Saturday, November 26, 2022

Plagiarist Daniel Leviathan from University of Lund.

One Year Ago

Plagiarist Daniel Leviathan appears once again at the recorded meeting of the "Living History Forum" (Swedish government organization) on November 21, 2021, at the Sigtuna Foundation to tell the story of Holocaust survivors who came to Sweden on White Boats in 1945.

Swedish Holocaust Memorial Association (SHMA) has informed the director of the Sigtuna Foundation of the previous cases of plagiarism of the research conducted by us that were officially notified to the Rector of Lund University. Despite plagiarism Daniel Leviathan commits many errors in retelling the story, betraying a lack of insight and true knowledge about this matter.

Plagiat är en medveten direkt upprepning eller efterbildning av annan författares eller konstnärs arbete utan angivande av källan. Plagiat kan bryta mot olika former av immaterialrätt eller mot branschetiska, här forskar- och akademiska regler.

Friday, November 25, 2022

Vita båtar S/S Kastelholm och M/S Kronprinssesan Ingrid, utan att byta "habitus", flyttade de polska repatrianderna från Malmö till Gdynia.Innan dess så har båten S/S Kastelholm flyttat på tyska soldater och officerare från Sverige till Tyskland.

Under nästan hela andra världskriget låg S/S Kastelholm vid kajen vid Gamla Stan i Stockholm.
En av första resor för S/S Kastelholm efter sjösättningen


Den l juni 1945 vid en återkommande konselj på Stockholms slott fattade Kungl. Maj :t ett förberett beslut om en omfattande humanitär insats, att under en månad från slutet av juni till slutet av juli skulle 10 000 före detta koncentrationslägerfångar föras sjöledes från Tyskland till Sverige. Det handlade huvudsakligen om de fd fångarna som låg på ett tillfälligt sjukhus med över 13 600 bäddar i Bergen-Belsen. Det var de allierade och UNRRA som låg bakom det.

Fyra inhyrda civila fartyg och marinens HMS Prins Carl skulle delta i aktionen. I alla de fem fartygen hade man startat rätt så omfattande anpassningsarbeten inför det nya uppdraget. Förberedelser skedde långt innan man fattade det officiella beslutet på Stockholms Slott.

Två av fartygen var precis färdigbyggda och var rena lastfartyg (M/S Rönnskär och M/S Kärskär) medan de andra två, S/S Kastelholm och M/S Kronprinsessan Ingrid var redan mer anpassade till personbefodran. S/S Kastelholm tillhörde AB Svenska Amerikalinien och Rederi AB Göteborgs-Fredrikshavnlinjen var ägaren av M/S Kronprinsessan Ingrid. Stockholms Rederi AB Svea ägde de nybuggda M/S Rönnskär och Karskär. Kostnaderna för uthyrning av de respektive fartygen sattes till: S/S Kastelholm 1250 kr/dygn, M/S Kronprinsessan Ingrid 1600 kr/dygn samt M/S Karskär och Rönnskär l 050 kr/dygn. Då M/S Karskär och Rönnskär var fraktfartyg, tillfälliga passagerarfartygscertifikat utfärdades av Kungl. Kommerskollegium för Karskär och Rönnskär med 294 passagerare. Kronprinsessan Ingrid och Kastelholm fick certifikat för 527 resp 242 passagerare.

M/S Kronprinsessan Ingrid
Under nästan hela andra världskriget låg S/S Kastelholm vid kajen vid Gamla Stan i Stockholm medan M/S Kronprinsessan Ingrid var förtöjd i Göteborg.

Under juni-juli 1945 har båda fartygen varit med aktionen som senare fick ett namn Vita Båtar. Efter denna aktion flyttade gjorde Kastelholm ett okänt för mig antal resor från Malmö till Tyskland med tyska soldater och officerare (troligen både Wehrmacht och SS).

Därefter startade "de polska repatriandi resorna", oktober-december 1945 där både Kastelholm och Kronpronssesan Ingrid var involverade..

S/S Kastelholm gjorde senare (sommaren 1946 och 1947) även resor till Antwerpen och Calais med bl.a. holländska fd. koncentrationsläger fångarna som kom till Sverige vid krigsslutet. Vid båda resorna fanns judiska barn och ungdomar som skulle vidare till Eretz Israel.

Datum och antalet repatriander då S/S Kastelholm anlöpte hamnen i Gdynia. Avresehamnen var Malmö.
7 oktober 215
12 oktober 203
16 oktober 205
2 november 210
16 november 216
21 november 288
27 november 220
2 december 208
6 december 216
10 december 210
17 december 256
Totalt: 2 347


För förflyttningen av de polska repatriandi användes förutom S/S Kastelholm även M/S Kronprinsessan Ingrid, ett annat fartyg som deltog aktionen Vita Båtar. De två fartygen gjorde sammanlagt 22 resor med repatriander till Polen.

Det var den Kungliga Marinförvaltningen skrev avtal om charter av S/S Kastelholm M/S Kronprinsessan Ingrid. Efter att båda fartygen har under juni-juli 1945 transporterat f.d. koncentrationslägerfångar från Lübeck till Sverige. Nu skulle polska f.d. interner från koncentrationslägren och andra flyktingar transporteras till hemlandet. Många av repatriandi kom faktiskt med de nämnda båtarna till Sverige under juni-juli 1945.

Med M/S Kronprinsessan Ingrid som hade mycket större kapacitet än S/S Kastelholm har under perioden 6 oktober och 4 november 1945 återfördes under nio resor mellan Malmö och Gdynia 2 828 passagerare.

De flesta repatriander kom till fartygen direkt från flyktingslägren i södra Sverige. I Polen togs de emot i Gdynia av den polska repatrieringskommissionen. Efter kontroll i samband med ombordstigning – vid varje resa medfördes runt 300 passagerare – erhöll var och en ett matkort, två militärkappor och ett stoppat papperstäcke

Kronprinsessan Ingrid hade legat upplagd sedan krigsutbrottet hösten 1939 och det tog några dagar att mönstra besättning och göra henne färdig för avfärd. På kvällen den 11 juni avgick fartyget till Karlskrona örlogsvarv där vissa anpassningar skulle ske. På bildäck skulle det anordnas liggplatser för 156 patienter. Befintliga passagerarhytter skulle användas av Röda kors-personal samt 31 patienter, och utöver de 187 liggplatserna fanns plats för ytterligare 330 patienter utan behov av liggplats.

Efter att ha firat Midsommar, på eftermiddagen den 23 juni avgick så Kronprinsessan Ingrid, Prins Carl, Kastelholm och Rönnskär mot Lübeck, eskorterade av tre tyska minsvepare från basen i Kiel. Den tyska eskorten använde röjsvep och akustiska svep och man följde en utmärkt led från Trelleborg till Travemünde, vilket tog drygt 13 timmar. 
Floden Trave var full av vrak men tysk lots medföljde konvojen in till Lübeck. 
Under nästan hela andra världskriget låg S/S Kastelholm vid kajen vid Gamla Stan i Stockholm. Innan dess trafikerade den mellan olika hamnar i Östersjön, bl.a. finska och polska hamnar. Under juni-juli 1945 har den varit en Vit Båt och flyttade fd. koncentrationslägerfångar mellan Lübeck och Stockholm. Därefter gjorde den ett okänt för mig antal resor från Malmö till Tyskland med tyska soldater och officerare (troligen både Wehrmacht och SS).





De polska repatriandernas riktigt tillförlitliga informationskälla i Sverige var Zygmunt Lakocinski och veckotidskrift Polak.





Thursday, November 24, 2022

199 personer anlände den 15 juli 1945 till Frihamnen i Stockholm och bland de fanns män - Den märkliga sammansättningen är numera delvis uppklarad - Möte med Grunwald Nikolaus i Israel i maj 2022.


Vid den planerade tidpunkten för SS Kastelholms avresa, den 11 juli 1945 fanns det helt enkelt inte tillräckligt med kvinnor för att fylla kvoten för fartygets överfart (200-202) till Stockholm.  DP-2 kortet som fylldes av UNRRA tjänstemän i Lübeck berättar hans historia som upprepades inte ett hundratals gånger men, tyvärr, miljontals gånger "Kom till Auschwitz Birkenau 1944 med sina föräldrar, separerades...". Mitt möte med Grunwald Nikolaus som kom med S/S Kastelholm till Sverige ägde rum i Israel i maj 2022. 

Grunwald Nikolaus var fånge i KL Mittelbau-Dora, även känt som Dora-Mittelbau. Lägret anlades 1943 av koncentrationslägerfångar från Buchenwald. Mittelbau-Dora försörjde den underjordiska fabriken Mittelwerk med personal för att bland annat bygga V-2-raketen men även andra försöksvapen. Full produktion uppnåddes under hösten 1944, varvid ett ovan jord beläget bostadsläger byggdes. Tidigare hade fångarna, som mest över 12 000 stycken, hållits under jord dygnet runt. I början av april 1945 påbörjade SS tömningen av lägret. Merparten av fångarna sändes till Bergen-Belsen.

I början av april 1945 påbörjade SS tömningen av Mittelbau lägret. Merparten av fångarna sändes till Bergen-Belsen.

Grunwald Nikolaus var fånge i KL Mittelbau-Dora, även känt som Dora-Mittelbau. Lägret anlades 1943 av koncentrationslägerfångar från Buchenwald. Mittelbau-Dora försörjde den underjordiska fabriken Mittelwerk med personal för att bland annat bygga V-2-raketen men även andra försöksvapen. Full produktion uppnåddes under hösten 1944, varvid ett ovan jord beläget bostadsläger byggdes. Tidigare hade fångarna, som mest över 12 000 stycken, hållits under jord dygnet runt. I början av april 1945 påbörjade SS tömningen av lägret. Merparten av fångarna sändes till Bergen-Belsen. Efter befrielsen av Bergen-Belsen kom Grundwald Nikolaus med den Vita båten S/S Kastelholm till Stockholm. Efter att ha fått tillbaka hälsan startade han sin resa söderöver, till Eretz Israel där han bor idag.


Den Vita Båten S/S Kastelholm hade ett kodnamn "Black Ship" vid avgången från Lübeck den 11 juli 1945. Ombord fanns 199 passagerare. Bland de få "sittande", läs mindre sjuka, fanns en judisk pojke från Jugoslavien och hans kusin. Det märkliga var att Stockholm och beredskapssjukhuset i Sigtuna skulle ha hittills varit en "kvinnlig destination" så har i denna tredje transporten från Lübeck kommit ett antal män och pojkar.

Som nämndes så bland de199 personer anlände den 15 juli 1945 till Frihamnen i Stockholm fanns män. Detta förhållande var lite speciellt då vid de tidigare två transporter som kom till Stockholm och beredskapssjukhuset fanns det nästan uteslutande kvinnor.  Den märkliga sammansättningen är numera delvis uppklarad. Det handlade faktiskt om logistiken i Lübeck och på Swedish Transit Hospital där.
Vid den planerade tidpunkten för SS Kastelholms avresa, den 11 juli 1945 fanns det helt enkelt inte tillräckligt med kvinnor för att fylla kvoten för fartygets överfart (200-202).  När Grunwald Nikolaus tillfrågades idag, den 24 november 2022 om sin kusin vars namn står på DP-2 kortet så sa han att han hade ingen kusin med sig. Troligen var det ett sätt att resa tillsammans med en lägerkollega.

Mitt möte med Grunwald Nikolaus som kom med S/S Kastelholm till Sverige ägde rum i Israel i maj 2022.

Många av de kvinnliga judiska överlevande vari mycket dålig hälsotillstånd och avled dagar eller veckor efter ankomsten och ligger begravda i den delen av begravningsplatsen som är närmast ingången. Bland de, Ajnhorn, Österreicher och Polgart. Sari Grünberger som kom med samma transport dog den 16 januari 1946. Hennes gravsten var helt oläslig och Föreningen Förintelsens Minne totalrenoverade den.

Efter befrielsen av Bergen-Belsen kom Grundwald Nikolaus med den Vita båten S/S Kastelholm till Stockholm. Efter att ha fått tillbaka hälsan startade han sin resa söderöver, till Eretz Israel där han bor idag.



Många av de kvinnliga judiska överlevande vari mycket dålig hälsotillstånd och avled dagar eller veckor efter ankomsten och ligger begravda i den delen av begravningsplatsen som är närmast ingången. Bland de, Ajnhorn, Österreicher och Polgart. Sari Grünberger som kom med samma transport dog den 16 januari 1946. Hennes gravsten var helt oläslig och Föreningen Förintelsens Minne totalrenoverade den.






Tuesday, November 22, 2022

Prepandemic and post-pandemic studies of the Janusz Korczak-related artifacts at the archives of the Ghetto Fighters House in Israel.

Helenka Lewi-story. Here, is her own description of the photo of Janusz Korczak (P. Dr.) and "Pani Stefa". The girl in the photo is Cesia Grynbaum.

Prepandemic and post-pandemic studies of the Janusz Korczak-related artifacts at the archives of the Ghetto Fighters House in Israel.

Now, 2022, I know exactly what to do and how to limit my projects. Besides the photos, I have to analyze handwritten documents in Polish.

From Jurek Snopek and Roman Wroblewski book. Helenka Lewi-story. Here, is her own description of the photo of Janusz Korczak (P. Dr.) and "Pani Stefa". The girl in the photo is Cesia Grynbaum.
Great thanks to the Ghetto Fighters Archives in Israel for letting me continue my "pre-pandemic" project.
See You Again in January 2023

Sunday, November 20, 2022

"הולכת כמו יהודיה" "מברשת גילוח חרוכה" ו"מרגיש כאב" הם כותרותיהם של שלושה פרקים נפרדים על ילדיו של קורצ'ק, שבזכותם נשמרו רוב התצלומים מבית היתומים ברחוב בקרוכמלנה ובמחנות קיץ בגוצלאבק.

 "הולכת כמו יהודיה" "מברשת גילוח חרוכה" ו"מרגיש כאב" הם כותרותיהם של שלושה פרקים נפרדים על ילדיו של קורצ'ק, שבזכותם נשמרו רוב התצלומים מבית היתומים ברחוב בקרוכמלנה ובמחנות קיץ בגוצלאבק.

התמונות שרדו הודות לשתי בנות, צסיה והלנקה, עם מספרי בית היתומים 8 ו-55 משנת 1939, וילד, שלמה, שאת מספרו איני יודע עדיין ועזב את בית היתומים ב-1935.

צסיה היא צסיה גרינברג, הלנקה היא הלנקה לוי ושלמה היא שלמה נדל. צסיה שרדה את השואה בפולין, שלמה ברוסיה והלנקה בארגנטינה.


התמונה נשמרה הודות להלנקה עם מספר בית היתומים, 55 משנת 1939.

התמונה נשמרה הודות לילד שלמה שעזב את בית היתומים ב-1935.

התמונה נשמרה בזכות צסיה עם מספר בית היתומים, 8 משנת 1939.

“Chodzi jak Żydówka”, “Zwęglony pędzel do golenia” i “Uczucie bólu” to tytuły trzech oddzielnych rozdziałów o dzieciach Korczaka dzięki którym zachowała się większość fotografii z Domu Sierot na Krochmalnej i koloniach na Gocławku.



“Chodzi jak Żydówka”, “Zwęglony pędzel do golenia” i “Uczucie bólu” to tytuły trzech oddzielnych rozdziałów o dzieciach Korczaka dzięki którym zachowała się większość fotografii z Domu Sierot na Krochmalnej i koloniach na Gocławku.

Zdjęcia zachowały się dzięki dwóm dziewczynkom, Cesi i Helence z numerami Domu Sierot 8 i 55 z 1939 roku i chłopcu Szlomo którego numeru jeszcze nie znam i który opuścił Dom Sierot w 1935 roku.

Cesia, to Cesia Grynberg, Helenka to Helenka Lewi a Szlomo to Szlomo Nadel. Cesia przeżyła Zagładę w Polsce, Szlomo w Rosji a Helenka w Argentynie.

Zdjęcie zachowało się dzięki Helence z numerem Domu Sierot, 55 z 1939 roku.

Zdjęcie zachowało się dzięki chłopcu Szlomo  który opuścił Dom Sierot w 1935. 


Zdjęcie zachowało się dzięki Cesi z numerem Domu Sierot, 8 z 1939 roku.