Wednesday, October 21, 2020

Grünewald Isak och Förintelsen

Isak Grünewald var son till en gårdfarihandlare inflyttad från Polen. Han blev en av sin tids enskilt främsta måltavlor för antisemitiska tongångar och karikatyrer inom den svenska pressen, särskilt under 1910- och 1920-talen. Han tålde inte antisemiter.
Under den mörka 1940-talet var han medveten vad skulle ha hänt med honom om han fanns utanför Sveriges gränser.

Förra året fanns denna litografi av Grünewald på auktion i Stockholm men den gjorde ont när jag tittade på den så jag avstod från att köpa den. Slutpriset var på 450:-. Jag har uppfattat litografin som ett utryck för situationen av många europeiska judar vilka efter krigets slut hade ingenstans att återvända till. De hade inga syskon eller föräldrar, de var en monogeneration. Vad litografin exakt föreställer och när den var gjord vet jag inte. Jag vet vad jag har för associationer när jag tittar på den. Konstnär: Isaac Grünewald.

Ett omslag till inbjudan till en välgörenhetssoaré i Kungliga Operan den 15/3 1943. Finns i Riksarkivet.
Soarén skulle inbringa medel för räddning och överföring av judiska barn till Eretz Israel. Stöd till Keren Kajemet.
Konstnär: Isaac Grünewald.


75 år - Vita båtar och Vita bussar - Hur skall "Slutet" av andra världskriget och mottagning av fångar ur koncentrationsläger omnämnas? En talande tystnad år 2020 tycks ha ersatt 40-talets gråa lappar!

I år är det 75 år sedan Vita båtar har gått i fyra veckor i skytteltrafik mellan hamnen i centrum av Lübeck och ett flertal av svenska hamnar på både öst- och västkusten. Båtarna hade som cargo överlevande från tyska koncentrationsläger. De flesta överlevande kom från ett gigantiskt brittiskt sjukhus i närheten av det forna lägret med 12 000 bäddar. Detta kan jämföras med antalet sjukhusbäddar i hela Sverige år 2020 som ligger på ca 2 000 för hela Sverige. Många av patienterna på det brittiska sjukhuset gick inte att rädda. Nya gravar grävdes i det forna koncentrationslägrets område - massgravar och därefter enskilda gravar. Under 3 månader efter Bergen-Belsens befrielse har 23 000 före detta fångar dött där. Av de var 90% judar. Läget på sjukhuset och i det intilliggande lägret för displaced persons blev svår att bemästra. Det handlade inte enbart om Bergen-Belsen men om de flesta av koncentrationslägren där man höll kvar fångarna bakom taggtråd. Många upplevde inte det som en befrielse. De överlevande tvingades fortsättningsvis sova i sina bunkrar, bära lägeruniformer eller tyska uniformer av sina forna SS-vakter. Det rådde också ett strikt förbud att lämna läge. Ingen post. Visserligen blev maten något bättre och medicinsk personal tog hand om offren men förhållandena i lägren var i det närmaste ohållbara. Motivationen att hålla fortsättningsvis de överlevande bakom taggtråd var olika. Allt från medicinska ock epidemiologiska till eventuella vendettor från fångarnas sida riktade mot den tyska befolkningen.

De allierade på plats var medvetna om situationen redan då de befriade lägren under april 1945. Det behövdes en avlastning, en ventil. Särskilt när det gällde de sjuka överlevande. De riktade ögonen på Sverige som genom Vita bussars aktion försökte att bättra sitt skamfilade rykte som "nästan ett Nazi allierat land"!

Den 22 juni 1945 när den dåliga behandlingen av Förintelsen överlevande nådde Washington, skickade president Harry S. Truman en särskilt sändebud till Europa, Earl G. Harrison, dekanus vid University of Pennsylvania Law School. Harrison skulle undersöka DP läger och situationen för de judiska överlevande. Harrison chockades det han såg.

Åtgärderna att iordningställa fartygen för sjuktransporter sattes igång innan regeringen och kungen skrev under beslutet. Bl.a. avdelades det militära lasarettsfartyget Prins Carl fyra privatägda fartyg hyrdes in – M/S Kronprinsessan Ingrid, S/S Kastelholm (på bilden ovan), M/S Karskär och M/S Rönnskär. Vita båten S/S Kastelholm gjorde flera resor till Stockholm inom UNRRAs program Vita båtar. Första gånger kom den till Stockholm den 1 juli 1945.

Vita båten S/S Kastelholm gjorde flera resor till Stockholm inom UNRRAs program Vita båtar. Första gånger kom den till Stockholm den 1 juli 1945.

De sägs att hjälporganet UNRRA begärde från Sverige såsom en del i krigskompensationen att ta emot 10 000 människor, tidigare fångar i koncentrationslägren. En del källor skriver att det var "ett svenskt erbjudande". I alla fall en stor humanitär hjälpinsats planerades och sjösattes snabbt. Åtgärderna att iordningställa fartygen för sjuktransporter sattes igång innan regeringen och kungen skrev under beslutet.

Bl.a. avdelades det militära lasarettsfartyget Prins Carl medan fyra privatägda fartyg hyrdes in – M/S Kronprinsessan Ingrid, S/S Kastelholm, M/S Karskär och M/S Rönnskär. Sidorna målades med fartygens namn i stora bokstäver, med texten "Sverige" och Röda Kors-märket. Armadan samlades utanför den skånska kusten redan den 21–22 juni 1945.


Följande förordnande hade undertecknats vid konseljen 1 juni 1945 av Gustaf V. Det har inte publicerats tidigare fast det gäller i högsta grad Förintelsens överlevande. Det handlar om ett svenskt deltagande i UNRRA-aktionen. Troligen hade ett informellt beslut fattats redan tidigare, direkt efter förfrågan/kravet från UNRRA. När det formella beslutet fattades i konseljen den l juni så var redan förberedelserna för aktionen i full gång. De för uppdraget valda båtarna var klart ombyggda för uppdraget redan den 20 juni trots att det rådde strejk i varven.

Ett signal-meddelande under tredje veckan av Vita båtar aktionen. Dr. Hans Arnoldson skriver: Programmet tycks ändra sig. Stop. Engelsmännen har svårt att samla de tänkta 1000.  Stop.  Idag har de angivit 8500 som slutsumma.  Stop. Sista sändningarna har varit helt friska och en del måste återsändas. Stop.  Andra var för dåliga och vi har 100 inte transportabla.  Stop. Idag har jag överenskommit att det är svenska läkare som skall välja ut patienter i de olika lägren.  Stop Av de 450 som var aviserade till idag kommer endast 93. Stop. Enligt nya fastställda programmet skulle anlända 18/7 500, 19/7 500, 20/7 165. Stop. 21/7 100 barn skulle anlända från Bergen Belsen och.. 

Om den fantastiska svenska insatsen kan man få information på nätet i Föreningen Förintelsens Minne/Swedish Holocaust Memorial Association fotoutställning De befriade 1945. Utställningen handlar om människor, om överlevande och de som tog hand om de. Över 100 000 besökare har sett utställningen.

Det speciella är att det var endast vår organisation (Föreningen Förintelsens Minne, Swedish Holocaust Memorial Association) som uppmärksammade på ett positivt sätt 75 års minne av denna värdefulla hjälpinsatsen. Vare sig den svenska massmedian eller enskilda överlevande tog upp ämnet. Samma sak hände 1995 då jag ville uppmärksamma 50 års minne me ett Holocaust Monument - Namnmonument vid Stockholms synagoga. Då förekom det röster från Judiska församlingens ledning: Vi svenska judar har ingen koppling till Förintelsen.
Liknande röster sändes i media och finns även i SVT arkiv. År 1995 publicerade Föreningen Förintelsens Minne boken 6 tusen av 6 millioner - ett requiem som förutom de insamlade namnen på Förintelsens offer beskrev de olika svenska insatserna i krigets slutskede. De Vita båtarna nämns där av prof. Halina Neujahr fd fånge i fem koncentrationsläger som själv kom med en Vit båt till Norrköping. Judiska församlingen har då inte lyckats att stoppa bara förhala Monumentets iordningställandet. Monumentet som Roman Wasserman Wroblewski och Halina Neujahr var initiativtagare till.

Judiska församlingen i Stockholm (ordförande Aron Verständig, generalsekreterare Isak Reichel) uppmärksammade minnet genom en redan omskriven skändning av Förintelsemonumentet 6 stenar - 6 miljoner som markerade gravarna av de som transporterades till Sverige med Vita båtar och dog star därefter, flera samma månad de kom till Stockholm, således under juli 1945.


Judiska församlingen i Stockholm (ordförande Aron Verständig, generalsekreterare Isak Reichel) uppmärksammade minnet genom en redan omskriven skändning av Förintelsemonumentet 6 stenar - 6 miljoner som markerade gravarna av de som transporterades till Sverige med Vita båtar och dog star därefter, flera samma månad de kom till Stockholm, således under juli 1945. De 6 minnesstenar markerade dels gravfältet som Mosaiska och därefter Judiska församlingen i Stockholm har misskött i 70-tal år dels så var bar de namn på de 6 utrotningsläger där de i Stockholm begravda miste sina föräldrar och syskon.



Sunday, October 18, 2020

Lövhyddan vid Stockholms synagoga - "Den ser lite speciellt ut för att vara en lövhydda" sa programledaren - Sukkan eller Däckbytartält?



Frågan kvarstår vem som är ansvarig att inför en TV inspelning en lövhydda ser ut både till det yttre och den inre som en däckbytartält? Det fanns visserligen kaffe och vindruvor på bordet  i lövhyddan men det har man också i däckbytartältet, se nedan. Varför visas inte andra dokumentära inslag som beskriver glädjen (karakteristisk för denna helg) och byggandet och dekoration av en Sukka?



Lövhyddan skall vara öppen på ena sidan. Åtminstone under TV-inspelningen. Taket skall vara täckt av något som grodde ur jorden (på engelska Scach).


Lövhyddan skall vara öppen på ena sidan. Åtminstone under TV-inspelningen. Taket skall vara täckt av något som grodde ur jorden (på engelska Scach). Här rabbin Chaim Mina Greisman med en hydda på en släpvagn. Taket var gjort av halm och man kunde se himmelen.

Lövhyddan skall vara öppen på ena sidan. Åtminstone under TV-inspelningen. Taket skall vara täckt av något som grodde ur jorden (på engelska Scach).


SVT har gjort "ett informativt program" om hösthelgen Sukkot, lövhyddohögtiden, inspelat vid Stockholms Synagoga, i synagogans Sukka (lövhydda). Sukkot firas den 15–22 i höstmånaden tishré (september–oktober) och varar i sju dagar, varav de två första är helgdagar. I år handlar det om 2-9 oktober. Under den glädjerika högtiden byggs lövhyddor till minne av uttåget ur Egypten. Dessa symboliserar de tillfälliga boningar som uppfördes under den långa vandringen från Egypten till landet Israel.

Förra året så körde jag till Sukkan en massa löv och kvistar. Kom med firmans stora Ford Transit till Wahrendorfsgatan. Efter några sekunder kom Polisen. Jag passade på att berätta om Sukkot-högtiden. Berättade för de unga poliserna att man före Förintelsen byggde lövhyddor över hela Europa. Att skolbarnen var med och byggde och dekorerade Lövhyddan. Jag berättade att man åt och sov i hyddan i en vecka och att man gör det fortsättningsvis i varmare trakter. Då det handlade om lövhydda så skulle finnas kvistar och löv och att man kunna kunna se genom taket himmelen och stjärnor på natten. 

Förra året så hade Sukkan åtminstone både löv och kvistar. Det var Anna Nachman som tänkte på det. Nu, i Tv-programmet såg Sukkan som ett däckbytartält. Det är ofta att däckbytarveckan infaller samtidigt som Sukkot. I Sverige är det tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april.


Frågan kvarstår vem som är ansvarig att inför en TV inspelning en lövhydda ser ut både till det yttre och den inre som en däckbytartält? Det fanns visserligen kaffe och vindruvor på bordet i lövhyddan men det har man också i däckbytartältet. Varför visas inte andra dokumentära inslag som beskriver glädjen (karakteristiskt för denna helg) och byggandet och dekoration av en Sukka?

En rabbin i Stockholm, Chaim Mina Greisman som förestår Chabbadrörelsen gjorde en lövhydda på en bilsläp. Den hyddan hade en enkel stråtak till åminnelse av vandringen och de gamla hyddorna.

Programmet som flera andra statliga produktioner förflyttar sig snabbt från det judiska till Fryshuset och integrering.

Under ett zoom-mötet oktober 2020 hade Judiska församlingen förklarat att projekt efter projekt har inte kunnat genomföras p.g.a. covid-19. Man nämnde inte det enda projektet som Judiska Församlingen genomförde. 

Det handlar om skändningen av Holocaustmonumentet 6 stenar - 6 miljoner som Judiska församlingen på 75 årsdagen av Vita båtarnas ankomst till Stockholm forslade bort till det okända. På marken mellan gravarna av fångarna från Bergen-Belsen som kom med de Vita båtarna lämnade de djupa, A3 stora spår efter de 6 stenar som symboliserade dödsplatsen av de i Stockholmsbegravda offrens närmaste familj. Dödsplatserna bar namn - AUSCHWITZ, BELZEC, CHELMNO, MAJDANEK,  SOBIBOR och TREBLINKA.


Under ett zoom-mötet oktober 2020 hade Judiska församlingen förklarat att projekt efter projekt har inte kunnat genomföras p.g.a. covid-19. Man nämnde inte det enda projektet som Judiska Församlingen genomförde. Det handlar om skändningen av Holocaustmonumentet 6 stenar - 6 miljoner som församlingen på 75 årsdagen av Vita båtarnas ankomst till Stockholm forslade bort till det okända. På marken mellan gravarna av fångarna från Bergen-Belsen som kom med de Vita båtarna lämnade de djupa, A3 stora spår efter de 6 stenar som symboliserade dödsplatsen av de i Stockholmsbegravda offrens närmaste familj.