Thursday, February 16, 2023

Visste inte att Camelia och Tempo tillhörde ett judiskt företag som genomgått arisering.




Arisering
Arisering (Arisierung på tyska) är ett nazistiskt begrepp som härleds ur den nazistiska rasläran. Det innebar helt enkelt att judar skulle berövas sin egendom och hindras att verka ekonomiskt och yrkesmässigt – ett annat begrepp var Judenenteignung, att ta judisk egendom.

Jag visste om ariseringen i Nazityskland, att den omfattade flera firmor bl.a. den svenska drottningens fars företag togs från en jude och Nazisten Sommerlath tjänade förmögenhet på det, en förmögenhet som genom arv (inte arvsynd?) hamnade i Sverige på Silvia Bernadottes konto.

Jag visste inte om ariseringen, den direkta i Sverige. Blev illa beröra av en bild (publiceras längre ner i artikeln) av en rivning av en fastighet inför bygget av EPA-varuhuset i Malmö 1930–1931. Rivningen åtföljdes av en hakkorskampanj riktad mot de judiska ägarna.

Jag blev påmind av ariseringen då jag fick vid den nu pågående förkylningen ett paket av Tempo näsdukar. Jag kunde deras historia. Mindre än ett halvår efter att Adolf Hitler tog makten i Berlin kallade NSDAP den judiske entreprenören Oskar Rosenfelder till Nürnberg till sig. Rosenfelder anklagades för att ha förskingrat matsalspengar... Därför fick han betala 12 000 Reichsmark. Därefter börjar NSDAP Gauleiter, Julius Streicher att använda sin antisemitiska tidning Der Stürmer mot Oskar Rosenfelder och hans bror Emil. Fram till sommaren 1933 har bröderna varit bland de mest respekterade företagarna i Nürnberg. 

År 1929 hade Oskar Rosenfelder registrerat en uppfinning hos Reich Patent Office i Berlin, varumärket Tempo. En rent revolutionerande vardagsprodukt, en engångsnäsduk gjord av cellulosa. Fram till dess fanns det bara tyghanddukar.  Deras Nürnberg-företag, Vereinigte Papierwerke, tillverkade också toalettpapper och sanitetsbindor av märket Camelia. Tempo visade sig snabbt bli en ekonomisk framgång. Nazisterna tvingade de att sälja sitt företag. Den ariserades och gick till herr Schickedanz. en av de största opportunisterna bland tyska entreprenörer under nazisttiden för en bråkdel av dess faktiska värde. Det är precis det som termen arisering avser. De judiska ägarna var tvungna att fly.

Tempo blivit synonymt med produktkategorin mjukpapper. Deras tillverkningsföretag växte därefter. Det förblev en del av Schickedanz-familjens företagsgrupp fram till 1994. Sedan såldes den till den amerikanska konsumentvarutillverkaren Procter & Gamble. Sju år senare tog den svenska träförädlaren SCA över företaget och varumärket. Tempo har varit en del av Essity, en Stockholmsbaserad och börsnoterad tillverkare av toalettartiklar.

Jag visste inte heller om ariseringen, den direkta i Sverige. Blev illa beröra av en bild av en rivning av en fastighet inför bygget av EPA-varuhuset i Malmö 1930–1931. Rivningen åtföljdes av en hakkorskampanj riktad mot de judiska ägarna.