Saturday, October 30, 2010

ORP Batory story - eller flykten till Sverige


Det hela började med ett vänskapsbesök av den tyska pansar-kryssaren Schleswig-Holstein i Gdansk i slutet av augusti 1939.

Vänskapsbesöket avslutades abrupt den 1 september 1939 klockan 4.30. Då sattes det tyska slagskeppet "Schleswig-Holstein" i larm-beredskap. Klockan 4.43 skrev man i fartygets loggbok: vi går mot Westerplatte (Schiff geht zum Angriff auf Westerplatte vor). Klockan 4.45, genom beskjutning av Westerplatte startade Tyskland andra världskriget.
Samtidigt, klockan 04:40 attackerade tyska Luftwaffe den polska staden Wieluń, som då förstördes till 75% och 1,200 personer dödades, huvudsakligen civila.
Efter 1 månads strider där den polska armen till lands krossades enades man om kapitulation som skulle träda i kraft den 2 oktober.

Dagen innan gör man ORP Batory klar för en flyktförsök. Man pumpar bränsle och samlar besättningen och flyktgruppen.

Flykten från Polen
19.40 ORP Batory lämnar hamnen i Hel och tar en nordostlig kurs 45 grader. Man håller kursen i 2 timmar. Båten gör 15 knop. Havet är lugnt och tyvärr så är det molnfritt och därför är det en ljust skymning. Bara två bensinmotorer fungerar. Diselmotor som skulle ge ytterligare 8.5 knop har man inte lyckats att starta.
21.40 Efter cirka 30 nm så vänder ORP Batory mot Gotland och går på en nordlig kurs 345. Små vågor, båten håller hela tiden samma kurs.
23.00 Man upptäcker ljus från ett fartyg på babordssidan. Det ligger på en korsande kurs. Batory väjer 90 grader styrbord och efter en stund tillbaka 180 grader och därefter till det gamla kursen mot Gotland. Man räknar att efter det har man passerad den tyska blockaden. Vågorna blir högre och längre.
08.00 Helt ljust, inget land i sikte, bensinen finns för ytterligare 2 timmars gång. Man försöker på nytt starta diseln då det finns bränsle för den för 10 timmars gång. Man lyckas och mekaniker stänger självmant bensinmotorerna. Kaptenen ger order att alla tre motorer skall vara igång. Vatten översköljer fartyget. Kompassen och kursen är de enda navigationsinstrument.
Vågor blir högre och besättningen mår dåligt av det. De kräver en rak kurs mot vågorna och då tar kaptenen tillika styrmanen kurs 360 för att minska på rullningen. Därefter går han åter till den tidigare utsatta kursen mot Gotland.
10.30 Stämningen ombord är mycket låg och kritiken mot kaptenen tilltar. Man kräver att man skall ändra kursen med 8 rumb (90 grader) mot väster.(32 Rumb - 360 grader, 1 Rumb = 360 : 32 1 Rumb = 11,25, 8 Rumb = 11,25 x 8 = 90 grader). Kaptenen anser att man skulle då helt enkelt missa Gotland. Man misstänker fel i den ursprungliga kursen från hel då man ritade 20 nm på kurs 45 istället för 30 nm. Kaptenen för att minska kritiken bestämmer sig för lodning, att mäta djupet. Han får sänka lodet själv! Det blir 19 meter och efter 2nm 25 m. Det kan bara betyda att man är över Hoborg bankarna. Man slutar med lodningen och ser samtidigt landkonturer och Hoborgs fyr. Bensinmotorer lägger av och man fortsätter på diselnmotorn.
11.40 Kapten Milisiewicz lämnar över rodret efter 16 timmars oavbruten styrning. Tyska spaningsplan gör två rundor vid ORP Batory (enligt: Witolod Hubert reservmatros).
12.00 Passerar på väg mot Klintehamn Hoborgfyr på styrbord-sidan. Går nära land enligt utsatta lotsfarleder.
15.00 Passerar Karlsö, fortsättningsvis utan den röd-vita nationsflagga för att inte väcka uppmärksamhet från land.
Strax före Klintehamn mötes Batory av den svenska jagaren HMS Ragnar som signalerar något som polackerna inte förstår. Kapten Misilewicz meddelar svenskarna sitt mål - Klintehamn. Tillåtelse ges från Ragnar. Enligt Witolod Hubert så var tyska jagare troligen larmade och dirigerade av den tyska spaningsflyget, akter om ORP Batory. Från babordssidan kom dock med full fart HMS Ragnar varvid jagarna vände. En annan källa namnger Aviso Grille som den jagande tyska skeppet.
16.00 ORP Batory går in i Klintehemn hamn åtföljd av HMS Ragnar.



Klockan 08.00 Helt ljust, inget land i sikte, bensinen finns för ytterligare 2 timmars gång. Man försöker på nytt starta dieseln då det finns bränsle för den för 10 timmars gång. Man lyckas och mekaniker stänger självmant bensinmotorerna. Kaptenen ger order att alla tre motorer skall vara igång. Vatten översköljer fartyget. Kompassen och kursen är de enda navigationsinstrument. 
Vågor blir högre och besättningen mår dåligt av det. De kräver en rak kurs mot vågorna och då tar kaptenen Milisiewicz tillika styrmannen kurs 360 för att minska på rullningen. Därefter går han åter till den tidigare utsatta kursen mot Gotland.


Fakta ORP Batory
Byggd: 1932 i Modlinvarvet nära Warszawa
Typ: Patrull-båt
Längd: 21 m (68 ft 11 in)
Bredd 3,6 m
Djupgående 1,35 m
Deplacement 28 ton
Maskin: 2 st bensinmotorer (Maybach) á 550 hk (samma typ hade tyska Zeppelinare)
och 1 Diesel-Maybach 175 hk
Fart: 25 knots (46 km/h; 29 mph)
Räckvidd 264 nm vid 11 knop
Bestyckning: 2 × tunga kulsprutor Maxim wz. 08 kal. 7,92 mm
Besättning 10 man

De som flydde var:
Organisatör: kpt. Jerzy Milisiewicz
5 marinofficerare
kpt. Mar. Konrad Sawicz-Korsak – oficer sygnałowy Dowódcy Floty,
kpt. mar. Eligiusz Ceceniowski – dca ORP „Czapla”,
por. mar. Tadeusz Męczyński – II oficer artyleryjski ORP „Gryf”,
por. mar. Alfons Górski – oficer nawigacyjny
ppor. mar. Mieczysław Tarczyński – pomocnik oficera sygnałowego Dowódcy Floty

5 matroser
mat Alfred Chęciński,
starsi marynarze Władysław Kwiatkowski, Henryk Pull i Antoni Słomiński
och matros i reserv Witold Hubert

3 st besättningsmäm från „Batorys fasta besättning” 

mekaniker mat Roch Kaźmierczak,
kapral Gränsvaktstyrkan Jan Gawlik
radiotelegrafoperatör Stanisław Lis)

samt

civilpertioner vid Polska Flottans Stab: Kazimierz Sokołowski och Stanisław Nikla.

Den 3 oktober internerades besättningen utom följande: Roch Kaźmierczak, Jan Gawlik, Stanisław Lis, Kazimierz Sokołowski, Stanisław Nikla och Witold Hubert. De ansåg man var inte i aktiv tjänst eller tillhörde inte det militära.

Det var Marindistriktschefen för Gotland kommendör Erik Braunerhielm som tog bilden av ORP Batory efter att den bogserades till Visby. (en Östermalmkille från Styrmansgatan). Under början av 60-talet har jag lärt med det mesta som hade med motorbåtar att göra just på ORP Batory. ORP Batory skänktes i början av 1960-talet av den polska marinen till en LOK-klubb (tidigare LPZ) i Warszawa.


Ett vänskapsbesök av den tyska pansarkryssaren Schleswig-Holstein i Gdansk i slutet av augusti 1939


ORP Batory i hamnen i Hel. På stranden syns den kända restaurangen Lwia Jama (1939).








ORP Batory i Visbyhamn efter den lyckade flykten från Polen. Bilden tagen av kommendör Erik Braunerhielm

Gdansk - sista resan!


LOK Warszawa - w drodze na zalew Zegrzynki

Bilder på Batory när den tjänstgjorde såsom en tullkryssare, således före andra världskriget