En person som överlevde massakern (spelade död efter att ha skjuttits) beskrev exakt hur det gick till:
Sedan såg jag en "korridör" med två rader tyskar (och ukrainska poliser) på båda sidor. En eller två av dem hade batonger eller hundar. Alla höll gummibatonger eller stora tunga träpåkar. Vi skulle passera hela korridoren, som jag kallat den här slakten. Alla gick igenom. Jag stannade en stund för att jag var rädd för att fortsätta. När människor passerade genom korridoren, slogs de av tyskarna (och poliserna) från båda sidorna av korridören. Om
någon föll, blev man angripen av en hund som rev ens kläder och kropp. Slagna, blodiga och skräckslagna sprang folk ned längs korridören mot de ukrainska polismännen som beodrade de klä av sig nakna och rev kläderna av offren. Poliser slog dem fruktansvärt med vad som hade till hands. Vissa poliser och frivilliga hade på sig även knogjärn.
Avhumanisering. En grupp förnekar en annan grupps mänskliga värde. Nazisternas systematiska avhumanisering av judarna var en av faktorerna att den lokala befolkningen i flera länder inte bara blev nazisternas medlöpare eller verktyg. De tog själva initiativ till pogromer och mord. De blev på sätt och viss själva avhumaniserade. Det som hände i Jedwabne och Babij Jar är precis som Treblinka och Auschwitz är bara ett exempel på det. Det var flere pogromer såsom i Jedwabne, det fanns fler utrotningsläger som Treblinka och det fanns flera platser som Babij Jar - Бабин Яр - Бабий Яр. Det finns ett ord som heter kolaboranter som betyder i ordagrant översättning medarbetare. Under kriget var det de som samarbetade med nazisterna. Men i många fall var det inte kolaboranter. De körde som man säger "eget race".
Den tyska invasionen av Sovjetunionen, Operation Barbarossa, startade den 22 juni 1941. Omedelbart bakom stridstrupperna inledde SS specialstyrkor och polisbataljoner, inte sällan med medhjälpare ur lokalbefolkningen, massavrättningar: först endast av judar i vapenför ålder men inom kort även av barn, kvinnor och åldringar. Hela byar och samhällen utplånades på sin judiska befolkning.
Före den nazistiska invasionen 1941 hade Ukraina flest judar i Europa och blev därför en av de viktigaste platserna för nazisternas folkmordsplaner. Två år innan, in september 1939 hade hundratusentals lyckades evakuera sig österut huvudsakligen från östra Polen. I det tysk-ockuperade Polen anlades getto dit städernas judar hänvisades att dväljas i ekonomisk misär och under sanitära missförhållanden. På ockuperade områden anlades närmare 1000 getton som blev mer eller mindre långvariga, från någon månad till över ett år som mest.
Den 22 juni 1941 anföll Tyskland sin tidigare bundsförvant Sovjetunionen (Operation Barbarossa) och den 19 september samma år intog tyska armén stora delar av Kiev. Slaget om Kiev resulterade i en stor inringning av sovjetiska trupper. Det anses vara den största inringningen av trupper i historien. Operationen pågick från den 7 augusti till den 26 september 1941 då nästan hela Sydvästfronten av Röda armén blev omringad. Tyskarna hävdar att de tillfångatog 665 000 sovjetiska soldater.
Den 27 september 1941 höll de tyska ockupanterna ett möte, vid vilket beslutades att Kievs judiska befolkning skulle förintas som vedergällning för de av NKVD förövade sabotagen. Närvarande vid mötet var Högre SS- och polischefen för Russland-Nord, SS-Obergruppenführer Friedrich Jeckeln, befälhavaren för Einsatzgruppe C, SS-Brigadeführer Otto Rasch, befälhavaren för Sonderkommando 4a inom Einsatzgruppe C, SS-Standartenführer Paul Blobel och stadskommendanten, generalmajor Kurt Eberhard. Paul Blobels Sonderkommando 4a beordrades att verkställa massavrättningarna. Ett beslut som nazisterna emellertid inte var direkt beodrade att genomföra. Från Berlin kom bara allmänna order vad gäller judeförföljelser.
Kurt Eberhards, Paul Blobels och Friedrich Jeckelns problem var inte moraliska utan främst logistiska. Till sist beslutade man att samla och föra judarna Kiev till den lilla ravinen Babij Jar i Kievs västra utkanter. Babij Jar ravinen var 150 meter lång, 30 meter bred och drygt 15 meter djup.
I korthet kan man säga att Kievs judar lurades till samlingsplatsen i tro att de skulle förflyttas. Istället för en järnvägsstation fördes de ut till ravinen där de fick klä av sig nakna. Därefter tvingades de ner i grupper och sköts till döds – män, kvinnor och barn. De som inte dog direkt och sköts vid inspektionen därefter begravdes levande. Det var faktiskt mestadels kvinnor, barn och äldre män som mördades. Detta då de yngre männen mobiliserades till Röda armén innan.Två överlevde under de andra som har skjutits och på natten kom upp ur ravinen. Deras berättelser liksom de tyska bödlarnas redogörelser på plats och därefter vid Nurnburg rättegångarna ger en klar bild vad som hände.
Samlingspunkten den 29 september 1941 var vid hörnan av Melnykova (gatan) och Dorohozhytska gatan och nära den judiska begravningsplatsen port. Judar leddes rakt västerut. Efter ca. 500 meter, vid första korsningen med Kagatnoy gatan vände de eskorterade mot syd, mot en järnvägstation. Folk började på nytt tro att de skall förflyttas med tåg med glädjen var kort då efter 250 meter vände man till höger igen och fortsatte västerut längs Dorohozhytska gatan.
Snart tog man till höger igen och gick norr längs en väg som ledde mot Babij Jar ravinenns västra kant.
Antijudisk och antikommunistisk propaganda på ukrainska. Båda börjar med "Slå Juden". |
Antijudisk och antikommunistisk propaganda på slovakiska |
Antijudisk och antikommunistisk propaganda på polska |
På två dagar, 29-30 september 1941, mördades 33 771 judar i Babij Jar. Allt dokumenterades noga, sifferexercisen var viktig för nazisterna. Aktionen hade genomförts enligt en tysk rapport ”utan några incidenter”.
Sardinenpackung - ett system att mörda - skjuta lager efter lager av offren som Einsatzgruppe använde. |
..... Exekution zwar sämtliche Juden verschwunden sind, kehrt aber alsdann nach einer bestimmten Frist ein Kommando nochmals zurück, so wird immer wieder eine Anzahl von Juden festgestellt, die ganz erheblich die Zahl der exekutierten Juden übersteigt....."
Flera åtgärder genomfördes inom ramen av Storaktionen. Den största ägde rum i Kiev efter hopsamlandet av uteslutande Kievs judar och deras hela familjer. De svårigheter som härrör från en sådan storskalig åtgärd - speciellt när det gäller att samla - övervinnades genom att man använde affischer som förkunnade att den judiska befolkningen skulle samlas för att föras till en vidarebosättning. Fast det var förväntat att omkring 5000 till 6000 judar skulle komma, så kom det mer än 30.000 judar. De fortfarande trodde på deras vidarebosättning ända tills strax före genomförandet (av aktionen - mördandet) tack vare en extremt smart organisation. Även om omkring 75 000 judar har likviderats hittills är det uppenbart att lösningen av den judiska frågan inte är möjlig på detta sätt".
Numera finns ingen ravin där heller. På djupet finns precis som i ett flertal utrotningsläger, bara aska.
Samma man som var ansvarig för massakern, överste Paul Blobel fick 9 månader senare, i juni 1942 i uppgift att praktiskt organisera bränning av de hundratusentals kroppar som begravts i massgravar i alla de östliga territorierna. Det kallades för Aktion 1005.
I två år, från juli 1942 till juli 1944, pågick Aktion 1005. Oftast var det judiska fångar som kommenderades att gräva upp massgravarna och transportera de förruttnade liken till särskilt konstruerade likbål. Liken lades mellan långa trästockar och dränktes med lättantändlig vätska. Benrester mal man i särskilda benkvarnar. När elden och kvarnar hade förintat alla spår, jämnade man till marken, plöjde den och planterade den med träd och växter. Samtliga judiska fångar som skötte uppgiften mördades därefter för att hålla Aktion 1005 hemlig.
Efter kriget har den 18 meter djupa ravinen fyllts helt.
Efter kriget har den 18 meter djupa ravinen fyllts helt. Den markerade platsen är mordplatsen. Idag står där ett monument. Gula linjer visar ravinens tidigare konturer. |
Jag började skriva om Avhumanisering Med det avser man en psykologisk process som syftar till att omdefiniera, isolera och degradera en eller flera människor till ett mer angreppsvänligt element. Man framställer andra som ett djur eller ett känslolöst och oförstående föremål. Under en sådan process förbyts de säregna mänskliga attributen mot de mer djuriska eller icke-levande. Tyskar använde tidigt på 30-talet en propagandametod för att avhumanisera judar.
I flera länder i Östeuropa har Der Stürmers propagandasystem börjat leva sitt eget liv. Polska, tjeckiska, slovakiska, ukrainska och ryska tidningar tog efter.
Förintelsen, det metodiska massmördandet av judar, började inte i Polen. Det började i de baltiska länderna, i Estland, Lettland och Litauen och även i Ukraina. När det första förintelselägret i Polen, Chelmno, togs i bruk den 8 december 1941 var majoriteten av de baltiska och ukrainska judarna redan mördade.
Förintelsen, det metodiska massmördandet av judar, började inte i Polen. Det började i de baltiska länderna, i Estland, Lettland och Litauen och även i Ukraina. När det första förintelselägret i Polen, Chelmno, togs i bruk den 8 december 1941 var majoriteten av de baltiska och ukrainska judarna redan mördade.
Exempel på avhumanisering kan ofta ses i propaganda i krig, då motståndaren framställs som ohyra, parasit eller smittbärare som är både farlig och ovärdig att existera. Under 30-40 talet har man vänd sig dock mot en folkgrupp. En sådan framställning gör det lättare att inte behöva hysa sympati med de drabbade och även befogar att tillgripa våld utan någon känsla av övergripande skuld.
Pogromer och mord på judar som började i de baltiska länderna, i Estland, Lettland och Litauen och på Krim, som förklarades "judefri", var uppenbarligen inte kolaboration men det egna förfarandet - en massexekution av judar.
Nazisten Karl Jäger var chef för Einsatzkommando 3 inom Einsatzgruppe A, med uppgift att mörda judar, zigenare, kommunister, homosexuella och andra avvikande grupper. Jäger prisar i sin rapport till Berlin (Jägerrapporten) de tappra litauiska partisaner som assisterat i massmördandet av judar. Lite speciella partisaner som inte vänder sig mot ockupanterna. Vilka faktorer utlöste mördarinstinkter mot sina forna grannar? Min mor berättade om staden där hon gömde sig under kriget efter hon flytt Warszawa getto, Kopyczynce. Hon kom dit som polska efter den Stora aktionen i Warszawas Getto som pågick i 3 månader och resulterade i nära 400 000 människors död. Hon anlände till Kopyczynce troligen i mitten av oktober 1942. Således drygt 2 veckor efter den tyska aktionen i staden Kopyczynce då hundratals judar mördades där, över 1000 har sänts till dödslägret Belzec och resterande, flera tusen fanns kvar inom gettot där. Det intressanta är att hon berättade att det pågick hela tiden där en mördarvåg. Ukrainare mördade polacker, sina grannar. Ofta på ett bestialiskt sätt. Hon berättade bl.a. om en mördat polack som lämnades på gatan med uppskuren mun från örat till örat med en lapp vid den döde - Ni ville ha Polen från hav till hav. Här handlade det inte enbart om en avhumanisering men av starka nationalistisk-fascistiska krafter blandade med drömmen att med tysk hjälp bli självständiga. Just de självständighets känslor resulterade i pogromer även i de baltiska länderna. Att ha tyskar bakom sig i sina aktioner användes flitigt. Tyskarna använde sig av de strömningar och i propagandan använde sig hatet mot ryssarna där de framförde att många judar fanns i den ryska administrationen.
På detta sätt samarbetade Kievs ukrainare. De tysktrogna och giriga förmedlade vidare bland ukrainare att det var Kievs judar som satte i brand Kievs centrum och är därmed skyldiga (som grupp). På samma sätt som när år 33 e.Kr greps en judisk man vid namn Jesus av romerska soldater. Han ställdes inför rätta och dömdes som upprorsman. Det var romerska domare och romerska soldater som korsfäste Jesus men judar har framställs som ansvariga för Jesu död ändå. Bl.a. för att det var många vid makten som strävade efter att få bort skulden från romarna och så har de lyckats till sist. Tyskar använde bränderna i Kiev och därmed bestraffning av det judiska befolkningen dels för att mörda judar dels att få ukrainare på sin sida i kampen mot Sovjet. Som belöning för hjälpen med Babij Jar massakern så fick ukrainare flytta i de judiska bostäder vars innehavare mördades i Babij Jar samt ta hälften av de pengar och värdesaker som Kievs judar fick lämna ifrån sig innan marschen mot Babij Jar ravinen började. Tyskar och ukrainare enades om en fond till ukrainare mha de mördades pengar. Allt det står i de tyska dokumenten och i den ukrainska pressen från den tiden. Förutom den rena girigheten så spelade känslan att ha makten en viktig roll i alla mordiska förehavanden där.
Pogromer och mord på judar som började i de baltiska länderna, i Estland, Lettland och Litauen och på Krim, som förklarades "judefri", var uppenbarligen inte kolaboration men det egna förfarandet - en massexekution av judar.
Nazisten Karl Jäger var chef för Einsatzkommando 3 inom Einsatzgruppe A, med uppgift att mörda judar, zigenare, kommunister, homosexuella och andra avvikande grupper. Jäger prisar i sin rapport till Berlin (Jägerrapporten) de tappra litauiska partisaner som assisterat i massmördandet av judar. Lite speciella partisaner som inte vänder sig mot ockupanterna. Vilka faktorer utlöste mördarinstinkter mot sina forna grannar? Min mor berättade om staden där hon gömde sig under kriget efter hon flytt Warszawa getto, Kopyczynce. Hon kom dit som polska efter den Stora aktionen i Warszawas Getto som pågick i 3 månader och resulterade i nära 400 000 människors död. Hon anlände till Kopyczynce troligen i mitten av oktober 1942. Således drygt 2 veckor efter den tyska aktionen i staden Kopyczynce då hundratals judar mördades där, över 1000 har sänts till dödslägret Belzec och resterande, flera tusen fanns kvar inom gettot där. Det intressanta är att hon berättade att det pågick hela tiden där en mördarvåg. Ukrainare mördade polacker, sina grannar. Ofta på ett bestialiskt sätt. Hon berättade bl.a. om en mördat polack som lämnades på gatan med uppskuren mun från örat till örat med en lapp vid den döde - Ni ville ha Polen från hav till hav. Här handlade det inte enbart om en avhumanisering men av starka nationalistisk-fascistiska krafter blandade med drömmen att med tysk hjälp bli självständiga. Just de självständighets känslor resulterade i pogromer även i de baltiska länderna. Att ha tyskar bakom sig i sina aktioner användes flitigt. Tyskarna använde sig av de strömningar och i propagandan använde sig hatet mot ryssarna där de framförde att många judar fanns i den ryska administrationen.
På detta sätt samarbetade Kievs ukrainare. De tysktrogna och giriga förmedlade vidare bland ukrainare att det var Kievs judar som satte i brand Kievs centrum och är därmed skyldiga (som grupp). På samma sätt som när år 33 e.Kr greps en judisk man vid namn Jesus av romerska soldater. Han ställdes inför rätta och dömdes som upprorsman. Det var romerska domare och romerska soldater som korsfäste Jesus men judar har framställs som ansvariga för Jesu död ändå. Bl.a. för att det var många vid makten som strävade efter att få bort skulden från romarna och så har de lyckats till sist. Tyskar använde bränderna i Kiev och därmed bestraffning av det judiska befolkningen dels för att mörda judar dels att få ukrainare på sin sida i kampen mot Sovjet. Som belöning för hjälpen med Babij Jar massakern så fick ukrainare flytta i de judiska bostäder vars innehavare mördades i Babij Jar samt ta hälften av de pengar och värdesaker som Kievs judar fick lämna ifrån sig innan marschen mot Babij Jar ravinen började. Tyskar och ukrainare enades om en fond till ukrainare mha de mördades pengar. Allt det står i de tyska dokumenten och i den ukrainska pressen från den tiden. Förutom den rena girigheten så spelade känslan att ha makten en viktig roll i alla mordiska förehavanden där.
Lägg till bildtext |
Bilder ovan visar Einsatzgruppe och deras mördande i bl.a. Zdołbunów - Zdolbuniv, och vid Babij Jar, Ukraine.
Rapport från Einsatzgruppe C över deras mord den 29-30 september 1941 i Kievs Babij Jar De mördades bostäder gick till ukrainare. |
70 år efter massakern, således år 2011, har man skändat monumentet i polska Jedwabne och klottrat med stora bokstäver VI BER INTE OM FÖRLÅTELSE FÖR JEDWABNE och DE VAR LÄTTANTÄNDLIGA. Masakern, pogromen i Jedwabne och på flera andra ställen utfördes såsom i Estland, Lettland och Litauen av det lokala befolkningen, i det här fallel av grannar.
Johannes Hähle var en tysk fotograf som tillhörde en PK-propaganda kompani av Wehrmacht. En del bilder, filmrullar lämnade han aldrig till sin uppdragsgivare men lämnade de hemma hos frun under semestrarna. Hans diabilder, ovan, är tagna på AGFACOLOR och de svart vita på AGFAPAN. Han fotade Kiev och Babij Jar.
Avhumanisering i Lviv 1941. Lviv 1941. Blodig och skräckslagen judisk kvinna springer undan påkförsedda ukrainska efterföljare. Pojken springer som hans pappa och bröder gör. Bara 1 vecka sedan den tysk-sovjetiska kriget har startat har tyska trupper intagit Lviv och de ukrainska pogromer mot judar startade. På bilden en grupp judar väntar på att bli förda till platsen för exekution. Åskådare tittar nyfiket bakom staketet.
På Youtube - Lviv och andra pogromer efter 22 juni 1941.
Enligt uppgifter som har dock aldrig kunnat bekräftats, den 25 juni 1941 har befälhavaren för tyska Einsatzgruppe A, Brigadeführer Walter Stahlecker, sägs uppmanat ortsbefolkningen i Kaunas till mord på judar. Stahlecker tros ha uppdragit åt Algirdas Klimaitis, ledaren för en paramilitär styrka, att inleda pogromen på Kaunas (Kovno) judar.
Klimaitis styrka och medlemmar ur den klart antisemitiska Litauiska Aktivistfronten (Lietuvos aktyvistų frontas) samlade ihop den 27 juni 1941 sextioåtta judar – män, kvinnor och barn – vid Lietukis garage i Kaunas.
Mördandet ägde rum helt öppet mitt på ljusa dagen och inleddes med att offren blev slagna, sparkade och spolades med vatten. Därefter gick mördarna lös på offren med långa järnstänger. En av förövarna var Algirdas Antanas Pavalkis. Under massakerns gång skall åskådare ha applåderat och påhejat mördarna och när alla offren var döda, sjungit den litauiska nationalsången.
|
Babij Jar och andra dikter
Av: Jevtusjenko, Jevgenij
Bokens år: 1963 Språk:Svenska