Friday, June 18, 2021

I kölvattnet av UNRRAs Vita Båtar - Trelleborg x 2 - Hit kom Förintelsens överlevande - Härifrån åkte Förintelse överlevande mot Eretz Israel. I juni-juli 1940 startade över Trelleborg den så kallade tyska permittenttrafiken.

Trelleborgs hamn, Juni 1945 - UNRRAs Vita båtar - M/S Kronprinsessan Ingrid och S/S Kastelholm strax före första resan till Lübeck för att hämta Förintelsens överlevande från Lübeck.

 
Trelleborgs hamn, Januari 1947 -  Haganas S/S Ulua  kom till Sverige hämta Förintelsens överlevande. Målet var Eretz Israel.


Trelleborgs hamn, Januari 1947 -  Haganas S/S Ulua  kom till Sverige hämta Förintelsens överlevande. Målet var Eretz Israel.

Samtidigt som Haganas S/S Ulua anlöpte Trelleborgs hamn i januari 1947 kom Förintelsens Överlevande dit. De kom med ett chartrat tåg. SJ vagnar rullades in i hamnområdet precis vid kajen där S/S Ulua låg.
De som skulle med S/S Ulua var huvudsakligen de som Sverige tog emot under juni-juli 1945 inom UNRRA aktionen (Vita Båtar) från Bergen-Belsen och med Vita bussar strax innan. Gruppen bestod av 550 unga kvinnor och 94 män. Samtliga reste från Sverige med nya svenska främlingspass och ett gemensamt kubanskt (falskt) visum. Att Sverige tillät det berodde det troligen på starka efterkrigs politiska påtryckningar. Let my people go! Troligen var det påtryckningar från USA. De var kraftigare än de från Storbritannien. Storbritannien som ville stoppa all emigration till Eretz Israel och införde en stark kvotering strax före kriget 1939. Att låta ungdomarna avsegla var det kanske också ett sätt för Sverige att betala av krigsskadeståndet.... Den 24 januari 1947 lämnade S/S Ulua Sverige och satte kurs Eretz Israel.

Trelleborgs hamn 1940-1941
Vi får inte glömma att hamnen i Trelleborg användes flitigt att med början av juni-juli 1940 transportera 2 140 000 soldater och 100 000 vagnslaster vapen, krigsmateriel och ammunition till de ockuperade Norge och senare även till den ryska fronten. Med samma tågsätt, flera av de från SJ har ett okänt antal tillfångatagna tyska desertörer, norska motståndsmän och tvångsprostituerade transporterades genom Sverige till Tyskland. är de tyska soldaterna genomkorsade Sverige fick de inte ha sina vapen på sig. Soldaterna åkte därför i personvagnarna medan deras vapen fraktades i plomberade godsvagnar som de svenska myndigheterna inte kontrollerade.

Alla tyska transporter genom Sverige skulle ingå i det så kallade permittenttrafiken. Villkoret för den var att de tyska soldaterna skulle resa utan sina vapen. Då ansågs man vara en permittent, inte stridande soldat. Alla vapen transporteras i godsvagnar som låstes och plomberades. Tyskarna kunde således skicka vad som helst i dessa plomberade godsvagnar. Kontrollen från svensk sida över tysktågen gällde alltså inte de låsta och plomberade vagnarna. Vad som fanns i dessa vagnar förutom vapen hade vi faktiskt ingen aning om. Från svensk sida kontrollräknade alla på tågen. Allt antecknades mycket noga till exempel hur många som transporterades sittandes eller liggandes på bårar. Precis samma kategorier infördes då man skulle fem år senare skulle transportera de sjuka från Bergen-Belsen för vård till Sverige.

"Permittenttrafiken" utökades hela tiden. Ett år efter starten skulle "transitering" omfatta även en fullt krigsutrustad infanteridivision som skulle genom Sverige och Finland åka mot den tysk-ryska fronten sedan Tyskland bröt Ribbentrop-Molotov pakten och den 22 juni 1941 startade Nazityskland anfallet mot Sovjetunionen under kodnamnet "Operation Barbarossa". Sverige tillåter då en fullt krigsutrustad infanteridivision, att åka från Norge via Sverige till Finland där den skulle kriga mot Röda Armén. För det krävdes 107 tåg. Transiteringen mellan Norge och Finland pågick samtidigt som den tidigare igångsatta permittenttrafiken mellan Nazityskland och Sverige och även den svenska järnmalmsexport till Nazitysklands vapenfabriker. Man räknar med att under sommaren 1941 var vart fjärde tåg som rullade i Sverige var kopplat till Nazityskalnd.