Sunday, February 14, 2021

Känner mig priviligerad - Om skridskoåkning vid Vasaparken och vid Korczaks barnhem i Warszawa.



Idag skall jag åka skridskor i Vasaparken. Då tänker jag på min far som åkte skridskor med sina barnbarn där då han var 80+. Innan dess åkte han skridskor och instruerade barnen från Korczaks barnhem Dom Sierot hur man skall göra det. På tretiotalet hade barnhemmet, Dom Sierot en egen skridskobana. Även Korczak åkte skridskor. Han spelade pajas ramlade avsiktligt och kom upp igen. Bara för att visa att man skall inte skämmas att man är inte duktig från början att åka skridskor och det inte fel att ramla.

Shlomo Nadel, då 10 år, beskrev det: Skridskoåkning var min favorit tidsfördriv under vintermånaderna. När vintern kom tog vi ut skridskor som tålmodigt hade väntat i förrådet och gick ut för att åka skridskor med Dr Korczak själv. Han tyckte mycket om att åka skridskor. Precis som vi alla föll och stod upp igen, åkte och sedan föll igen och var med i kören av barn som skrattade åt hans skridskobrott. Jag älskade situationer som dessa när alla hinder var nere och de barnsliga egenskaperna hos Korczak avslöjades.

Nog skulle Korczak sakna skridskoåkning om han fick en chans att fullfölja sina livsplaner. Janusz Korczak hann aldrig göra det vi kallar nu för Aliya. Aliya-resan var planerad till hösten 1939. Kriget satte stopp för Korczaks planer. Nu finns det en Lag om återvändande. Lagen är ett uttryck för sambandet mellan det judiska folket och dess hemland. Precis som många andra judar kände Korczak att han återvänder till Israel, att har bara varit borta i ett antal generationer.

Korczak skrev om sin första resa till Eretz Israel att han känner sig priviligerad... När han kom till Jerusalem skrev Korczak: Tillbaka efter tusentals år av vandring och förföljelse. Jag förtjänade det. Jag uppnådde det!

Korczak och 239 barn från hans barnhem kvävdes till döds i Treblinka den 5 augusti 1942. Korczak blev 64 år gammal.

Annars om Korczaks sionism.
  • Korczak såg till att de barn som ville kunde lära sig hebreiska på kurser i barnhemmet Dom Sierot.
  • Korczak samarbetade med Jewish Agency för Palestina och tillhörde B'nai B'rith.
  • Korczak skrev under Keren Kajemets manifest som uppmanade insamling av pengar för att köpa mark i Palestina.
  • Korczak blir invald år 1935 i styrelsen av Keren Hayesod i Warszawa.


  • .