Saturday, February 1, 2014

Om hur det går till när man efterbelyser ett klassiskt bild-porträtt versus dagens photoshopare


En obearbetad bild. Jag känner att Photoshopare bör inte kalla sig för fotografer men för redigerare.


Gamla intressanta knep om hur man arbetar(de) genom att göra lokala exponeringsjusteringar.
Då det handlade oftast om en manuell skuggning och efterbelysning vilka är de gamla namnen på mörkrumsteknikerna, Mörkrumsteknikerna som innebär att man analyserar bilden och gör därefter delar av en bild selektivt ljusare (skuggning) eller mörkare (efterbelysning).  

Inom elektronmikroskopin får man ofta två typer av negativ där en justering behövs. Vid låga förstoringar när man inte sprider tillräckligt elektronstrålen så blir mittenpartiet mer belyst än periferin. Man får då skugga mittenpartier vid exponeringen eller efterbelysa de i periferin.

Vid högre förstoringar kan ena halvan av bilden vara minder exponerad p.g.a. att elektronstrålen är inte centrerad och tillräckligt utspridd genom kondensatorlins.

Det var de mest användbara knep jag lärde mig och kunde därefter använda i mina fotografier tagna med en fotokamera med optisk lins.

Fotopapperet skall från början ges en exakt ljusmängd för att bilden skall framträda inom en bestämd tid. Att exponera på måfå och låta bilden ligga och dra, eller att i förtid    “rycka” bilden ur framkallaren duger inte.

Samma saker kan man göra numera i photoshop  eller andra program. Man redigerar alla bilder i Photoshop eller som man brukar säga photoshopar. Man lägger på skuggningar, efterbelyser, inför solar, slätar hy. I många fall ägnar sig en redigerare åt hela skönhetsoperationer, plastikoperationer.
Redigering av ett porträtt är en avancerad plastikoperation  och innefattar stor ansiktskirurgi där ansikte, ögon, näsa, läppar, haka, öron ändras! Ögonkirurgi är t.o.m. mer avanserad än i verkligheten där ögonfärgen byts ut och alla små blodkärl bortdirigeras.
Om man kommer till nakenbilder så i Photoshop gör man hela programmet för bröstkirurgi med förstoring, förminskning och lyft lyft. Resten av kroppen undergår omfattande kroppskirurgi med fettsugning, stjärtplastk, bukplastik, arm-/halsplastik. Snabb, smärtfri och permanent hårborttagning sker även med Photoshop. Troligen ägnar sig man i Photoshop även åt intimkirurgi.

För Phtoshopare är ofta ett bröstlyft ett måste. Varför lyfta upp ett hängande bröst om detta är ett naturligt tillstånd eller ett resultat av amning eller ålder. 

Jag känner att Photoshopare bör inte kalla sig för fotografer men för redigerare.  Den typiske Photoshopparen anser att en bild är inte klar förrän han har dragit i alla spakar och justerat alla reglage i RAW och i Photoshop. 
 ...

Friday, January 31, 2014

Kirkut to niepoprawne określenie cmentarza żydowskiego

To nie kirkut tylko cmentarz żydowski z 1787 r. w Sztokholmie.  Zdjecie zrobione jesienia 1907 roku. Po szwedzku kirkut to kyrkacmentarz żydowski  - judisk begravningsplats.



Kirkutkierkowkiercholkirchol (od dawnego niem. określenia cmentarza 
Kirchhof, 
pochodzącego od słów 
Kirche
kościół” i 
Hof 
oznaczającego otoczenie obiektu, np. teren przy budynku.

Pisze Wikipedia
Kirkut to określenie cmentarza żydowskiego od wieków 
używane przez Polaków, (katolików), głównie mieszkańców Galicji

Po wytłumaczeniu żużywanie kirkut  zamiast cmentarz żydowski jest właściwie, niewłaściwe pisze Wiki:


W 1287 we wsi Czaszki założono cmentarz żydowski obecnie zwanym starym cmentarzem żydowskim w Kaliszu, jednym z najstarszych polskich kirkutów.

Podstawową różnicą między cmentarzem chrześcijańskim, a żydowskim jest odmienne traktowanie grobu. 
Poczucie chrześcijańskie pozwala na jego naruszenie i na dokonanie nowego pochówku po określonym czasie. Cmentarz nieużywany przez długi czas może być zlikwidowany. 
Według zasad judaizmu, każdy nagrobek i cały cmentarz żydowski jest nienaruszalny, tak długo, jak znana jest jego lokalizacja.

Rozbrat - Kurs ratowników wodnych 50-lat - WOPR legitymacja nr. 155


Dokładnie 50 lat temu, zimą, chodziłem na kurs ratowników wodnych na ul. Rozbrat 26. 

Pływalnia Rozbrat to "kameralna, 25 metrowa, 3 torowa pływalnia położona w sercu zielonego Powiśla".

Stopień ratownika wodnego II klasy uzyskałem w 1964 roku a ratownika wodnego klasy I w 1966 roku. Nie wpisany gdyż byłem wówczas małolatem i miałem czekac na wpis jak skończe 18 lat. Nie doczekałem, wyjechałem z Polski.




Thursday, January 30, 2014

Winter - Under the Bridges of Stockholm at noon!!! Homeless!



There are people that live in homelessness in Stockholm and that are forced to sleep outside ...






Monday, January 27, 2014

Zagłada - Dzień Pamięci o Ofiarach Holokaustu - 6 świec dla 6 milionów





Dzień Pamięci o Ofiarach Holokaustu
A ja nie mam ani jednego zdjęcia dziadka 
Gabriela Rozentala z Warszawy, ani
Barucha Wassermana z miasta Pińsk!


W domu w Warszawie w starej ramce stała fotografia Janusza Korczaka. Wtedy myślałem że Korczak to mój dziadek. Nie było innych zdjęć ani obrazów. Teraz mam zdjęcie Korczaka w innej ramce a do tej ramki warszawskiej wprowadził się mój Tata.



W domu w Warszawie w starej ramce stała fotografia Janusza Korczaka. Wtedy myślałem że Korczak to mój dziadek. Nie było w domu innych zdjęć ani obrazów. Teraz mam zdjęcie Korczaka w innej ramce a do tej ramki warszawskiej wprowadził się mój Tata. © copyright.
6 świec dla 6 milionów - 6 milionów zamordowanych - tylko dlatego, że byli Żydami. Jeśli byśmy chcieli odczytać nazwiska wszystkich tych, którzy zginęli i dać każdemu pięć sekund, trwało by to 347 dni, jeśli byśmy czytali, bez przerwy, dzień i w noc. 
Tylko czytanie nazwisk zamordowanych dzieci żydowskich zajęło by trzy miesiące.

Förintelsen - 6 ljus för 6 miljoner

6 ljus för 6 miljoner

Jag fick aldrig träffa de. 
Inte mormor, inte farmor!
Inte farfar, inte morfar!
Av morfar Gabriel Rozental och 
farfar Baruch Wasserman 
har jag inte ens bilder!

Hemma i Warszawa fanns bara ett fotografi i den gamla ramen av järn. Det var ett fotografi av Janusz Korczak. Därför trodde jag i alla år att Korczak är min farfar. Sk. då det fanns inga andra upphängda bilder eller tavlor. Nu har jag ett foto av Korczak i en annan ram och i ramen från Warszawa finns numera min pappa. 

Mina barn har haft en underbar farfar men jag har aldrig träffat min och har inte ens fotografi av honom.


Janusz Korczak som jag trodde var min farfar

Järnram från Polen. I den stod en bild av Janusz Korczak. Ramka z Królewskiej 2. W Warszawie stała w niej fotografia Janusza Korczaka. Wtedy myslałem ze Korczak to mój dziadek. Teraz mam zdjecie Korczaka w innej ramce a do tej ramki warszawskiej wprowadził się mój Tata. © copyright.
6 ljus för 6 miljoner - siffran 6 miljoner mördade – bara för att de är judar – Om vi skulle läsa eller räkna upp namnen på alla dem som mördades och ge varje namn fem sekunder var skulle det ta 347 dagar om vi läste dygnet runt. Bara att läsa upp namnen på de judiska barnen som mördades skulle ta tre månader.

Sunday, January 26, 2014

Henryk Goldszmit i jego pseudonim Janusz (Janasz) Korczak - Henryk Goldszmit and his pseudonym



Henryk Goldszmit i jego pseudonim
W 1898 Korczak wziął udział w konkursie na sztukę teatralną, ogłoszonym przez Ignacego Jana Paderewskiego na łamach czasopisma „Echo Muzyczne, Teatralne i Artystyczne”. Na konkurs Korczak wysłał dwa utwory, w tym wyróżniony czteroaktowy dramat Którędy? (sztuka nie zachowała się). Zgodnie z regulaminem konkursu, użył pseudonimu i podpisał się: „Janasz Korczak”. Ten pseudonim literacki zaczerpnął z powieści Kraszewskiego Historia o Janaszu Korczaku i o pięknej Miecznikównie. Od 1900, publikując w „Wędrowcu” cykl felietonów pod tytułem Dzieci i wychowanie, zaczął używać powszechnie znanego pseudonimu „Janusz Korczak”. Z Janasza zrobił się Janusz...



From Moski, Joski i Sróle



Henryk Goldszmit and his pseudonym
In 1898 he used Janusz Korczak for the first time as a writing pseudonym in the "Paderewski Literary Contest". The name originated from the book Janasz Korczak and the Pretty Swordsweeperlady (O Janaszu Korczaku i pięknej Miecznikównie) by Józef Ignacy Kraszewski. Later he changed from Janasz to Janusz....