så att eventuella akustiska minor skulle utlösas långt ifrån fartygen.

Passagerarlistor liksom DP-2 korten fylldes av UNRRA vid det Svenska sjukhuset i Cambrei kasernerna dit patienter från Bergen-Belsen anlände med ambulanståg. De första listorna gjordes i alfabetisk ordning. Förutom namnet antecknades patientens Lübecknummer. På DP-2 korten stod fartygets namn och avfärdsdatumet.

Passagerarlistor liksom DP-2 korten fylldes av UNRRA vid det Svenska sjukhuset i Cambrei kasernerna i Lübeck dit patienter från Bergen-Belsen anlände med ambulanståg. De första listorna gjordes i alfabetisk ordning. Förutom namnet antecknades patientens Lübecknummer. På DP-2 korten stod fartygets namn och avfärdsdatumet. På bilden Halina Neujahrs DP-2 kort som fylldes in den 24 juni och Vita båtens namn Prins Carl och avgångsdatumet. den 25 juni 1945, antecknades med rött. Halina anlände till Norrköpings hamn den 1 juli 1945.