Saturday, April 9, 2022

Korczaks barnhem "Dom Sierot" i Warszawas Getto ett slags lackmuspapper, en indikator.

Lackmus färgas rött under sura förhållanden och blått under basiska (alkaliska) förhållanden.

Lackmuspapper är en pappersbit med ett vattenlösligt blåviolett färgämne – lackmus – framställd av särskilda lavar. Lackmus färgas rött under sura förhållanden och blått under basiska (alkaliska) förhållanden. Färgförändringen sker vid pH 4,5–8,3 (vid 25 °C). Det är den äldsta formen av kemisk surhetsindikator.

Metaforiskt används ibland begreppet "lackmustest" för att ange ett klart och tydligt sätt att avgöra en fråga. Exempelvis använde som ett lackmustest 

Google översättning

Dagen man deporterade Korczak 
Halina Birenbaum 

Mycket har sagts och skrivits om Janusz Korczak i olika länder och på olika språk. Jag kände honom inte på den tiden, jag läste knappt någon av hans böcker då, jag var fortfarande ett barn. Jag återvände till dem år senare som en fri kvinna. Efter krig. Jag var redan mamma då. Janusz Korczaks böcker fängslade mig, gladde mig. Jag blev kär i dem, tog tröst från dem och tack vare dem reste jag mig till en högre, underbar värld, som gjorde mitt liv djupare och mer värdefullt. Och först nu förstod jag vad den stora, överväldigande rädslan för den dagen i Warszawas getto var - under utvisningsaktionen, påstås - till öster ... Alla judar skulle skickas dit på sin sista resa.

I början av deportationerna var Korczaks barnhem - liksom "bodarna" - Szopy (verkstäderna) och andra användbara företag som arbetade för tyskarna - en säker plats. Förmodligen säker ... 

För bortsett från döden i Treblinka eller på en annan plats innan dess, så var det säkert då? Men det fanns vanföreställningar och tro stark som järn. Och alla försökte till varje pris ta sig till "bodarna" för att rädda sig själva. De lyckliga, som hade tillstånd och livschanser, avundades att få stanna i gettot, att inte skickas till "Öst".