Saturday, September 3, 2022

När Misza presenterade Korczak för mig sa Doktorn med ett lätt leende - Jag har alltid vetat att Misza har en god smak!



Macintosh SE  kallas en serie persondatorer av Macintoshtyp tillverkad av Apple 1987–1991. När ja köpte en SE 30 så gav jag mi 2 år gamla SE till min mor som började ha problem med synen. RAM-minnet låg på 1 MB men var uppbyggbart till 4 MB. Processorn var samma Motorola 68000-processor som i de föregående modellerna och gick i hastigheten 8 MHz.

Jag ställde in storleken på texten så det syntes 5-6 rader på skärmen.

Jag köpte också ett polskt tangentbord med samma uppsättning som i hennes manuella skrivmaskin.


Min mor började genast skriva. Jag var imponerad då hon var redan i 70 plus åldern.

Hon fick även en printer av mig som kunde skriva så stora bokstäver att hon kunde läsa fritt och redigera texten på ark av A4 och senare A3 format.

Ibland så skrev hon extra på baksidan av manuset. Naturligtvis så handlade det om Janusz Korczak och barnhemmet Dom Sierot i Polen. Hon skrev om sina möten med Korczak:

När Misza presenterade Korczak för mig sa Doktorn med ett lätt leende - Jag har alltid vetat att Misza har en god smak!

Sista gången hon såg Korczak var det från fönstret i huset på Zamenhoffgatan där hon bodde. Det var den 5 augusti 1942, min mammas födelsedag!